Over halvdelen af jordens befolkning er aktive brugere af e-mailkanalen, og 99% af dem tjekker deres e-mails hver eneste dag. E-mail er altså en oplagt mulighed for at generere både brand awareness og omsætning til din forretning - hvis den altså bliver åbnet ⛔
Og det er netop dét, som du skal lære mere om nu. For inden du bekymrer dig om åbnings- og klikrater, så er det utrolig vigtigt at fokusere på, hvor levérbare dine e-mails er. En undersøgelse foretaget af Validity viser nemlig, at e-mail i 2020 havde en inbox placement rate på omkring 83%, hvilket betyder, at omkring 1 ud af 6 sendte e-mails bliver blokeret af et spamfilter. Og når en e-mail ryger i et spamfilter, så ryger muligheden for omsætning og brand awareness også.
Og det er altså spild af arbejde 👎
Men der findes heldigvis nogle metoder, der kan mindske risikoen for at ryge i de berygtede spamfiltre. Brug denne guide som tjekliste regelmæssigt, når du skal sende en ny e-mail til dine subscribere - så er du rigtig godt på vej.
Kvalitetstjek din subscriberliste
Når e-mailudbydere som Outlook eller Gmail skal vurdere, om din e-mail er spam, så kigger de blandt andet på, hvor meget engagement dine tidligere e-mails har fået.
Og selvom det kan virke modsigende at fjerne subscribere fra din liste, fordi du så naturligt fjerner muligheden for at sende noget til dem, så er der faktisk en mening med galskaben. En grundig oprydning af de passive subscribere vil nemlig sikre, at dem, der rent faktisk modtager dine e-mails, med større sandsynlighed også vil interagere med dem. Det vil betyde en højere åbnings- og klikrate, end før du ryddede op i din subscriberliste, og det vil være med til at holde dine fremtidige e-mails væk fra dine subscriberes spamfiltre.
Og hvordan gør du så det?
Du kan for eksempel sende en mail til alle de subscribere, der ikke har interageret med dine e-mails de seneste 6 måneder. Bed dem om at udføre en handling - for eksempel at trykke på et link - for at bekræfte, at de fortsat gerne vil modtage e-mails fra dig. Hvis de aktivt klikker på linket, så er chancen for, at de vil interagere med dine fremtidige e-mails større.
Og dem, der ikke klikker, bør du fjerne.
Undgå “spammy” content
E-mailudbyderne scanner din e-mail for “spammy” content.
Men hvad betyder det egentlig?
Der findes nogle ord og formatteringer, som e-mailudbyderne automatisk vil kategorisere som spammy.
I forhold til formatering kan det for eksempel være: for meget CAPSLOCK (især i emnelinjer), for mange udråbstegn!!!!!, t4l ist3d3t f0r b0gst4v3r, M E L L E M R U M i ord, for mange gentagelser, farvet ord, $-tegn og €-tegn.
I forhold til specifikke ord kan det for eksempel være: prioritetslån, forsikring, handel nu, kasino, penge, begrænset tid, kuponer, klik nu, åbn øjeblikkeligt, kontanter, din gevinst venter m.m. Generelt set kan du danne dig et meget godt indtryk over de ord og vendinger, du skal undgå med at se på vendingerne i dit eget spamfilter. Ellers har vores gode venner hos ActiveCampaign lavet den her liste med 188 spam-ord.
Nu tænker du måske: “Må jeg virkelig ALDRIG nævne ordet “penge” i mine e-mails!?”
Jo, det må du godt. Det er nemlig vigtigt at huske på, at alle de ovenstående eksempler er faktorer, der er medvirkende til at påvirke spamfilteret. Det vil aldrig være ét spammy ord alene, der trigger det. Derfor skal du heller ikke være nervøs for at skrive ‘penge’ - så længe du har mange af de andre faktorer i orden.
Og nu hvor vi er ved vendinger, så er det også vigtigt at nævne, at det ikke kun er dét, som e-mailudbyderen kan læse, der kan lande din e-mail i spamfilteret - det kan også være det, den ikke kan læse.
Hvis din e-mail for eksempel udelukkende består af billeder, så har e-mailudbyderens software ikke mulighed for at læse din e-mail og autentificere den. Og konsekvensen, som du nok har gættet, kan være en tur i spamfilteret.
Vis tydeligt, hvem e-mailen er fra og til
Gør det let for e-mailudbyderne at se, at din e-mail ikke er spam ved at sørge for, at den mailadresse, du sender fra, ikke ser falsk ud.
Det kan du gøre på forskellige måder 👇
Du kan sørge for at integrere subscriberens navn i selve e-mailen, så e-mailudbyderne tror, at du har permission til at sende til dem.
Derudover kan e-mailudbyderne også finde på at kigge på dit domænenavn for at vurdere, om det er falskt. Og her findes der faktisk nogle værktøjer, som hjælper dig med at sikre, at du ikke bliver vurderet som falsk:
Hver domæne har nemlig en DNS-opsætning, hvor du kan verificere dit domæne. Under dine DNS-indstillinger kan du så kigge på SPF (Sender Policy Framework), DKIM (DomainKeys Identified Mail) og DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance), som er 3 former for indstillinger, der gradvist vil autentificere dig som afsender (jo flere du indstiller, jo bedre). Det kræver dog noget viden at opsætte disse, og har du ikke en dybdegående viden på området, anbefaler vi, at du får hjælp til det.
En korrekt opsætning har nemlig en kraftig indvirkning på, om en e-mailudbyder vurderer dig til at være en legitim afsender ✅
Tjek, inden du sender din e-mail
De 3 råd nævnt ovenover er rigtig effektive til at sænke risikoen for, at din e-mail ryger i spamfilteret. Der er dog altid en risiko for, at e-mailudbyderne forveksler din e-mail med en spam-mail, og derfor er vores vigtigste råd dette:
Tjek, om din e-mail bliver vurderet som spam, inden du sender den ud - ikke efter!
Vi tester alle vores kunders e-mails via softwareløsningen Litmus, som blandt andet giver e-mailen en spam-rating vurderet på tværs af de forskellige e-mailudbydere. På den måde kan vi tjekke, om vores kunders e-mails vil ende i spamfilteret eller ej, inden vi sender dem ud. Der findes også et andet software ved navn Email on Acid, som kan bruges til det samme.
Kort opsummeret…
Forhåbentlig har du nu allerede nogle idéer til, hvordan du kan undgå, at dine e-mails ender i din modtagers spamfilter. Men for at sikre, at du husker det hele, får du lige tjeklisten i punktform:
✅ Kvalitetstjek din subscriberliste
✅ Undgå “spammy” content
✅ Vis tydeligt, hvem e-mailen er fra og til
Og allervigtigst:
✅ Tjek, inden du sender dine e-mails