DARK MODE: Sådan designer du e-mails til den nye funktion

Flere af de helt store sværvægtere inden for e-mailmarketing giver nu deres brugere mulighed for at skifte til Dark Mode - det samme gør apps som Twitter, Slack og Facebook Messenger. Funktionen er altså kommet for at blive, og du gør klogt i at tænke Dark Mode ind i det design og indhold, der skal lande i din modtagers indbakke.

For hvis dine modtagere vælger, at de vil se deres e-mails i Dark Mode, er det bedst, at du respekterer det - de har nok en god grund til det. Så ligesom du altid bør tilføje ALT-tekst til dine elementer, hvis nu din modtager har billeder slået fra, skal du også bygge e-mails, der kan fungere med den nye, mørkere tilstand. 

Men det er ikke bare sådan liiiige...

Dark Mode giver nemlig nogle udfordringer, når du skal designe din e-mail. Derfor får du her vores råd til, hvordan du får indholdet i dine e-mails til at fungere mest optimalt.

Uanset om din modtager har slået Dark Mode fra eller til.

Først og fremmest en forklaring af, hvad Dark Mode egentlig er…

Dark Mode er bogstaveligt talt en mørk tilstand, du slår til på din enhed, så typografi, CTA-bokse, ikoner og andre elementer i dit indhold bliver lyse, mens baggrunden bliver mørk. 

Og det er rigtig godt for dit batteris levetid. For rigtig meget energi går til at gøre din skærm lysere.

Dark Mode er også en hjælp til os, der bruger mange timer foran skærmen. Det gør nemlig, at vi bliver mindre udsat for det skadelige “Blue Light”, som i løbet af dagen øger vores koncentrationsevne, men på længere sigt kan give os søvnbesvær, skade vores øjne og forstyrre kroppens naturlige ur.

Og det er jo faktisk en ret god idé, hvis Dark Mode løser det problem.

Men udfordringen - som vi nævnte tidligere - er bare, at en e-mail, der ser godt ud i Dark Mode i ét mailsystem, ikke nødvendigvis fungerer lige så godt i et andet. 

Dark Mode er stadig en ret ny trend, der nærmest udvikler sig fra uge til uge, så hvor længe det forbliver som nu, tør vi ikke spå om. Til gengæld kan vi fortælle, at der lige nu er 3 måder, som tilstanden ser ud på i de forskellige e-mailsystemer:

1. Ingen større ændringer

I nogle e-mailplatforme kan du ændre deres brugersystem til mørk tilstand, men det har ingen indflydelse på, hvordan indholdet i din e-mail ser ud. For uanset om systemet er indstillet til Dark Mode eller ej, ser din e-mail ud, som du har designet den til.

Der er dog en undtagelse: 

For hvis din e-mail udelukkende består af tekst, bliver den automatisk ændret til en mørk version.

Det gælder lige nu for desktop- og e-mailplatforme til web samt ældre e-mailplatforme til mobilen.

2. Delvise ændringer

Andre e-mailplatforme omvender kun de lyse baggrundsfarver til at være mørke og den mørke tekst til at være lys - alle andre elementer bliver, som de er. I de systemer får du altså en delvis farveændring.

3. Alt bliver ændret 

Den tredje og sidste version af Dark Mode omvender alle farver. Det betyder, at det ikke kun er din lyse baggrund, der bliver mørk - alle de mørke farver i dit design bliver også lyse. Designer du dine e-mails til at være mørke, så vil de altså ironisk nok fremstå lyse i de her systemer. Og det er ikke så fedt for din modtager, som har valgt, at de helst vil se dine e-mails i mørk tilstand.

De to sidstnævnte versioner af Dark Mode sker i Outlook.com, Outlook 2019, Outlook-apps og Gmail app'en på både iOS og Android.

Hvordan løser du så lige de forskellige versioner af Dark Mode i dit design?

Vi vil ikke cementere nogle gyldne regler så tidligt i Dark Modes liv, men den nye funktion ændrer ikke på billederne i dine e-mails. Så det er helt sikkert et af de første områder, du skal justere på i dit design. 

Hvis du sidder og overvejer at sætte al din tekst ind som et billede i din e-mail for at komme udenom Dark Mode, vil vi fraråde det.
Et alt for skævt forhold mellem din mængde af tekst og størrelsen på dinbilledfil kan nemlig trigge din modtagers spamfilter, og du risikerer, at e-mailen aldrig bliver set.

I stedet kan du nemt tilpasse designet på følgende måder: 

Brug transparente billeder

På de billeder, der ikke fylder e-mailen ud fra kant til kant, bør du gøre baggrunden gennemsigtig, så den ikke bliver til en hvid kasse i Dark Mode - for det vil altså være en torn i øjet hos de fleste modtagere. 


Se vores eksempel herunder:


For at baggrunden kan være transparent skal du omdanne billedet til at være i PNG format i stedet for JPEG, som er det format, de fleste gør brug af. Men bare rolig, det kræver meget få trin i Photoshop at fjerne både baggrunden og konvertere billedet til PNG format. 

En lille huskeregel: Når du omdanner formatet på dit billede, skal du lige holde øje med, at din fil ikke kommer til at fylde for meget. Ellers vil din e-mail være lang tid om at indlæse, og det nytter ikke noget, når du kun har din modtagers opmærksomhed i få sekunder. Skal de vente for længe på indholdet, hopper de videre til den næste e-mail. Chancen for, at de vender tilbage til din og prøver igen, er tæt på nul.


Lav kanter rundt om tekst og grafik 

Mørke ikoner og sort tekst i billederne forsvinder, når Dark Mode gør baggrunden sort. Og hvis din modtager ikke kan afkode dit logo eller din grafik, er det jo spildt arbejde. Men det kan du komme i forkøbet ved at “outline” elementerne med en hvid kant. 


Se vores eksempel herunder:


Det samme trick gælder for de små ikoner og logoer til din virksomheds sociale medier, som du ofte sætter ind i din e-mails footer i mørke farver. De risikerer også at gå tabt i Dark Mode, hvis ikke du tilpasser dem. Og det ville da være ret ærgerligt.

Test, test og mere test

Du bør selvfølgelig altid teste dine nyhedsbreve og kampagner, inden du sender dem ud, så du sikrer dig, at det indhold, du har designet, fungerer. Og det trin i processen er kun blevet endnu vigtigere med Dark Mode.

Ved at teste dine e-mails får du en bedre idé om, hvilke tricks der fungerer med hvilke kombinationer, så du kan få mest muligt ud af begge indstillinger.

Lyset for enden af den mørke tunnel 

Selvom Dark Mode giver lidt flere udfordringer for dig, der designer e-mails, skal du ikke lade dig afskrække.

Med lidt kreativitet, billedjustering og tests kan du skabe e-mails, der ser godt ud og skaber resultater - både mørke og lyse.


Har du brug for hjælp til at designe din næste e-mail?


Så kan du altid kontakte vores Client Service Director Emil, og høre, hvordan vi kan gøre processen nemmere for dig.

Læs videre 🤓