Hvad er Alvas.ai og hvordan kan AI hjælpe din e-mailmarketing?

Grundregel nummer 1 i e-mailmarketing er, at jo mere relevant kommunikation man sender til sine kunder, des højere performance ser man. 

Med Alvas kan du prompte deres AI til at skrive en unik og ekstremt personlig email til hver eneste person på din e-mail liste - selv i automatiske e-mails.

Det er et dansk-udviklet software-tool, der gør det muligt for e-mail specialister at prompte en AI til at skrive en personlig, automatisk email. 

Forestil dig en Abandoned Cart e-mail, hvor der i emnelinjen konkret bliver skrevet, hvor meget rabat der er på det produkt, kunden lige har lagt 2 stk af i kurven. 

Eller en Post Purchase e-mail, der på en simpel måde forklarer hvordan man bedst bruger lige præcis dét produkt. 

Og så lige præcis efter den tone-of-voice, som din virksomhed ønsker og har.

Så… Hvordan virker Alvas?

Det kan være svært at forstå, hvordan noget som dette overhovedet kan lade sig gøre. 

Men det kan det, helt simpelt, fordi Alvas bruger en kombination af en webscraper og AI, til at lære din virksomhed at kende. 

Med de to værktøjer, bliver der indhentet en helt masse data, til at lære din virksomhed at kende, og AI’en søger at forstå det, for at kunne lave et præcist match med din virksomheds brand beskrivelse og tone-of-voice.

Det sker lige så snart, at du opretter din konto og giver dem linket til din hjemmeside.

Nu kan du opsætte din første AI e-mail. 

Her bruger du en af deres standard templates indenfor eksempelvis: 

  • Abandoned Cart
  • Added to Cart
  • Viewed Product
  • Price Drop
  • Back in Stock

Når man du har oprettet den, så svarer Alvas dig med nogle ideer til tekster til forskellige dele af din e-mail: 

  • Subject Line
  • Preview Line
  • Headline
  • Body
  • CTA
  • Product Text

Og her er det helt store salgspunkt: Hvert delelement har sit eget prompt, som du kan gå ind og rette i. 

Hvorfor det er fedt? 
Fordi det virkelig giver mulighed for, at du som bruger kan være meget præcise med, hvordan du gerne vil have, at hver enkelt tekst kommer til at være.

Eksempelvis kan man prompte AI’en til altid at bruge en emoji i emnelinjen, og undlade emojis i preview linjen. 

Når du har været igennem alle bokse, og fået nogle resultater, som du er tilfreds med, så kan du sætte e-mailen live. 

Inden du overgiver dig fuldstændigt til Alvas, så er det dog stadig en god ide, at opsætte en splittest på dine e-mails, for at kunne se helt præcist, hvor stor en forskel inklusionen af AI gør for din e-mailmarketing.

Men her kommer så det næste spørgsmål…

Hvordan tester man Alvas?

Typisk vil man sætte en A/B test op, hvor man sender halvdelen af sin trafik over til Alvas, og den anden halvdel af trafikken til sine originale mails. 

På den måde kan du nemlig sammenligne performance mellem mails der er personaliserede med Alvas og de originale mails du plejer at sende. 

Der er også et simpelt analytics dashboard inde i Alvas, der viser resultaterne af de tests man har sat op. 

Og på den måde, kan du helt tydeligt se, hvor meget potentiale Alvas har - og derfor også, om det er noget, som giver mening for din virksomhed.

Hvordan ser mails ud, som Alvas har skrevet?

De ligner helt almindelige e-mails!

Det er ikke fordi, at Alvas e-mails skriger af AI på den der meget robot-agtige måde man nogle gange ser - og heldigvis for det

Det, som de kan, er at gøre dem skræddersyede til deres modtager. 

Det betyder også, at der ikke er to e-mails, der er ens!

Vi har et par eksempler på hvordan Alvas’s e-mails kan se ud her:

Og husk lige igen - det her er ikke et nyhedsbrev. Det er automatiske e-mails. Det er e-mails, der ikke som sådan har menneskelig berøring efter de først er blevet sat op. 

Hvilke resultater kan jeg forvente at få med Alvas?

I Ackermann har vi to kunder, som vi har opsat Alvas overfor. 

Og lad os bare sige det sådan her: de har ikke fortrudt det.

Både Fusion og Shaping New Tomorrow oplevede nemlig, at deres Revenue Per Email Sent blev fordoblet. Blandt andet. 

Læs mere om de cases her:  
Du kan læse casen med Fusion her.
Og casen med Shaping New Tomorrow her.

Alternativt, så kan du booke os her, hvis du gerne vil høre mere om, hvad vi tænker om Alvas til din virksomhed: 

Læs videre 🤓