Sådan forbedrer du din E-mail Deliverability

Arbejder du med e-mails og ønsker du nogle værktøjer til bedre e-mail deliverability?

Så læs med her 👀

Alle, der arbejder med e-mails (og især e-mailmarketing), ved, hvor vigtigt det er at have god e-mail deliverability. I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvordan du forhåbentlig kan forbedre din e-mail deliverability og gøre dig opmærksom på nogle af de klassiske fejl, vi ser ❌

Først og fremmest, hvad er e-mail deliverability?

I bund og grund handler e-mail deliverability om evnen til at levere en e-mail til din modtagers indbakke uden at blive markeret som spam eller afvist af e-mailklienten. Det er afgørende for enhver, der arbejder med e-mailmarketing, at have styr på e-mail deliverability, da dårlig deliverability kan resultere i, at meddelelserne ikke når frem til modtageren.

Klassiske fejl vi ser i forbindelse med e-mail deliverability

❌ Køb af lister

En af de største fejl, du kan begå, er at købe e-mail lister. Dette skyldes flere ting.

Et af de problemer, du kan løbe ind i, når du køber en liste, er, at du ikke får kvalificerede modtagere. Dit ønske er at få en kvalificeret modtager, som oprigtigt er interesseret i din virksomhed, og faktisk har lyst til at købe fra din virksomhed. Den oprigtige, købeklare subscriber vil du aldrig få med en købt e-mail liste, da de pågældende modtagere fra denne liste ikke kender til dit brand.

Et andet problem, du kan løbe ind i, er GDPR i EU og CAN-SPAM Act i USA. Dette er lovgivninger, som kræver, at du har samtykke til at bruge det data, du har indsamlet. 

Med andre ord: hvis du køber en e-mail liste uden at have samtykke fra alle på listen, så er det ulovligt at sende e-mails til dem.

❌ Husk at bruge samtykke

I forlængelse af ovenstående kommer vi igen ind på GDPR-regler. Når du som virksomhed ønsker at sende en e-mail, er det vigtigt, at du har indsamlet samtykke fra modtageren først. Du må altså ikke sende en e-mail, før du har fået samtykke. Når du har indsamlet samtykke, er det vigtigt, at du bruger det. Et samtykke udløber, hvis du som virksomhed ikke benytter det inden for rimelig tid.

❌ Det er ikke kun spam-ord, som du skal være opmærksom på.

ISP'er (Internet Service Providers) kan have en betydelig indflydelse på din e-mail deliverability. Førhen skulle afsendere være meget opmærksomme på spam-ord, hvor i dag er det blevet mere teknisk, da man også måler på interessen og relevansen af din emails indhold. I dag handler det derfor ikke så meget om spam ord, men om det indhold, du sender, er relevant for modtageren.

ISP'er fungerer som gatekeepere for e-mails og filtrerer indgående e-mails baseret på forskellige faktorer. Her er nogle måder, hvorpå ISP'er kan påvirke din e-mail deliverability:

Spam-filter: Spam-filtre er til for at beskytte modtagere mod uønskede e-mails. ISP'er scanner e-mails for mistænkeligt indhold, links og filer. Hvis dit indhold i e-mailen ligner spam, vil det ende i modtagers spam-mappe.

ISP'er kan se alt, hvad der sker med din afsendte e-mail. De kan se, om e-mailen bliver åbnet, videresendt, printet ud osv., samt hvordan modtageren interagerer med e-mailen. Denne data bruger de til at vurdere, hvor relevant dit sendte indhold er. Afhængig af "resultatet" af dataen, kan dette påvirke dit omdømme som afsender.

Hvordan kan du forbedre din e-mail deliverability?

✅ Hold en god liste-hygiejne

God liste-hygiejne er alfa og omega, når det kommer til afsender-omdømme og e-mail deliverability. Ved at rydde op i din subscriber-liste regelmæssigt undgår du nogle af de ovennævnte fejl. Derudover vil du undgå spamtraps.

En spamtrap er i bund og grund en e-mailadresse, som enten kan være designet til at være en spamtrap, men det kan også være en e-mailadresse, som har været inaktiv i en lang periode. Hvis sådan en e-mailadresse havner på din subscriber-liste, kan den være med til at ødelægge dit afsender-omdømme.

✅ Dobbelt-samtykke

Dobbelt samtykke (også kaldet Double Optin) betyder, at du opnår bekræftelse eller samtykke fra en e-mail modtager to gange. Dette sikrer dig, at modtageren virkelig ønsker at være på din e-mail liste. Fordelen er, at du får en højere kvalitet i din mailliste, og der er lavere risiko for, at dine e-mails bliver markeret som spam. Du kan indsamle dobbelt samtykke ved at sende en bekræftelsesmail, når en subscriber har tilmeldt sig din liste via f.eks. en tilmeldingsformular. I bekræftelsesmailen beder du modtageren om at bekræfte, at de ønsker at være på din liste.


✅ Segmenter din liste:

Ved at dele din liste op i segmenter baseret på modtagerens adfærd, interesser eller demografiske data kan du øge engagementet hos dine modtagere. Derudover bliver det muligt for dig at sende målrettede og relevante e-mails, hvilket øger chancerne for, at dine modtagere interagerer med dine e-mails. Jo mere interaktion, jo bedre bedømmelse af dig som afsender.

✅ Overhold e-mail markedsføringslovgivninger:

Vi kan ikke nævne det nok gange, men det er alfa og omega at overholde e-mail-markedsføringslovgivning, såsom CAN-SPAM Act i USA og GDPR i EU. Dette inkluderer at tilføje en afmeldingsmulighed, din fysiske adresse og tydelig identifikation som afsender af dine e-mails.

Vi har samlet nogle værktøjer, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at forbedre din e-mail deliverability. 

Glock-app:

Glock Apps giver dig mulighed for f.eks. at analysere, hvad chancen er for, at en af dine planlagte e-mailkampagner vil ende i modtagerens spamfilter. Derudover kan Glock Apps hjælpe dig med at overvåge, analysere og beskytte dit DMARC, hvilket hjælper dig med at opretholde og beskytte din e-maildeliverability.

Mxtoolbox - Værktøjet til webmastere:

Mxtoolbox er et værktøj, som du bl.a. kan bruge til at kontrollere, om dit domæne er blacklistet. Mxtoolbox kontrollerer over 100 blacklister for status for det tilsvarende domæne og viser dig, om der er en advarsel vedrørende dit domæne. Mxtoolbox er derfor et godt værktøj, hvis du ønsker at holde øje med dit domæne og dit afsender-omdømme.

Zerobounce:

Zerobounce er en e-mail validerings tjeneste, som kan hjælpe med at rense din liste og tjekke for spamtraps. Zerobounce integrerer med e-mailmarketingplatforme såsom HubSpot og Mailchimp. Værktøjet giver dig mulighed for at validere e-mails og stoppe "dårlige" e-mailadresser fra at lande på din liste.

Email deliverability er i konstant udvikling. Det, der virker i dag, virker måske ikke i morgen. Det er derfor vigtigt, at du hele tiden holder dig opdateret, og vigtigst af alt, at du opretholder en god og sund e-mail-liste. Husk, at vi hos Ackermann altid står klar til at hjælpe dig 🤝

Læs videre 🤓