Opnå vilde konverteringsrater med Raptors personaliseringsplatform - 4 punkter til hvorfor Raptor er vejen frem for din e-mailmarketing

Har du nogensinde tænkt ind i, om Raptors CDP og produktanbefalinger er noget for dig?

Helt overordnet, så er en CDP - også kendt som en Customer Data Platform - en platform, der samler alle de touchpoints, du har med dine kunder, på tværs af diverse platforme og datakilder. 

En CDP, som vi er glade for at bruge sammen med vores kunder, er Raptor Services - med dem kan vi nemlig lave nogle hyper-personaliserede e-mails, der rammer lige præcis dér, hvor vi gerne vil have dem til.

Derudover, er vi også rigtig glade for at bruge deres produktanbefalinger, der med automatiske moduler, laver skræddersyet indhold til enhver bruger. 

(Og især for e-commerces, har det vist sig gang på gang at være et genialt samspil, og du vil forstå hvorfor, hvis du læser videre)

Det er også det, som du vil kunne læse om i denne artikel - hvad Raptors personaliseringsplatform kan, hvorfor det er det værd, og hvad det helt specifikt kan for din e-mailmarketing. 

Men, lad os starte med begyndelsen.

Dét kan Raptors platform

Som vi teasede lidt for ovenfor, så er Raptors helt store fordel, at den kan samle data på tværs af alle dine kanaler i deres CDP - både e-mail, hjemmeside, sociale medier, CRM-platform, POS-system, og hvad du ellers har i gemmerne. 

På den måde, kan du nedbryde de siloer, der eksisterer i din marketing!

Du kan altså tracke dine subscribers/brugeres adfærd på tværs af alle de kanaler og touchpoints du måtte have, og få et meget bedre indblik i 1) hvordan din kunderejse ser ud, og 2) hvilke touchpoints du har med et lead, før de bliver til en kunde!

Fordelene ved det er vist klare. 

Men nok en af de største fordele er, at du nu kan bruge den data på at sende helt hyper-personaliseret markedsføring ud til dine modtagere!

Derudover, kan deres produktanbefalings-engine sørge for, at de produkter, du anbefaler til dine modtagere, altid er relevante for netop dén person. 

Den baserer sig nemlig på, hvordan din modtager har ageret lige op til det punkt, hvor de møder modulet. 

Den kigger nemlig på, hvilke produkter, som din modtager har været inde at kigge på allerede. På den måde kan den have en idé om, hvad din modtager også kunne være interesseret i, og anbefale netop de produkter.

Men er personalisering virkelig det værd?

Der er flere ting, der tyder på, at det så absolut er det værd: heriblandt eksistensen af personaliseringsplatforme såsom Raptors.

I deres rapport omkring e-mail trends og udfordringer (som du kan læse her), skriver de, at 86% af alle virksomheder, der adopterer en CDP, oplever en forbedring af kundeoplevelsen. 

86%!

Og hvis det ikke er nok til at overbevise dig, så læs dette: 

🔥 30% af europæiske virksomheder sender nyhedsbreve ud 4+ gange om ugen

🔥 80% af forbrugere er mere tilbøjelige til at købe/starte et samarbejde med en virksomhed, der tilbyder en personaliseret oplevelse

🔥 Åbningsraten for nyhedsbreve (indenfor retail) er på 40%

🔥 Marketers rapporterer et 760% løft i e-mailomsætning, efter at have adopteret personaliserede og segmenterede kampagner. 

At lave ikke-generiske, personaliserede e-mails er altså nøglen til succes. 

Desværre, er der også en masse forhindringer, når det kommer til at arbejde med personalisering. 

Det koster nemlig en masse tid og overskud at sætte sig ind i, hvordan man gør det hele: Hvilke punkter man vil kigge på, at få indsamlet data, at sætte forskellige e-mailflows op og så videre, for så også at bruge tid igen, når det kommer til at handle på al den data og holde det hele ved lige. 

Tid, energi og ressourcer. Det er de helt store poster, når det kommer til at kunne arbejde med personalisering i e-mailmarketing. Især hvis man vil op på et niveau, hvor man kan lave personaliserede produktanbefalinger eller lignende. 

Og det samtidigt med at man jonglerer en helt masse andre typer opgaver og ansvarsområder. 

Men det er også her, hvor Raptor kan komme ind og hjælpe med noget aflastning (artiklen fortsætter efter videoen): 

For her er hvad Raptor kan gøre for din e-mailmarketing

Der er mange fordele ved at anvende en platform som Raptor Services.

Her vil vi lægge vægt på 4 af de fordele, vi oftest selv oplever: 

🎯 Muligheden for bedre segmentering

✍️ Automatisering af anbefalinger

⚙️ Fjernelse af den manuelle proces

🤝 En mere sammenhængende omnichannel rejse

Og som du nok vil komme til at fornemme, så hænger disse ting uløseligt sammen. 

🎯 Muligheden for bedre segmentering

Allerførst, så giver Raptor dig muligheden for at lave en meget bedre, meget dybere og meget nemmere segmentering. 

Og jo flere platforme og touchpoints du forbinder med den, jo bedre bliver den!

Fordi du kan tracke hver enkelt af dine subscribers/brugere på tværs af platforme, kan du også lave nogle meget mere dynamiske og specifikke segmenter. 

For at tage et lidt konkret eksempel, så kan du bruge dine data fra dit POS-system til at sende din kunde post-købs e-mails, der anbefaler supplerende produkter - måske endda produkter, de også har besøgt på hjemmesiden.

Du vil også kunne automatisk oprette segmenter, der deler dine kunder op i, hvor de besøger din virksomhed - fysisk, online eller begge dele. 

