Trænger du til nye solbriller - også helst uden at skulle vende bunden i vejret på pengepungen?
Så er MessyWeekend en butik, som du bør kigge på! 👀
De er nemlig et fashionbrand, der sælger briller til både sommersolen, skibakken og skærmen. Og derudover kan du også få en masse forskellige accessories, så det ikke kun er brillen, men også etui’et, t-shirten, kasketten og sokkerne, der fuldender looket.
De kører en ungdommelig og skandinavisk minimalistisk stil, som i stedet lægger vægten på et flot design og en højere kvalitet - og så kan de gøre det til en tredjedel af den pris, som tilsvarende mærkevarer kan. Deres primære målgruppe er derfor også især unge mennesker op til midt 30’erne.
Og hvis det ikke har solgt dig på idéen endnu, så behøver du heller ikke bøvle med, om det er en kvinde- eller mandebrille, du kigger på, for langt størstedelen af deres briller er nemlig unisex.
Men når man har en så tjekket virksomhed, som de umiddelbart virker til at have, hvad var det så helt præcis, de havde brug for os til?
For selv deres e-mailmarketing havde et solidt fundament. De sad allerede i Klaviyo, idet de havde Shopify som webshop, og deres automation-setup spillede fint.
Deres ambitioner var bare større end det.
De ville have et større automation-setup for at kunne udnytte det potentiale, der ligger i e-mail automation og i Klaviyo som platform. Derudover ville de også gerne have en meget mere databaseret og segmenteret tilgang til deres e-mailarbejde. Og så ville de gerne have mere fokus på loyalitetsskabende indsatser i deres setup.
Det, de i virkeligheden måske havde allermest brug for, var, at de kunne få lidt mere tid mellem hænderne til andre opgaver. Derfor var et af deres ønsker også, at vi i højere grad skulle overtage den daglige drift af deres e-mailmarketing.
Og med det in mente, gik vi i gang! 💪
Det allerførste, vi gjorde for at nå i mål med deres ambitioner, var at starte forfra.
Det kan måske godt lyde paradoksalt. Men det var den hurtigste og bedste løsning til at sørge for, at de har et setup, der også i fremtiden vil kunne bygges på og bære de ambitioner, som MessyWeekend måtte få.
Vi skabte alle automations - både post-køb, remarketing, onboarding og lignende - ud fra alle kunstens regler, og alle erfaringer vi har i Ackermann, for på den måde også at udnytte dataens og Klaviyo’s fulde potentiale.
Som altid er alle flows baseret på vores funnel-tankegang: Idéen med at fange over en bred kam og så guide kunderne hen imod det, vi ønsker af dem. (Du kan få en bedre fornemmelse af, hvad vi mener, i artiklen her.)
Samtidig ved at bygge strategien helt fra bunden er der en helt klar opdeling, en rød tråd og et formål med hvert enkelt automation-flow, og de kunne bygges på en meget mere avanceret måde. Vi kunne samtidig også designe deres templates og flows, rent visuelt, efter deres brand og gøre det ensartet på tværs af dem alle.
Og så kunne vi indarbejde de fokuspunkter, som MessyWeekend ønskede, helt fra starten af.
I deres flows er der nemlig indbygget specifikke touchpoints, der følger en subscriber fra at være et lead til en loyal kunde. Samtidigt arbejdes der med at bygge et loyalitetssystem, der giver kunderne point, som de optjener ved f.eks. køb eller friend referrals, og som de kan bruge på deres næste køb.
Desuden bliver der også skabt en community vibe i deres e-mails ved at fremvise nogle af deres reelle købere have et par af deres briller på. På den måde viser MessyWeekend nemlig, at de virkelig går op i deres kunder, mere end almindelige virksomheder gør.
Sådan har MessyWeekend også formået at rykke væk fra det klassiske rabatkode-greb, som ofte bruges i e-mailmarketing, og har i stedet opbygget loyalitet i deres e-mails på flere forskellige måder.
En anden ting, vi har arbejdet ind i deres flows, findes på deres hjemmeside. Her har de nemlig en super speciel og fed feature, som vi selvfølgelig har udnyttet på det groveste i deres flows…
Virtual Try-on 🤖
Med denne funktion kan man - med et udvalg af deres solbriller via sit kamera på enten mobilen eller computeren - “prøve brillerne på” hjemmefra. Her kommer skærmen altså til at virke som et slags spejl, hvor du kan se dig selv med en virtuel version af deres briller på, for at se, om de nu også passer til dig. (Prøv det f.eks. med disse briller)
Denne funktion har vi henvist til i f.eks. onboarding af deres leads for at konvertere leads til kunder. Samtidig har vi også anvendt det til bl.a. at inspirere eksisterende kunder til at købe nye briller, der måske ligger inden for en anden stil end deres første par.
Det er en virkelig fed funktion og helt klart noget, som vi vil tænke meget mere ind i de forskellige flows løbende.
I løbet af hele opsætningen af disse flows, har vi selvfølgelig også kræset lidt for designet. For, ligesom os, så går MessyWeekend op i, hvordan det ser ud, og har kompetente og kreative hænder in house at sparre med for at opnå nogle vildt fede grafikker og kreativer.
F.eks. har det ført til, at når der laves e-mails med skibrillerne, får de et markant anderledes design end solbrille-e-mails - dog stadig så det er tydeligt at det er MessyWeekends brand - for netop at markere de forskellige kategorier.
Endelig så har vi selvfølgelig udnyttet alt vores hårde arbejde og klonet hele dette setup ind og ud på alle de forskellige Klaviyo-konti, som vi er inde over og arbejder med. De har, som nævnt, stået for oversættelsen til det lokale sprog, men det visuelle udtryk og budskaberne er identiske.
Sideløbende har vi selvfølgelig også hjulpet til med deres nyhedsbreve, der nu også passer ind i forhold til, hvordan deres automations er bygget op, og derved bibeholder den røde tråd hele vejen igennem.
Det har været et super fedt projekt at arbejde med. På grund af deres så kompetente in house hænder har det været et spændende samarbejdsforløb, der har ført til nogle innovative løsninger. Dermed er projektet også gået fra, at vi ‘bare’ har bygget et standard-setup, til at det har nogle flere parametre i sig, der gør, at det skiller sig ud.
Og heldigvis, så har det ikke kun været spændende, men også givende rent performance-mæssigt:
På deres danske konto er der sket en vækst i e-mail omsætning på 6,40% sammenlignet med året før, hvor 44% af omsætningen kommer fra automationflows, og 56% fra nyhedsbreve.
Men det har intet på deres internationale konto…
Her har de nemlig oplevet en vækst på omsætningsvækst på deres e-mails med hele 73% sammenlignet med året før! Her er fordelingen på 51% fra automationflows, og 49% fra deres nyhedsbreve.
📈 Det er nogle tal, der slet ikke er til at tage fejl af! 📈
Fremover vil vi glæde os helt vildt til fortsat at optimere på deres automation setup, så det står endnu stærkere. Derudover skal vi også i gang med at udbygge deres loyalitetsprogram, så det giver flere fordele og trigger e-mails, alt efter hvilket loyalitetsniveau man har.
Og så er vi også godt i gang med at indarbejde SMS i deres marketing-mix for at skabe endnu en kanall, der bedre kan komme ud til deres kunder og forhåbentligt skabe en endnu højere omsætning derfra.
Og det er ikke kun os, der har nydt samarbejdet: