Unsubscribe.
Ordet som de fleste nok allerhelst har lyst til at lukke øjnene for. For nej, det er ikke særlig sjovt at se folk sige farvel og tak til dit indhold, når nu du har gjort dig umage med det 💌
Men det er desværre vilkårene, når det kommer til e-mailmarketing. Og du bør derfor altid forvente, at et vis antal af dine subscribere med tiden vil forlade din liste.
Og det skal du slet ikke frygte. For dem, der er helt færdige med dit brand, er faktisk mere end velkomne til at unsubscribe, da de gør dig en tjeneste. De påvirker nemlig din engagement rate negativt ved ikke at åbne dine e-mails og klikke rundt i dem.
Men de modtagere, der ikke er helt færdige med dig endnu, kan og bør du gøre noget ved. For selvom du ikke kan forhindre alle unsubcribes, så kan du faktisk med et par tips og tricks godt mindske risikoen for, at det sker alt for ofte. Dem deler vi ud af lidt længere nede. Men først:
Hvorfor skal du overhovedet fokusere på de subscribere, som allerede har én fod ud af døren? 🤔
Det skal du, fordi e-mailmarketing konverterer mere end nogen anden marketingskanal, og fordi det koster dig 5 gange mere at tiltrække en ny kunde end at få en eksisterende til at blive.
Der er altså en stor gevinst at hente ved at unsubscribe raten er så lav som muligt.
Din unsubscribe rate dækker nemlig over den procentdel af dine subscribers, som har valgt ikke længere at modtage indhold fra dig. Altså dem, som har klikket ‘unsubcribe’.
Ifølge en undersøgelse fra Mailchimp er den gennemsnitlige unsubscribe rate samlet set for alle brancher 0.26%, og Campaign Monitor anbefaler generelt, at dit tal ligger under 2%.
Du skal dog være opmærksom på, at du, når du sender til en ny liste eller til nye subscribers, med nogen sandsynlighed vil opleve en højere unsubscribe rate. Det kommer dog meget an på, hvilken branche din virksomhed tilhører, og hvordan du har opsamlet dine subscribers. Alt i alt, så vil vi sige, at en god unsubscribe rate er på mindre end 0,5%.
📉 Er den under 0,2% betyder det, at du er inden for normen
📈 Er den over 0,5% betyder det, at du skal arbejde på dine lister
Og lad os også lige slå fast, at den sikre vej til en stigende unsubscribe rate er ved helt at ignorere dét, tallet viser dig 👀
For når en subscriber vælger at unsubscribe, er det ikke udelukkende en kritisk og uoprettelig ting. Faktisk spiller indholdet og frekvensen på dine e-mails begge en stor rolle. Det handler derfor om at finde det rigtige forhold mellem, hvor mange kampagner du sender ud, dine åbnings- og klikrater, mængden af konverteringer fra e-mailene samt unsubscribe raten.
Lad os vise det med et eksempel:
Du vælger at øge antallet af månedlige kampagnemails med 5 for at teste, hvad stigningen får af betydning for dine nøgletal. Resultatet er:
- 📊 Din åbningsrate falder, mens det totale antal af åbninger stiger. Det samme gør din omsætning og antallet af kliks.
- 📊 Din unsubscribe rate stiger med 0,5%.
Om ovenstående eksempel er kritisk for din forretning eller ej afhænger af flere faktorer.
Er det for eksempel de mest loyale og aktive subscribers, som du mister? Og skaber du så i stedet nye kvalitetsleads?
Med det mener vi, at du ikke bør handle ud fra din unsubscribe rate alene, men i stedet skal se den i sammenhæng med resten af resultaterne for din e-mailmarketing. Du skal altså ikke nødvendigvis gå i panik, hvis dit tal ligger lidt over de 0,5% procent, som vi nævnte tidligere.
Brug det i stedet som et pejlemærke for hvilket område, du skal fokusere på. Tallet fortæller nemlig meget om de mennesker, der læser dine e-mails, det indhold de elsker, og hvad du kan forbedre for at holde dem engagerede.
Sådan fastholder du dine subscribere
Selvom en unsubscribe rate altid skal ses som en del af et større billede, ser vi selvfølgelig nogle generelle tendenser til, hvad der får en subscriber til at klikke ‘afmeld’:
- De har glemt, at de har tilmeldt sig
- De er blevet trætte af dine e-mails
Her kan følgende punkter være med til at reducere og holde din unsubscribe rate så lav som mulig:
📨 Lev op til forventningerne
Og her mener vi, at du skal sende det, du lover dine modtagere. Både når det kommer til, hvad du sender dem - men også i høj grad hvor ofte, du sender dem noget.
