Agorahaverne

Kunde
Agorahaverne
Type
Boligudlejning
Markeder
Danmark
Services
Automations, template, fuld funnel, opsætning, rapportering, sparring på content
ESP
Active Campaign

Har du nogensinde tænkt over, at din boligsituation kan have en effekt på dit sociale liv? 

Det har Agorahaverne. 

Helt specifikt, så kigger de ind i seniortilværelsen, og hvordan man kan støtte det sociale samvær.

For hvad nu hvis man gjorde som i gamle dage? 💭

Det, Agorahaverne gør, er simpelthen at gentænke seniorbolig-konceptet til at være et seniorbolig-fællesskab. Det inkluderer arrangementer for beboere, informationsmøder, og mulighed for at være social hver eneste dag. 

Så, populært sagt, et bofællesskab til dem, der er 50+. 

Med deres egne ord: “Agorahaverne er inspireret af den græske Agora: det skyggefulde torv i landsbyens midte, hvor man allerede i Oldtiden mødtes for at diskutere, hygge sig, spille, feste og tale om løst og fast med sine medborgere.”

De bygger altså et boligkompleks, der er seniorvenligt, med lejligheder i 50-85m2s-størrelsen, og med en afdækket gård/centrum i midten, hvor man kan mødes med sine naboer og spille petanque, hygge og hvad man ellers kan finde på. 

Sikke en måde at nyde sine naboer på! 

Ja, vi kunne snakke længe om deres fantastiske koncept. 

Men, sagen er den, at de havde brug for hjælp, og det er i virkeligheden det samarbejde, som vi vil snakke om 🤝

De ville nemlig gerne ud og ramme deres målgruppe - både så de fik at vide, at Agorahaverne eksisterer, men også for at gøre det klart, at det altså ikke er ældreboliger, men nærmere et bogællesskab for aktive, livslystne ældre. 

De ville gerne ramme de friskere seniorer, der har brug for at være aktive og være en del af et fællesskab.

Og det skulle gøres gennem e-mailmarketing. 

Et af deres klareste ønsker med deres e-mailmarketing setup var, at der var en god opfølgning på deres leads - og især dem, der havde deltaget i deres åbent hus arrangementer 🏡

Derudover, ville de også gerne have udviklet strukturen på deres e-mailmarketing, få optimeret nogle af deres eksisterende e-mailmarketingflows, og potentielt også få bygget nogle helt nye fra bunden. 

En af deres største udfordringer var dog netop deres målgruppe. 

Den aldersgruppe er ikke altid de mest digitale, og derfor lå der også en kæmpe opgave i at få gjort deres produkter og procedurer så klare og simple som muligt, så seniorerne ville have lyst til at skrive sig op til Agorahavernes e-mailmarketing. 

Der var mange steder, og mange tanker, som blev gjort, da Agorahaverne kom ind i vores forretning - for det er jo en lidt anderledes virksomhed, end de e-commerces, som vi er så vant til at arbejde med.

Men vi elsker heldigvis en udfordring! - Og hvis vi selv skal sige det, så er det et ret fedt setup, som vi er kommet frem til sammen med dem 💡

Sådan kan e-mailmarketing se ud for et seniorbofællesskab:

Så, lad os først lægge lidt af fundamentet for den løsning, som vi er kommet frem til:

Der er nemlig tale om 2 forskellige segmenter, som Agorahaverne kommunikerer til.

☝️ For det første, er der deres beboere.
Det er selvfølgelig dem, der allerede har købt sig ind på konceptet, og bor i et af Agorahavernes bofællesskaber. Det, som dette segment har brug for, er at blive introduceret til de mange forskellige initiativer, der er i deres have, og hvilke værktøjer, de har at arbejde med. 

✌️ For det andet, så er der deres leads.
Det er altså dem, som endnu ikke bor i en af Agorahaverne. Formålet her er at gøre denne målgruppe interesserede i konceptet, så de f.eks. kommer til åbent hus og i sidste ende skriver under på en udlejningskontrakt. 

