E-mail remarketing er en bredt brugt disciplin indenfor e-mailmarketing.
Og det er det, fordi det er en af dem, der har de bedste konverteringsrater.
Derfor er det en vigtig disciplin for enhver virksomhed, der arbejder med e-mailmarketing, at kigge ind i.
I denne artikel vil vi gennemgå:
▪️ Hvad e-mail remarketing er
▪️ Hvordan det laves
▪️ Hvad du skal være opmærksom på
Læs med, og få den viden, som du har brug for, for at kunne opsætte dit remarketing setup. 🤓
Hvad er e-mail remarketing?
E-mail remarketing kendes også nogle steder som e-mail retargeting.
Denne form for e-mailmarketing handler om at ramme dine modtagere med budskaber, der er tilpasset den adfærd, som de har udvist med dit brand. 🎯
Derfor kræver denne form for e-mailautomations, at du har godt styr på din data!
For at få succes med dette, skal du nemlig tracke dine modtageres adfærd på eksempelvis din hjemmeside, og minde dem om, hvad det var, de havde gang i.
Oftest, for en almindelig webshop, vil den første automation inden for remarketing være abandoned cart.
Med et abandoned cart flow holder du nemlig øje med, hvad din subscriber har haft i deres virtuelle kurv, men som de ikke købte.
På den måde, kan du nemlig sende dem e-mails om netop det produkt, de har efterladt!
Og hvorfor er det så smart, tænker du måske. De har jo nok efterladt produktet af en grund.
Det er der nogle der ganske vist har, men det er langt fra alle!
Netop abandoned cart flowet er et af dem vi ser, der performer suverænt bedst i samtlige af de virksomheder, som vi har opsat det ved. 📊
Den subscriber har netop udvist en interesse i dine produkter eller dit brand, og er derfor meget mere tilbøjelig til at gennemføre købet.
Abandoned cart er dog ikke den eneste form for remarketing. Det kan også blot basere sig på, hvilke sider dine subscribers har besøgt.
Og på den måde åbner det for en helt masse forskellige muligheder, når du skal arbejde det ind i din e-mailmarketing arbejde.
Hvordan laver man e-mail remarketing?
Langt de fleste e-mailmarketing-platforme tilbyder e-mailremarketing i et eller andet omfang - og ellers kan du med lidt teknisk snilde helt sikkert finde nogle bagveje, der gør det muligt for dig.
Som sagt baserer det sig på data om, hvordan dine subscribers interagerer med dit brand, virksomhed, produkter eller andet.
Derfor er det vigtigt, at du tracker på disse ting, hvis du vil have succes med det.
Derudover skal du have overført dataen fra det tracking script over i din e-mailmarketingplatform.
Hvordan du gør dette, kan vi ikke gennemgå i artiklen her. Der er uendeligt mange kombinationer af forskellige tracking scripts og e-mailmarketingplatforme, der hver især har forskellige tilgange.
Men det vigtigste er, at dataen bliver overført - ellers er det nemlig ikke muligt at lave e-mails, der baserer sig på den information.
Og det er også kun på den måde, at du kan gøre det automatisk 🤖
Fordi med den data i din e-mailmarketing platform, kan du opsætte automatiske flows, der trigger på bestemte handlinger, som dine subscribers foretager sig, og dermed skal du ikke løfte en finger for det, efter det først er sat op.
(Og med det sagt, så anbefaler vi selvfølgelig altid, at du alligevel jævnligt går ind og tester og optimerer på dine remarketing flows, så de kontinuerligt bliver bedre, og kører som de skal.)
Når vi laver disse forskellige typer flows, så sender vi desuden gerne mere end en enkelt e-mail per e-mailserie - uanset hvilken type det er.
Det er fordi, at din subscriber for nylig har vist interesse for din virksomhed, og derfor er det vigtigt at udnytte det, mens du har deres opmærksomhed. Det bliver nemlig først rigtig svært at overbevise dem om et køb, hvis de allerede har mistet interessen igen.
Derfor må du smede mens jernet er varmt, og sende dem et par eller 3 e-mails, hver gang de møder kravene til dit remarketing flow. 📨
Hertil er det også vigtigt, at du får personaliseret dine e-mails.
Meget af det kommer helt naturligt ved, at du jo netop reagerer på deres handlinger. Derfor, vis gerne, at du har nogle gode tilbud, som du tror de vil kunne lide (som så er de varer, de netop har kigget på).