Tag et kig på din frekvens og optimer antallet af e-mails, som du sender ud. Et godt råd herfra er, at du som minimum sender én e-mail om måneden.
På den måde opbygger du også automatisk en tillid og forventning hos din subscriber, der efter noget tid som minimum vil regne med at modtage den ene e-mail om måneden fra dig.
Men sørg for at overholde det hele tiden 📅
Hvis du pludselig forsvinder fra din modtagers indbakke længe ad gangen eller begynder at sende e-mails mere sporadisk, så risikerer du, at tilliden forsvinder.
Start derfor ud med en frekvens, som du vil være i stand til at overholde, og sørg for at præsentere dine subscribere for den i din velkomstmail. Når du så enten har tid eller lyst til at sende mere indhold, er det oplagt at bruge det som en mulighed for at teste, om dine modtagere reagerer positivt eller negativt på mere indhold fra dig.
🔍 Se kritisk på både indhold og engagement
At kaste et kritisk blik på dit indhold handler om at sikre, at du ikke havner i din modtagers spam-filter. Her skal du både være opmærksom på din brug af billeder, formatering og specifikke ord.
Det har vi skrevet en anden artikel om her, som du fremover kan bruge som tjekliste 📝
Når det kommer til engagementet, så er det blandt andet noget, flere e-mailudbydere kigger på, når de vurderer, om dit indhold falder under spam eller ej. Og derfor gør det heller ikke noget, hvis dine mindst interesserede modtagere ubsubscriber - de er nemlig med til at trække engagementet ned, hvis de bliver hængende uden at åbne eller klikke i dit indhold.
En grundig oprydning af de passive subscribere vil også være med til at sikre, at dem, der modtager dine e-mails, rent faktisk også vil interagere med dem. Hvordan du ‘rydder op’ i din subscriberliste, kan du også læse mere om i artiklen, som vi linkede til lidt længere oppe 👆
Og hvordan du så sikrer, at dem, der bliver på din liste, fortsat engagerer sig med dit indhold, leder os ned til næste punkt:
💌 Sørg altid for at have værdi i dit indhold
Spørg dig selv: Er det her det mest relevante, jeg kan sende til min målgruppe? Husk kun at sende indhold, som dine subscribere har bedt om, og sørg for altid at tænke over relevansen.
Ikke-relevant indhold er nemlig den tredjestørste årsag til, at folk unsubscriber.
En måde at sørge for, at din modtagere altid får relevant indhold, er ved at segmentere dem. Som e-commerce giver det f-eks rigtig god mening at segmentere efter dine modtagers kunderejse. På den måde sørger du for, at du ikke sender det samme indhold til dine loyale kunder og til en modtager, som aldrig har handlet hos dig før.
Du kan læse endnu mere om segmentering i vores artikel her.
✍️ Gør din unsubscribe-knap nem at finde
Husk altid at give dine modtagere en god og tydelig mulighed for at afmelde sig dine e-mails – denne vil de fleste placere som en knap i footeren af deres e-mails.
Og det kan måske virke lidt modsigende at gøre det nemt for din modtager af afmelde sig, når nu vi taler om at holde din unsubscribe rate nede.
Men hvad sker der, hvis du ikke gør det?
❌ Først og fremmest, så bryder du reglerne, som siger, at man altid nemt og gebyrfrit skal kunne frabede sig henvendelser fra din virksomhed.
❌ For det andet, så skaber du en dårlig brugeroplevelse for din modtager, fordi de ikke kan regne ud, hvordan de kommer af din liste. Og det kan i værste fald skade dit ry og brand.
❌ For det tredje risikerer du at blive kategoriseret som spam, fordi mange modtagere vil ufrivilligt blive hængende uden at engagere sig med dit indhold.
En kort opsummering…
Nu hvor du har lært, hvor vigtigt det er at være opmærksom på din unsubscribe rate og hvad du kan gøre for at forbedre den, er du klædt godt på til at sikre, at din e-mailmarketing har det, vi kalder for en ‘god’ unsubscribe rate. Men for god ordens skyld vil vi alligevel lige opsummere de fire ting, du kan gøre for at reducere antallet af unsubscribes fremover:
👉 Optimer din frekvens af e-mails og sørg for at være konsekvent med udsendelserne.
👉 Se kritisk på både indhold og engagement, så du undgår at ryge i spamfilteret.
👉 Sørg for at indholdet i dine e-mails er relevant for din modtager ved at segmentere dine lister.
👉 Gør din unsubscribe-knap nem at finde og slut forholdet til din subscriber på en ordentlig måde.