Da vi opbyggede Agorahavernes e-mailmarketing setup, blev der tænkt rigtig meget ind i målgrupperne, hvordan kunderejsen ser ud, hvor i rejsen der skulle rammes og derfor også hvilke behov målgruppen har i løbet af rejsen. 

Et af de punkter, som vi fokuserede mest på, da vi byggede dette setup, var, at det er en kæmpe stor beslutning, de skal træffe. 

For det første, beder vi mennesker om at flytte - og det er stort nok i sig selv. Men endnu større, så beder vi i virkeligheden de mennesker om at lægge deres tilgang til deres sociale liv om. Og det, for en målgruppe, der sandsynligvis har brugt mange år på at finde netop dér, hvor de skal være i livet.

Det er derfor vigtigt, at Agorahavernes e-mailmarketing setup og flows respekterer, at det er en lang og kompleks beslutningsproces, og som derfor ikke kan gøres på en enkelt e-mail. 

Derfor tog vi også en side ud fra vores B2B-bog, og opsatte leadscoring for Agorahaverne. 

Helt ligesom sædvanligt, er formålet at holde øje med, hvordan Agorahavernes leads engagerer sig med virksomheden: deres aktiviteter på e-mails, hvad de klikker ind på på hjemmesiden, om de havde meldt sig til et åbent hus, og selvfølgelig også, om de rent faktisk deltog i det åbent hus, blandt andet.

Og når vi kan se, at de har en høj leadscore, og derfor kan betegnes som varme, eller sagt i fagtermer: SQL’er (Sales Qualified Leads), så opfordres de til at række ud til en mægler og få svar på eventuelle spørgsmål. 

Den e-mail, som de får, vil altså se på, om de er en beboer i forvejen (og hvis ja, sortere dem fra, for de har jo allerede købt konceptet), men vil også se på, om det lead har været til et åbent hus i en af haverne, hvor deltagere udfylder en formular for at bekræfte deres deltagelse. På den måde, kan e-mailen nemlig blive personaliseret alt efter om og hvilken Agorahave lead’et havde været ude at se på 💌

Med det på plads, er det tid til at kigge på de flows, der er blevet sat op. 

For det er her, hvor leadscoringen og arbejdet med segmenterne virkelig kommer til sin ret. 

Det er følgende flows, som vi har fået sat op: 

👉 Et velkomst-flow
Selvfølgelig, for at give de nye leads en blød landing og give dem et positivt første møde med Agorahaverne og deres e-mailmarketing, differentieret efter hvordan de skriver sig op til nyhedsbrevet. 

👉 Et onboarding-flow inden en Agorahave åbner for udlejning
Det er et flow, som deres modtagere kan skrive sig op til, hvis de gerne vil følge et givent projekt/ny Agorahave, så de får de nyeste informationer. Her vil fokus være på selve byggeriet, fordelene ved haven og hvad de ville få, hvis de flyttede ind i dem. Derfor er der også fokus på, hvilke behov modtageren har - f.eks.: “Til dig med udeboende børn”, “Til dig, der ønsker et fællesskab med dine naboer” og “Til dig der ønsker at flytte i mindre - nu I/du er færre”. 

Og her er det selvfølgelig muligt at følge flere af de forskellige Agorahaver på samme tid, hvis man er interesseret i flere. Hver have har nemlig sit helt eget sæt flows. 

👉 Et onboarding-flow efter Agorahaven har åbnet for udlejning
Her er fokus på, at den givne have nu har åbent for udlejning. Generelt vil budskaberne være meget det samme, som der ses i det ovenstående flow, men med lidt mere urgency, og med nogle CTA’ere, der lægger mere op til at komme til åbent hus og at sikre sig en bolig.

👉 Et VIP-flow
Dette flow er et, som Agorahavernes leads selv skal vælge at være i, hvis de ønsker at være forrest i køen til en given have. Det sættes live 2 måneder før udlejningen officielt begynder, og vil blandt andet sende modtageren særlige VIP-events og -tilbud, f.eks. et VIP åbent hus, hvor de kan få muligheden for, at reservere en bolig, før den officielle udlejning går i gang.