Det kan også være, at du kan se, at en person har klikket på din Facebook-annonce, og så kan du sende dem en opfølgende e-mail, der følger op på det, de klikkede på. 

Raptors CDP kan også lave helt dybdegående segmenter, der kigger på hvilke af dine kunder, der har tendenser til at købe ofte, så du kan målrette din e-mailmarketing til dem. Ligeledes kan de også tracke på det modsatte, og derved kan du sørge for ikke at bruge flere penge på betalt annoncering på dem, end nødvendigt. 

På Raptors platform kan du altså tracke på din modtagers værdi som kunde (også kaldt CLV (Customer Life Time Value), og lave helt personlige e-mails efter f.eks. hvor tæt de er på næste køb, eller om de er tæt på at churne.

Alt dette bliver gjort meget nemmere, og meget mere dybdegående, når du anvender en platform som Raptors. 

✍️ Automatisering af anbefalinger

Som sagt, flyder tingene lidt sammen. 

For, som vi lidt kom ind på ovenfor, så kan du med data fra både din annoncering, dine e-mails, din hjemmeside og din fysiske butik lave helt specifikke anbefalinger til dine modtagere. 

F.eks. kan det være, at denne person har trykket på en annonce omkring løbesko, og kigget lidt rundt, lagt dem i kurven uden at købe dem. Men kort efter går de ned i butikken og køber løbeskoene. 

Her, i stedet for, at den kunde vil modtage en masse annoncering eller e-mails på netop den løbesko, som de lige har købt, kan du nu sørge for, at de modtager annoncer på supplerende produkter - f.eks. løbetights eller løbesokker - i stedet!

Og det kan du gøre helt automatisk. 

Med Raptor indsætter du nemlig bare et modul i dine e-mails, og så vil dén kode kigge på modtagerens aktivitet op til denne e-mail for at vurdere, hvilke produkter den vil anbefale. 

Det vil med andre ord sige, at modulet opdateres indtil det øjeblik, hvor modtageren åbner mailen, og deres handlinger op til da - også selvom e-mailen landede i deres indbakke for en uge siden.

Dertil, så kan du også give den nogle kriterier - f.eks. at den skal prioritere ting, der har ligget i en forladt kurv (men ikke er blevet købt), over ting, der bare er blevet kigget på hjemmesiden. Eller, hvis du har en produktgruppe på tilbud, som du gerne vil have den til at prioritere, kan du også få den til at gøre dét.

Der er altså mange forskellige måder, som du kan automatisere personaliseringen af anbefalingerne - og det på tværs af deres aktivitet på dine forskellige kanaler.

⚙️ Fjernelse af den manuelle proces

Igen hænger det meget sammen. For helt naturligt, ved at du kan automatisere anbefalingerne, så slipper du for en masse af det manuelle arbejde forbundet med det. Og du slipper også for at lave nogle super avancerede integrationer på kryds og tværs.

Med andre ord, kan du slippe for, at skulle ind og oprette nogle segmenter eller lister med de af dine subscribers, der har kigget på specifikke produkter, for derefter at skulle opsætte en e-mail, og selv finde produkter, som du vil anbefale dem at købe. 

Du kan selvfølgelig have sparet lidt tid ved at lave disse e-mails om til automatiske e-mails, der trigges ved, at folk forlader kurven eller har købt et produkt, men så skal du alligevel ind og opdatere dine anbefalinger en gang imellem, når et produkt udgår. 

(Og derudover er der også en stor risiko for, at en af dine anbefalinger er et produkt, som din subscribe allerede har købt!)

Alt det, kan du undgå med en platform som Raptors. 

Raptor skriver, at de fleste virksomheder bruger personaliserede anbefalinger på denne måde: 

▪️ 16% bruger kun manuelle anbefalinger i deres e-mails

▪️ 36% bruger kun dynamiske anbefalinger i deres e-mails

▪️ 48% bruger et mix af dynamiske og manuelle anbefalinger i deres e-mails. 

Det er altså langt de fleste virksomheder, der skriver nogle mere generiske nyhedsbreve, men så inkluderer moduler som f.eks. Raptors, så de har personaliserede anbefalinger, for at bryde den ellers helt generiske e-mail. 

Og på den måde, kan du meget let sørge for, at alle dine automations er up-to-date, ved bare at gå ind og rette lidt i modulernes kriterier (hvis de overhovedet skal rettes), i stedet for at skulle ind på samtlige e-mails og rette hver enkelt. 

🤝 En mere sammenhængende omnichannel strategi

Endelig, så er der hele deres fordel i forhold til omnichannel. 

Når du netop kan samle al data på dine subscribers/modtagere/følgere i én platform, så kan du også meget bedre sende mere personlig og sammenhængende markedsføring. 

Lad os f.eks. sige, at du ved, at en kunde har været inde og kigge på et par af dine løbesko - for at bruge tidligere eksempel - men ikke har købt dem (heller ikke fysisk). 

Den information, kan du nu bruge, for det første i dine e-mails, som vi har snakket lidt om. Men derudover, så kan du bruge de samme moduler, som du bruger i dine e-mails, i både din betalte annoncering på f.eks. Facebook og på din hjemmeside, for at kunne give helt specifikke anbefalinger. 

På den måde kan du på samtlige kanaler reagere lynhurtigt, når du får ny data på dine kunder, og forbedre engagement på tværs af alle dine kanaler - ikke bare e-mail. 

Så… er det nu, du skal i gang med personalisering?

Med alt det, vi har skrevet her, skulle du gerne være sikker på, at Raptor er vejen frem, når det handler om personalisering. 

Hvis du gerne vil høre mere om, hvad Raptor kan gøre for dig og din virksomhed, så kan du tage fat i os her: 

Læs videre 🤓