3 begyndertips til segmentering af dine kampagnemails

Du både kan og bør segmentere dine kampagnemails. Læs med her, hvor vi giver dig 3 begyndertips til at komme godt i gang med at segmentere

Vi gentager følgende sætning rigtig mange gange for vores kunder, og det her er med sikkerhed heller ikke første gang, at du har hørt den:

One size doesn’t fit all!

Selvom du med sikkerhed har hørt sætningen før, så er det ikke sikkert, at du praktiserer budskabet i din e-mailmarketing. Vi støder ihvertfald ofte på virksomheder, der stadigvæk sender samme kampagnemails ud til hele deres subscriber-liste.

Og det er et problem.

For ligesom du og din nabo er forskellige, så er jeres præferencer og behov det også. Det kræver derfor to forskellige e-mails med to forskellige vinkler at få jer begge til at overveje at konvertere.

Men har man overhovedet mulighed for at segmentere, hvis man endnu ikke er så langt med udviklingen af sin e-mailmarketing, og hverken har adgang til brugbar og værdifuld data som fx køn, alder eller antal køb?

Det klare svar herfra er “ja”. Og dem bør man helt klart udnytte.

For at hjælpe dig med at komme i gang med at segmentere har vi i dette blogindlæg samlet de 3 segmenteringsstrategier, som du som minimum både kan og bør segmentere dine kampagnemails efter.

Men hvad er kampagnemails egentlig?
Inden vi præsenterer dig for de 3 begynderstrategier, så vil vi lige præcisere, hvad vi mener med ‘kampagnemails’.

Du kender nemlig sikkert kampagnemails som nyhedsbreve. Det er de e-mails, som du manuelt sender ud – enten nu eller som du skedulerer til at sende ud på et bestemt tidspunkt.

I Ackermann differencierer vi mellem to typer af e-mails; kampagnemails og automatiske e-mails. Og hvor kampagnemails er defineret af tid, så er de automatiske e-mails – ikke overraskende – automatiske. De bliver triggered af en handling hos subscriberen, som fx kan være en tilmelding til nyhedsbrevet, et køb eller en manglende aktivitet.

Segmenteringsstrategi nummer 1: Købt/Ikke købt

Det er ikke givet, at du kan se, om din subscriber har købt eller ikke har købt. I de fleste e-mailplatforme kræver det en særlig integration. Hvis du driver onlinehandel, vil vi dog anbefale, at købshistorik er den første form for data, som du begynder at indsamle, og at du hurtigst muligt undersøger, hvilken integration du skal bruge for at få den data.

For der er nemlig utrolig stor forskel på, hvad og hvordan du skal kommunikere til de subscribere, der allerede har købt et produkt eller en ydelse af dig kontra dem, der endnu ikke har købt.

Hvis din subscriber allerede har købt dit produkt, så bør du forsøge at skabe mersalg med din kampagnemail. Det kan du fx gøre ved at fremhæve nogle produkter, der enten passer til det allerede købte produkt, eller præsentere subscriberen for en opgradering af det købte produkt.

Hvis du vil læse mere om effektive mersalgsmails, kan du læse vores blogindlæg om emnet her:

Læs blogindlæg om effektive mersalgsmails

Hvis du derimod sender en kampagnemail til subscribere, der endnu ikke har købt et produkt af dig, så skal du i langt højere grad fokusere på at få et potentielt køb til at syne så trygt som overhovedet muligt. Det kan du fx gøre ved at fremhæve, hvorfor dit produkt/din ydelse er særlig god, hvilke betingelser I tilbyder i forbindelse med et salg og eventuelt også smide nogle kundeudtalelser ind i mailen. Fokus er altså at fremhæve virksomhedens troværdighed fremfor at sælge et specifikt produkt.

Segmenteringsstrategi nummer 2: Har ikke købt i x antal dage


Hvis en subscriber ikke har købt fra dig i noget tid, så er der en oplagt mulighed for at genaktivere dem ved at sende en segmenteret kampagnemail.

Hvor lang tid du præcis skal segmentere efter, er svært at sige. Det afhænger helt af din målgruppes kunderejse med dine produkter. Du kender dog med stor sandsynlighed til købsfrekvensen på dine produkter, og du kan derfor bruge denne viden til at planlægge strategiske kampagnemails til de subscribere, der nærmer sig deadline for, hvornår et genkøb plejer at finde sted.

Her er det oplagt at tilbyde subscriberen et rigtig skarpt tilbud eller en rabat. Subscriberen kender dit produkt i forvejen, og det er derfor ikke nødvendigt at opridse fordelene igen. Planlægger du derfor en tilbudskampagne på specifikke produkter, er det helt oplagt at kommunikere dette til dette segment.

Segmenteringsstrategi nummer 3: Genaktiver inaktive subscribere


Det kan muligvis virke utrolig kontraintuitivt at fjerne subscribere fra din liste, når du nu har brugt energi, tid og/eller penge på at få dem ind på din liste til at starte med.

Alligevel er det faktisk en af hovedformålene med at sende en genaktiveringsmail til inaktive subscribere.

For problemet med inaktive subscribere, der hverken åbner eller klikker i dine e-mails, er, at de vil påvirke din deliverability og øge chancen for, at dine e-mails ender i spamfilteret – både hos den inaktive subscriber men faktisk også hos alle dine andre subscribere.

Og det er langt værre end at ekskludere en håndfuld fra listen.

Derfor anbefaler vi altid, at man løbende sender en genaktiveringsmail til det subscribersegment, der ikke har åbnet eller klikket i ens mail over en bestemt periode. Her skal du altså segmentere på engagement på baggrund af dine e-mails åbnings- og klikrater.

Hvor lang den periode præcis skal være, afhænger meget af hvor mange mails, du sender og hvor ofte, du sender dem. Men for at give et pejlemærke vil vi sige, at hvis du har sendt 10 kampagnemails over en periode af 3 måneder, og subscriberen hverken har åbnet eller klikket i nogle af dem, så kunne det meget vel være tid til at sende en genaktiveringsmail til dem. Hvis de hverken åbner eller klikker i din genaktiveringsmails, så bør du fjerne dem fra din subscriberliste.

Vil du vide mere om dine muligheder?

Hvis du gerne vil høre mere om dine muligheder med e-mailmarketing, og hvordan vi eventuelt kan hjælpe dig, så er du velkommen til at tage fat i vores COO & Partner, Teis Boysen på mail tb@ackermann.dk eller på telefon:tel: +45 25 94 82 63.

Læs videre 🤓