Vores erfaring viser nemlig, at det ikke er en god ide, at skrive “Vi så, at du kiggede på denne side, og har derfor fundet disse produkter”, men at “vi har fundet nogle produkter, som vi tror, at du kan lide” derimod klarer sig bedre.
Så, derfor, gør det personligt, uden at vise hvor meget du reelt set overvåger deres handlinger. 💡
Hvad skal du være opmærksom på?
Som du sandsynligvis herudfra fornemmer, så er der nogle ting, som du skal være opmærksom på, når du laver denne type flows.
👉 For det første, er det vigtigt at du er sikker på, at dit tracking script er sat korrekt op, og at dine flows trigger på de korrekte data fra dit tracking script.
Hvis disse fejler, så falder det hele nemlig til jorden.
👉 Derudover, så kan du risikere, at dit flow vil trigge en helt masse gange i træk, fordi den handling der trigges på, er noget, som subscriberen kunne finde på at gøre flere gange, eller med forskellige sider.
Derfor er det også vigtigt, at du er bevidst omkring frekvensen af, hvor ofte dette flow kan trigges.
Vi arbejder som oftest med, at der skal være gået 14 dage siden subscriberen sidst gennemgik flowet, før de kan gennemgå det igen.
👉 Det er også vigtigt, at du ekskluderer dem, der har gennemført den handling, som du ønsker at opnå med flowet.
Eksempelvis giver det ikke mening at blive ved med at sende en subscriber en reminder om det produkt, som de kiggede på, hvis de allerede har gennemført købet i den første e-mail.
👉 Idet der er flere forskellige typer af e-mail remarketing flows, så rammer de flows også forskellige steder i subscribernes kunderejse.
Eksempelvis vil en subscriber, der kommer ned i et abandoned cart flow, have udvist en højere interesse for produktet, end dem, der blot har browse abandonment, hvor de kun har kigget på hjemmesiden eller produktet uden at gøre andet.
Derfor er det vigtigt, at du er bevidst om forskellighederne i, hvordan du skal vinkle dine budskaber, alt efter hvor de er i kunderejsen.
Du kan nemlig være lidt mere direkte i dine abandoned cart flows end du kan i dit browse abandonment flow, eksempelvis.
Du kan også vælge at niveauinddele dine browse abandonement flows, således at dem, der kigger på produkter får nogle andre typer e-mails end dem, der blot kigger på en kategoriside, eller dem, der kun har besøgt din forside.
👉 Derudover er der selvfølgelig forskel på, hvordan man gør som B2C- eller B2B-virksomhed, eller en virksomhed der ikke blot sælger produkter.
Igennem artiklen har vi beskrevet og eksemplificeret med nogle typiske webshop flows; abandoned cart, browse abandonment, viewed product og lignende falder under denne kategori.
For en B2B- eller servicevirksomhed, bør disse flows tilpasses yderligere.
Eksempelvis kan en B2B-virksomhed, der tilbyder e-bøger, der kan downloades, lave remarketing e-mails baseret på subscribers, der har udfyldt formularen, men ikke downloadet e-bogen, eller dem, som blot har kigget på hjemmesiden.
Derudover, kan de typer af virksomheder også arbejde en del med browse abandonment, og lave mange tilpassede flows alt efter om kunder eksempelvis besøger bestemte sider som kontakt-os, de forskellige services der tilbydes eller andet.
På den måde er e-mail remarketing ikke blot relevant for webshops, men for alle typer af virksomheder.
👉 Endelig, så er det en rigtig god ide for alle typer af virksomheder at bruge den data, som de har på deres brugeres adfærd, til at forbedre deres annoncer på de sociale medier.
Nogle e-mailplatforme tilbyder en direkte integration og gør arbejdet nemt, og her kan vi kun anbefale, at indarbejde det i den betalte annoncering. Det fungerer nemlig også som en rigtig god vinkel hertil.
Med det sagt, så burde du nu være godt klædt på til at arbejde med og udvikle dine remarketing indsatser.
Hvis du alligevel gerne vil læse og lære lidt mere om emnet, så kan du læse vores e-bog om remarketing.
Og hvis du har brug for noget sparring omkring, hvordan vi ville arbejde med det ved din virksomhed, så kan du booke os til en ellers uforpligtende sparring.