👉 Et åbent hus flow
Når en given modtager har tilmeldt sig til et åbent hus, får de allerførst en bekræftelse. Men derudover får de også løbende informationer og reminders på, hvornår arrangementet er og hvad de kan forvente. De får også, efter arrangementet er afsluttet, en opfølgning, hvor der i højere grad lægges op til, at de kan finde mere information på hjemmesiden, eller kan række ud til nogen, hvis de vil i dialog i forhold til at leje en bolig. 

Og det er selvfølgelig forskelligt, hvad de får af budskaber, alt efter om personen deltog eller ikke deltog i arrangementer. 

👉 Et beboer-flow
Her ønskes indflytterne tillykke med deres nye bolig, og bliver påmindet om alle fordelene, der er ved at bo i en Agorahave. Derudover får de lidt praktisk info, forberedelse til indflytning og guides til de forskellige systemer, der hører til netop den have, som de er ved at flytte ind i.

👉 Et MQL/SQL-flow
Dette flow bygger i høj grad på netop den leadscoring, som vi præsenterede tidligere. Det er i dette flow, hvor de enkelte leads’ interesseniveau vurderes, og alt efter hvordan de placerer sig, lægges der op til, at de enten skal komme til et åbent hus (hvis de ikke har været det før), eller tage et kald med én fra Agorahaverne (hvis de har været til et åbent hus før). 

👉 Et winback-flow
Derudover har vi selvfølgelig også opsat et winback-flow til alle de leads, der ikke har tilmeldt sig et event - om så det er åbent hus eller andre slags begivenheder - og der er gået 90 dage siden sidste aktivitet.

👉 Remarketing-flows
Derudover har vi naturligvis også sat diverse remarketing-flows op, der baserer sig på hvilke sider deres leads har været inde og besøge, for at prøve at få dem til at tilmelde sig et åbent hus. 

Hvert eneste flow er naturligvis opdelt i, hvorvidt den enkelte er et lead eller allerede er en beboer, så de får informationen personaliseret og versioneret efter dét. Og her er det også tydeligt, at modtagernes behov og situation tages i betragtning i alle flows. 

Stort set alle punkter af kunderejsen rammes her, og der anvendes store mængder data, for at gøre både e-mails og flows så personlige som overhovedet muligt.

Det er altså noget af et komplekst system, vi har fået sat op. 

Og det har selvfølgelig også kastet noget af sig 👇

Resultater: 

Helt generelt, så er engagement-niveauet med Agorahavernes e-mails steget markant siden vi begyndte arbejdet på deres flows. Og det tyder jo på, at vi har ramt noget rigtigt. 

Det reflekteres også i deres ret fine performance resultater: 
✔️ Klikraterne er på 15% eller derover måned efter måned
✔️ Gns. åbningsrate på nyhedsbreve er kommet op over 45%, og på flows over 60%
✔️ Deres unsubscriberate er faldet støt de sidste 3-4 måneder, og ligger nu på omkring 1,7% over både nyhedsbreve og flows

Men, bare fordi det går så godt, som det gør, betyder det ikke, at vi er færdige!

Vi ser nemlig meget frem til at fortsætte samarbejdet med Agorahaverne, og få bygget flere flows til alle de nye haver, som de opretter. Derudover, kigger vi også meget mere ind i løbende at rydde op i deres leads, så deres liste forbliver sund og engageret, og deres deliverability på den måde forbliver høj. 

Endelig, så kigger vi selvfølgelig også ind i yderligere segmentering af deres målgruppe, så deres e-mails kan blive endnu mere personlige til dér, hvor deres leads befinder sig. 

Selv siger de sådan:

For os har Ackermann været en gamechanger. Vi oplever, at de møder os med en dybdegående, teknisk ekspertise – og samtidig leverer kreativ sparring i høj kvalitet. Vores samarbejdspartnere fra Ackermann er proaktive, dynamiske og engagerer sig i vores brand og vores fælles projekter. En indsats, som i det daglige omsættes til en betydelig stigning i både trafik og konverteringer.
Simone Mai Hansen, Tekstforfatter
Agorahaverne

Næste case