Der er ingen vej udenom:
Din e-mailmarketing er intet værd, hvis dine e-mails ikke bliver åbnet.
Derfor er det også en vigtig del af vores arbejde at kigge på vores kunders åbningsrater. Og der er typisk 3 årsager til, at de ikke er så gode, som vi gerne vil have dem:
📩 Emnelinjerne er ikke interessante nok for modtageren
📩 Der er mange inaktive subscribers på kundens permissionliste
📩 De sender enten for få eller for mange e-mailkampagner
Men hvordan ved du hvilken af årsagerne, der gør sig gældende for dig og din virksomhed? Og hvad kan du gøre for at optimere åbningsraten?
Svarene får du her:
Test din emnelinje ✍️
Når du skal undersøge, hvad der får dine subscribere til at åbne dine e-mails, skal du gøre brug af split-testing. For selvom du måske har en idé om, hvordan en god emnelinje ser ud, så er det noget helt andet at vide, om den virker i praksis. Og netop derfor skal du teste, hvad der fungerer bedst for dig og din virksomhed.
Når du skal teste, skal du lave 2 eller 3 forskellige emnelinjer. Og husk, at de kun må variere på ét parameter! Det kan for eksempel være “[Firmanavn]: Ugens nyhedsbrev” versus “Denne uges nyheder fra [firmanavn]”, eller brugen af emojis versus ingen emojis. Du må altså ikke både teste på en ordlyd og så smide en emoji indover - så er der nemlig flere elementer i spil, og du vil dermed ikke kunne udlede præcis, hvad der påvirkede åbningsraten.
Når du har fået udvalgt og udarbejdet dine emnelinje-variationer, skal du sætte dem op som en split-test kampagne.
Segmentér din liste 👨👩👧👦
Hvem er dine subscribers? Og er al information lige relevant for dem alle sammen?
Svaret er med al sandsynlighed nej.
Hvis salgsansvarlige, butiksejere og kunder alle modtager den samme kampagne, er der stor sandsynlighed for, at minimum én af de tre segmenter vil opleve kommunikationen som irrelevant.
Og det vil helt naturligt føre til, at de stopper med at åbne dine e-mails.
Når du skal segmentere, kan du bruge datapunkter som for eksempel subscriberens postnummer, interesser eller aktiviteter - disse kan nemlig hjælpe dig med at udvælge relevante budskaber til dine forskellige segmenter, hvilket vil sikre dig mere succes med dine kampagner.
Ændre din frekvens 📉
Der findes ikke ét facit for, hvor mange eller hvor få e-mails, du skal sende til din permissionliste. Det hele afhænger af, hvad du vil have ud af din e-mailmarketing.
Men uanset hvad bør du teste din frekvens.
Det betyder i praksis, at du bør teste, hvor mange e-mailkampagner du kan tillade dig at sende ud før, at det begynder at have en negativ effekt på dine nøgletal - heriblandt din åbningsrate.
Og især her oplever vi, at mange kunder bliver overraskede over, hvor mange mails de rent faktisk kan sende uden, at det påvirker deres nøgletal negativt. Derimod ser de en stigning i deres omsætning.
Så vær endelig ikke nervøs for denne test - den er enormt værdifuld for dig.
Kort opsummeret…
Så fortæller din data dig i høj grad, hvordan du kan og bør forbedre dit set-up. Og er din åbningsrate for lav, så kan der typisk være følgende 3 årsager til det:
📩 Dine emnelinjer er ikke interessante nok for modtageren
📩 Der er mange inaktive subscribers på din permissionliste
📩 Du sender enten for få eller for mange e-mailkampagner
For at finde ud af hvilke af ovenstående årsager, der gør sig gældende for dit set-up, kan du gøre følgende:
✍️ Test din emnelinje - så du ved, hvad der virker bedst
👨👩👧👦 Segmentér din liste - så du sikrer den mest relevante kommunikation
📉 Ændre din frekvens - så du finder sweet spottet mellem frekvens og omsætning
Vi håber, at du lærte noget af artiklen - hvis du vil have mange flere tips og tricks i samme stil, så bør du tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvor vi ugentligt deler ud af vores viden om e-mailmarketing.