Som udgangspunkt er en lav åbningsrate et tegn på en eller flere af følgende:
- din emnelinje er irrelevant eller ikke interessant nok for modtageren
- din liste har mange subscribers, som er gået inaktive
- du sender enten for få eller for mange e-mail kampagner
Herunder finder du en række bud på hvordan du kan optimere din åbningsrate:
#1 – Test din emnelinje
Den bedste måde at undersøge hvad der får dine subscribers til at åbne dine e-mail kampagner, er ved at splitteste. En effektiv emnelinje beskriver klart og tydeligt hvad din kampagne indeholder, men du vil stadig skulle teste på hvad der fungerer bedst for netop dig og din virksomhed.
Lav to eller tre forskellige emnelinjer. Husk at de kun må variere på et parameter. . Det kan fx være ”Firmanavn ugentlige nyhedsbrev” eller ”Denne uges nyheder fra Firmanavn”.
Sæt dem dernæst op som en splittest kampagne. Husk at hvis du gennemfører førnævnte splittest og i den ene variant inkluderer en smiley, ødelægger du testen for dig selv. Det skyldes, at du dermed har flere elementer i spil, hvormed at du ikke vil kunne udlede hvad det er der påvirker åbningsraten.
#2 – Segmenter din lise
Hvem er dine tilmeldte? Hvad for information er mest brugbart for dem?
Hvis salgsansvarlige, butiksejere og kunder alle modtager den samme kampagne, er der stor sandsynlighed for at minimum én eller to af segmenterne vil opleve kommunikationen som irrelevant.
Det vil føre til, at de stopper med at åbne dine e-mails. Du kan bruge datapunkter som for eksempel subscribernes post nr., interesser eller aktiviteter til at segmentere din liste, så du kan sende det rigtige indhold til det rigtige segment.
Segmentering hjælper dig både med at lave mere succesfulde kampagner, og opbygge tillid mellem dig og dine tilmeldte.
#3 – Ændre din frekvens
Om du sender 10 kampagner på én dag, eller én kampagne e-mail én gang hvert kvartal afhænger selvfølgelig af hvad du vil have ud af din marketing.
Det er afgørende, at du tester din frekvens. Det vil sige, hvor mange e-mail kampagner kan du tillade dig at sende ud før at det begynder at have en negativ effekt på dine nøgletal – heriblandt din åbningsrate.
Hav derfor for øje hvordan flere kampagne e-mails påvirker hvor mange procent af modtagerne der åbner dine e-mails.