Når du arbejder med e-mail marketing og løbende udsender kampagne e-mails til dine subscribers, er det afgørende, at du løbende evaluerer på resultaterne. For mange virksomheder – specielt ecommerce virksomheder – er et af de primære formål med de løbende kampagner at drive omsætning.
Når man vurderer sine kampagne e-mails, vil langt de fleste starte med at kigge på engagement tallene. Hvor mange har åbnet, hvor mange har klikket og hvor mange har afmeldt sig. Dette giver en indsigt i hvor relevant e-mail kampagnen har været. Dernæst vil mange gå videre til at vurdere hvor god kampagnen har været til at drive omsætning.
Og her begår mange ofte en fejl.
Hvis vi f.eks. har sendt en kampagne e-mail ud d. 27. september, vil mange godt kunne fristes til at kigge på, hvor meget omsætning kampagnen har skabt den dag.
Hvis vi tager et kig på denne Google Analytics konto, kan vi se at kampagnen d. 27. september (som omhandlede et restsalg i den pågældende webshop), skabte 10.814 kr. i omsætning.
Men det er forkert. For hvis vi ‘zoomer’ lidt ud og kigger på de efterfølgende dage, kan vi se at kampagnen har drevet dobbelt så meget omsætning som først antaget.
Når du derfor vurderer dine kampagne e-mails performance, er det afgørende, at du husker at have horisont på din analyse. Det kan nemlig godt være, at kampagnen bliver sendt ud på en dag, men mange tager først action på dine budskaber i de efterfølgende dage!