6 ting du skal huske, når du designer e-mails

Det skal bare se flot ud!

Sådan oplever vi mange, der siger om designet på deres e-mails. Og det er jo sådan set ikke forkert. Det er bare ikke særlig konkret, og det er det nødt til at være for at sikre maksimal udnyttelse af din e-mails potentiale. 

Hvorfor?

Fordi dit design er en forlængelse af dit brand. Det sætter tonen for din modtagers indtryk af din virksomhed allerede fra det sekund, de åbner din e-mail. Og skal dét sekund udnyttes optimalt, ja så er din tekst ikke altid nok - også selvom den er skruet perfekt sammen.

Dine modtagere bliver nemlig dagligt bombarderet med et hav af budskaber, og du har derfor kun deres uforbeholdne opmærksomhed i 8 sekunder. Dit indhold skal altså være så overskueligt og behageligt som muligt, så du fastholder deres interesse længe nok til, at lige netop dit budskab trænger igennem.

Og her spiller designet en stor rolle. 

Eksempelvis er billeder, animationer og videoer effektive at få tænkt ind i dit design, da din modtagers hjerne afkoder et billede 60.000 gange hurtigere, end den afkoder tekst. Du kan altså sætte en stor, fed streg under din e-mails budskab med dit design. 


Men inden vi når så langt i processen, rykker vi lige tilbage til start:

Første skridt er at fastlægge hvilke farver, du vil benytte og hvilken typografi, din tekst skal have. Når du har det på plads, er næste skridt at opsætte resten af dit indhold. Det vil sige: tekst, call-to-actions, produktbilleder, SoMe-links og hvad du ellers kan komme på. Her skal du skabe blikfang hele vejen ned gennem e-mailen, så modtageren får lyst til at gå på opdagelse i de forskellige elementer. 

Og hvordan gør du så lige det?

Herunder finder du vores råd til de grundlæggende ting, du bør have fokus på i dit design:

1) Skab blikfang i din header

Din modtager skal lynhurtigt kunne afkode, hvem der er afsender på e-mailen - derfor er det vigtigt, at du placerer dit logo som noget af det første. Herefter skal dit budskab i fokus med eksempelvis en grafik som e-mailens header. Det er kun din kreativitet, der sætter grænserne, og du kan bruge alt fra rene miljøbilleder til en GIF. Lige præcis brugen af GIFs i e-mails kan du læse mere om her

2) Gør din tekst let at læse

Når du indsætter din tekst, skal du sørge for, at den fremstår letlæselig for modtageren. Det gør du ved at vælge den rette tekststørrelse og en typografi, der er simpel og letlæselig. Sørg for at have linjeafstand mellem linjerne og godt med luft i siderne. Luft omkring elementerne giver nemlig din modtager et bedre overblik. Er der nogle dele af teksten, du gerne vil fremhæve, er overskrifter et godt værktøj - leg med størrelsen, afstanden, formatteringen og farven.

3) Få CTA-knappen til at skille sig ud

Formålet med en e-mail vil ofte være at få din modtager til at gøre noget. Vil du have dem ind på din webshop? Eller skal de anbefale dit produkt? Uanset hvad er en CTA-knap guld værd. Og den skal du give godt med kærlighed - fremhæve den fx med en anden baggrundsfarve, et andet udtryk på typografien og med masser af luft rundt om den, så man rigtig bemærker den.

4) Skab ensartethed i dit produktfeed

Hvis din virksomhed sælger et produkt, er det relevant at integrere et produktfeed i din e-mail. Sørg for, at produktbilleder, beskrivelser og knapper er ensartede og skaber overblik. Elementet skal give modtageren lyst til at se mere og vigtigere endnu - de skal få lyst til at købe dit produkt.

5) Følg standarden og hjælp din modtager

Der er nogle elementer, du ikke kommer udenom at skulle implementere i dit design. Dine kontaktinformationer samt et link, hvor din modtager kan unsubscribe, er et must. Standarden er at placere informationerne i din e-mails footer, og der vil de fleste af dine modtagere også forvente at finde dem. Ved at beholde den placering, øger du brugervenligheden i dit design og hjælper din modtager. Det vil også være en oplagt placering for dine øvrige SoMe-links.

6) Test og tilpasning af dit layout 

Når du er i mål med indholdet, kommer næste skridt på vejen mod den flotte og konverterende e-mail - at teste designet. Men inden da går du lige alle elementerne på din template igennem og sikrer, at du har indsat relevante links og alt-tags (en tekst, der dukker op i tilfælde af, at elementet ikke indlæses) på samtlige af dine elementer. 

Til slut bør du køre dine e-mails gennem et testprogram, der tester, hvorvidt dine e-mails ender i spamfilteret hos modtagerne, og om dit layout fungerer på både mobile og desktop enheder. Vigtigste punkt her er, at du har tilpasset dit layout til visning på mobil, da de fleste af dine modtagere åbner deres e-mails derfra.

Derfor skal reglen om “mobile first” skrives bag øret: 

Designet skal først og fremmest fungere på mobilen. Derefter desktop.

Men der vil selvfølgelig være nogle, der ser din e-mail via desktop, og det er absolut muligt at skabe et design, der fungerer på begge enheder. Og ved at designe til begge sikrer du, at dit design er tiltalende og brugervenligt uanset hvilken enhed, din modtager åbner din e-mail fra. 

Gør dig umage, før du trykker på "send"-knappen. Det gør vi...

Som du nok kan fornemme på vores guide, bør der ligge en gennemtænkt strategi bag designet af dine e-mails. Hos Ackermann arbejder vores designere altid ud fra en udførlig kampagneplan, der er baseret på data, og tester og justerer altid e-mailens design løbende for at sikre, at den ser pæn ud uanset hvilken e-mailklient, dine modtagere bruger.

På den måde sørger vi for, at du skiller dig ud og fanger din modtagers interesse i en propfyldt indbakke.

Vil du høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig med e-maildesign? Så book en uforpligtende snak med vores Client Service Director Emil.

Læs videre 🤓