Back in Stock flowet

Det er blevet en af vores absolutte favoritter - fordi Back in Stock flowet er bare et af de flows, der performer suverænt bedst 📈

Hver gang. 

Derfor har vi nu dedikeret en hel artikel til at fortælle dig lidt om: 

  • ▪️ Hvad et Back in Stock flow er
  • ▪️ Hvilke resultater vi har set med Back in Stock flowet
  • ▪️ Hvad det kræver af dig at opsætte

Så læs med, og lær lidt om hvorfor Back in Stock flowet er et af vores favoritter

Hvad er Back in Stock flowet: 

Back in Stock flowet er et flow, der trigges ved, at et produkt, der tidligere har været udsolgt, nu er tilbage på lager igen.

Helt simpelt forklaret. 

Du kan vælge at sende den information til alle dine modtagere - men dér hvor Back in Stock flowet bliver rigtig godt, det er når du målrettet det til dem, der allerede har vist interesse. 

Det kan du gøre på to måder 💡 

Enten kan du gøre det sådan, at flowet kun sender e-mails til de, der har været inde og se på det specifikke produkts side - og som derfor kan antages at have nogen interesse i det.

Det kan dog være lidt komplekst at sætte op, og det er ikke nødvendigvis sikkert, at én, der kigger på produktet, også er interesseret i det. 

Så er der den anden løsning - og det er den, vi har haft virkelig gode erfaringer med

Og du har sikkert set den før. 

For har du ikke også prøvet at shoppe online efter eksempelvis tøj, og når så der står det er udsolgt, så står der noget i stil med “Vil du have en besked, når vi får varen tilbage på lageret?”.

Det er dét, vi snakker om. 

Du skal altså have de besøgende til aktivt at tage det valg, at de gerne vil høre fra dig, når den specifikke vare er tilbage på lageret.

På den måde kan du helt automatisk sørge for, at det vitterligt kun er dem der er interesserede i produktet, der får besked, når produktet er tilbage.

Og det kan i den grad ses i resultaterne:

Hvilke resultater ser vi i Back in Stock flowet:

Som set i vores Automation Deepdive-rapport, så er Back in Stock flowet et af højdespringerne, på tværs af alle målepunkterne. 

Her er et gennemsnit af resultaterne, som vi kan se på tværs af vores Klaviyo-kunder: 

Den har den højeste klikrate på hele 18,8% (2. pladsen, Abandoned Cart har “kun” 11,89%). 

Den har en CTOR - Click through open rate - på 28,33% (2. pladsen igen Abandoned Cart, på 15,12%). Og så alligevel en lille disclaimer, for openraten er en svær størrelse for e-mailmarketing i dag, og det påvirker naturligvis også CTOR, så tag den med et gran salt.

Den har den mindste spamrate, på kun 0,014%. 

RPSe - Revenue per subscriber e-mail - ligger på 46,24kr. Med andre ord, så tjener vores kunder i gennemsnit 46,24kr per modtager af e-mailen. 

(Og her også en disclaimer, fordi vi har naturligvis kunder med en bred portefølje af produkter til forskellige priser, så dit tal kan se anderledes ud)

Og så har det en conversion rate på 3,25%

Det er nogle tal, som man kan tage og føle på.

Og det hele skyldes med al sandsynlighed, at det er en snæver målgruppe, der allerede i allerhøjeste grad har udvist interesse i netop det produkt. 

Derfor bliver den e-mail, som du sender, automatisk ekstremt relevant for modtageren, på en måde, som det er svært at opnå med flere af de andre flows 💡

Og netop dérfor er det et flow, som vi vil anbefale alle, der har en webshop, at sætte op

Hvad det kræver af arbejde for dig: 

Det kræver for det første, at der er en god integration mellem din handelsplatform (Shopify, Magento eller lignende) og din e-mailplatform (Klaviyo, Mailchimp og så videre). 

Helt præcist hvordan du sætter det op afhænger både af din e-mailplatform og din handelsplatform, så derfor vil vi ikke gå i dybden med, hvordan du sætter det op. 

Vi kan dog sige, at hvis du bruger de større og mere almindelige platforme - såsom Klaviyo og Shopify - så er det en super nem opsætning, som ikke bør volde de store udfordringer.

Men fælles for dem alle er, at du på dine produktsider har en knap, hvor den besøgende kan tilkendegive, at de er interesseret i en sådan notifikation.

Når de klikker her og gør det de skal, så vil de med al sandsynlighed få et tag eller en property i din e-mailplatform, som dermed gør, at den subscriber ender i Back in Stock flowet.

Her vil subscriberen stå i venteposition indtil du i din handelsplatform igen får markeret, at der er varer tilbage på lageret.

Så simpelt er det faktisk.

Men du kan også gå lidt mere avanceret til værks.

For, lad os sige, at det produkt, det handler om, er et af de helt populære, som du får flere hundrede subscribers til at skrive sig op til efter det er blevet udsolgt. 

Her vil det være voldsomt at skrive en back in stock e-mail til de, lad os sige 500 personer, hvis du kun har fået 3 produkter tilbage. 

Her kan du, i de fleste platforme, sætte en regel op med, at din Back in Stock e-mail først sendes, når din lagerbeholdning er over en angivet mængde. 

Det kaldes som oftest noget i retning af “Minimum Inventory rules”. 

Derudover, så kan du også konfigurere det endnu mere. 

For du kan angive, hvor mange subscribers du vil sende en notifkation per produkt du har tilbage i beholdning. 

Lad os eksempelvis sige, at du sætter det til, at for hvert produkt vil du have 3 kunder til at få en notifikation. Når du så får 10 varer tilbage, så vil 30 subscribers få en notifikation. 

Og her vil systemet som oftest udvælge de, der har stået på ventelisten længst, til at være de, der først får e-mailen. 

Derudover kan du angive, hvor længe der skal gå før flowet sender den næste runde af notifikationer. 

Her kan du angive, at flowet skal vente 3 dage før det kører igen. Her vil det så kigge på, hvad du har tilbage i beholdning, og hvis du nu har 5 varer tilbage, så vil den kun sende notifikationer til 15 nye subscribers.

Disse tre dele kan naturligvis alle spille sammen, og dermed kan du sørge for, at så mange af dine subscribers får en så god oplevelse med dine Back in Stock e-mails som muligt, og ikke vil opleve varen allerede er udsolgt, når de endelig har opdaget e-mailen.

Og med det sagt, så vil vi nu lade dig komme i gang med arbejdet!

For det kan altså kun gå for langsomt med at få opsat det Back in Stock flow.

Har du brug for hjælp? 

Som e-mailmarketing bureau er vi eksperter i alt, hvad der omhandler e-mailmarketing - og kan helt sikkert hjælpe dig med at få opsat dit Back in Stock flow (og alle de andre, for så vidt). 

Vælg en dag i kalenderen her, og så kan vi tage en snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe jer!

Læs videre 🤓