Skrifttyper i e-mails: Her er dine muligheder

Tekst er ofte en meget stor del af dine nyhedsbreve, og derfor er det enormt vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser omkring, hvilken skrifttype du vælger, hvis du gerne vil opnå et godt resultat.

Men hvordan er det nu, at du sørger for, at din tekst er letlæselig og vises optimalt hos de forskellige e-mailklienter? Og kan du uden problemer benytte den samme skrifttype, som du bruger andre steder i dit brands visuelle identitet?

Det er spørgsmål, vi svarer på i denne artikel. Læs med og bliv klogere på, hvilke muligheder du har med skrifttyper inden for e-mailmarketing ⤵️

#1 Websikre skrifttyper

Hvad er en websikker skrifttype?

Websikre skrifttyper fungerer som standardskrifttyper på de forskellige devices, og de er derfor tilgængelige på langt de fleste enheder - hvorfor navnet: websikre skrifttyper 👏

Modtagerens browser henter skrifttyperne direkte fra dens lokale mappe med skrifttyper. Og fordi de ofte allerede er installeret på modtagerens enhed, er de mere sikre at bruge. 

Med en websikker skrifttype kan du derfor gå ud fra, at de fleste af dine abonnenter vil se den skrifttype du vælger, korrekt - det gælder, uanset hvilken e-mailklient de åbner dit nyhedsbrev fra.

Du bruger højst sandsynligt en websikker skrifttype til dine e-mails lige nu. Skrifttyper som: 

  • Arial (sans-serif)
  • Arial Black (sans-serif)
  • Tahoma (sans-serif)
  • Trebuchet MS (sans-serif)
  • Verdana (sans-serif)
  • Century Gothic (sans-serif)
  • Geneva (sans-serif)
  • Lucida (sans-serif)
  • Lucida Sans (sans-serif)
  • Lucida Grande (sans-serif)
  • Courier (serif)
  • Courier New (serif)
  • Georgia (serif)
  • Times (serif)
  • Times New Roman (serif)
  • MS Serif (serif)
  • New York (serif)
  • Palatino (serif)
  • Palatino Linotype (serif)
  • Courier (monospace)
  • Courier New (monospace)


De betegnes alle som websikre, og du kan vælge dem som standard i editoren hos de fleste ESP’er.

#2 Webskrifttyper

Hvad er en webskrifttype?

En webskrifttype er en skrifttype, du henter fra en ekstern server. Det kan eksempelvis være fra Google Fonts, Adobe Fonts, eller det kan være en font, som du selv er vært for på dit eget domæne. 

Det betyder, at du har et hav af skrifttyper til rådighed, som du kan bruge - så længe, at e-mail klienten altså kan læse den.

Fordelen ved en webskrifttype er, at den giver dig en større kreativ frihed til at skabe et nyhedsbrev, der stemmer overens med udtrykket i din virksomheds visuelle identitet. Din e-mailkanal vil på den måde være i rød tråd med dine visuelle guidelines. 

Men… Det er bestemt ikke en sikker løsning at gå med 🤷

Mange klienter kan nemlig ikke læse webskrifttyper, hvorfor din tekst risikerer at blive forringet hos flere af dine modtagere. Du kan nemlig ikke selv styre, hvordan typografien bliver vist hos dem. 

Vi anbefaler derfor ikke, at du benytter denne mulighed, da webskrifttyper desværre ikke bliver vist hos særlig mange e-mailklienter, og derfor kan resultatet være usikkert. 

Hvis du alligevel ønsker at prøve kræfter med webskrifttyper, har MailChimp og Klaviyo lavet en guide til, hvordan man integrerer webskrifttyper i netop deres platform.

Du kan se de to guides her:

Hvilke e-mailklienter understøtter webskrifttyper?

Som sagt er webskrifttyper ikke 100% komfortable med alle e-mailklienter, og du kan derfor ikke være helt sikker på, hvordan typografien vil blive vist hos dine modtagerere.

Følgende e-mailklienter vil som udgangspunkt vise en integreret webskrifttype - men der er desværre ingen garanti

  • iOS Mail
  • Apple Mail
  • Android (standard mailklient, ikke Gmail-app)
  • Outlook 2000
  • Outlook.com-app
  • Thunderbird

Det kan derfor være en fordel at dykke ned i din e-mailliste og se på, hvilke e-mail klienter dine subscribers benytter. På den måde kan du undersøge, om størstedelen vil understøtte den valgte webskrifttype.

Hvis størstedelen af dine abonnenter ikke benytter en e-mailklient, der understøtter dette, vil vi altid anbefale dig at benytte en websikker skrifttype. Ellers risikerer du, at dine modtagere ikke ser et ordentligt resultat, når de læser dine nyhedsbreve.

#3 Billeder

Hvis du fortsat ønsker at gøre brug af en speciel skrifttype, fx den samme som du bruger til dit brand andre steder, er der en sidste mulighed, som du kan gøre brug af.

Du kan nemlig indsætte din tekst som billeder 🖼

Her kan du eksempelvis gøre din overskrift til et grafisk element, indsætte collager med tekst over billeder eller animere din tekst i en GIF.

Her er det kun fantasien, der sætter grænser.

Ved at indsætte dele af din tekst som billeder vil du stadig kunne gøre brug af en skrifttype, der passer til dit brand, og du vil derfor kunne designe og skabe endnu mere identitet i dine nyhedsbreve.

Når du indsætter billeder med enten en baggrundsfarve eller sort tekst, så skal du være opmærksom på, at billedet vises optimeret i Dark Mode tilstand. Du kan læse meget mere om, hvordan du designer til Dark Mode i artiklen her. 

Bemærk…

Du bør være opmærksom på, at det ikke anbefales, at du indsætter billeder i hele dit nyhedsbrev. Det kan nemlig medføre, at din e-mail havner i modtagerens spamfiltre.
E-mail klienten Mailchimp anbefaler eksempelvis, at du har 80% tekst og 20% billeder i en e-mail, men andre e-mail klienter kan have andre kriterier. 

Vigtigst af alt: Testing

Vi kan ikke sige det nok gange - det er så vigtigt, at du tester dit nyhedsbrev grundigt igennem, inden du trykker på send knappen - særligt hvis du vælger at gå en med webskrifttype. 

Ved at teste dine nyhedsbreve med et testværktøj som Litmus eller Email on Acid vil du få en bedre idé om, hvordan din skrifttype ser ud hos de forskellige e-mail klienter. Det giver dig et bedre indtryk af, hvordan dine modtagere ser dine nyhedsbreve 👀

Vores anbefaling

Hos Ackermann anbefaler vi dig at gå med det websikre valg, så du er sikker på, at din tekst er letlæselig og vises optimalt hos alle e-mailklienter ✔️

Alternativt kan du indsætte dele af din tekst som billeder, så du fortsat kan give dine nyhedsbreve et strejf af din virksomheds visuelle identitet. 

Har du brug for hjælp til e-maildesign?

Så hold ikke tilbage med at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs videre 🤓