Sådan får du dine subscribere til at give dig værdifuld feedback

En del virksomheder bryder sig ikke om at spørge deres kunder om feedback. 

De er bange for, at kunden udtrykker en utilfredshed.

Og det er super ærgerligt ...

For den smarte virksomhed vil gøre alt for at suge feedback til sig - mange går endda så langt, at de betaler penge for det. 

Og det er der en rigtig god grund til!

Feedback fra dine kunder er nemlig som brændstof til rumraketten, der har kurs mod succes 🚀 

For drømmescenariet må være, at du kan tilpasse din forretning, så dine kunder har lyst til at lægge penge i din butik - helt uden at blinke

Og her er det altså dine kunder, der er de bedste kandidater, når det kommer til at fortælle dig, hvordan du kan opnå det ...

Derfor får du her 3 effektive tips, som du kan bruge til at få feedback via e-mailkanalen. 



Tip nr. 1 Din e-mail skal være enkel og konkret 

Jo flere, der giver dig feedback, jo bedre! Og her er enkelthed vejen frem. 

En e-mail, der er enkel og konkret, gør det nemlig meget nemmere for dine modtageres hjerne at fokusere på det, du gerne vil have den til 🧠 

Så selvom det kan være fristende at sætte et billede, tilbud eller andet lækkert fra godteposen ind i e-mailen, er det vigtigt, at du ikke distraherer dem fra det konkrete budskab, som jo er at få feedback. 



Tip nr. 2 Din e-mail skal være personlig 

Lad mig forklare dette tip med et eksempel 👇

Ole rejser sig fra stolen og spørger ud i et stort kontorlokale, om der er en, som kan hjælpe ham. Hvorimod Trine stiller sig foran din stol og spørger dig direkte. 

Hvem af dem har størst chance for at få din hjælp? 

Ole eller Trine?

De fleste ville sige Trine, fordi hun har henvendt sig til dig personligt…

Og det samme siger forskningen! 👀

Eksemplet læner sig nemlig op af det psykologiske begreb, som kaldes bystander-effekten. 

Oversat til marketingsprog vil det sige, at hvis din modtager kan se, at du spørger mange efter feedback, så vil de være mindre tilbøjelige til at give dig den, fordi de antager at andre gør det. 

Og derfor bør din e-mail være personlig...

Heldigvis kan du i de fleste e-mailmarketingsystemer nemt indsætte dynamiske værdier, der gør dine mails personlige. 

Du kan se et eksempel på et personaliseringstag her 👇

Den her e-mail er sendt til mange subscribere, men navnet ændrer sig automatisk, afhængig af hvad den enkelte modtager hedder. 

Og det behøver faktisk ikke kun at være navnet, der ændrer sig. Hvis det giver mening i din e-mail, kan du også gøre brug af firmanavn, by mv. 



Tip nr. 3 Giv dine subscribere lyst til at give feedback

Der findes flere teorier om, at vi mennesker vejer vores input op mod det output, vi kan få ud at udføre en bestemt handling. 

Den process sker helt automatisk i vores hjerner… 

Så når dine subscribere ser din e-mail, tænker de ‘’whats-in-it-for-me-tanken’’ og derfor er du nødt til at lokke dem med en gulerod, hvis du gerne vil have deres feedback. 

Opskriften på det er, at gøre det klart i e-mailen, hvad du skal bruge deres feedback til, og hvorfor det er vigtigt, at de svarer. 

Ønsker du eksempelvis at forbedre den service, som de benytter sig af, så er der højst sandsynligt flere, som vil svare, fordi de kan få indflydelse på en eventuelt forbredning, der vil gavne dem. 

Du kan yderligere give dem en ‘’gave’’ i form af gavekort, rabatkoder, fysiske produkter eller deltagelse i en konkurrence, som tak for deres tid.  


Har du brug for hjælp? 

Vi håber, at du er blevet meget klogere 🤓

Har du brug for hjælp? Så er du velkommen til at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.


Læs videre 🤓