Guide: Det skal du have styr på, når du bygger en automatisk e-mailserie i Klaviyo

Arbejder du med e-commerce og e-mailmarketing? Så læs med her 👇🏼

I dette blogindlæg kan du blive klogere på Klaviyo og ikke mindst, hvad du skal have styr på, når du bygger en automatisk e-mailserie.

Men først og fremmest skal vi lige have fastlagt, hvad Klaviyo er, og hvad det egentlig kan 💡

Klaviyo er en e-mail marketingplatform, der er udviklet specifikt til e-commerce. I Klaviyo arbejder du med en brugervenlig platform, som både kan håndtere e-mail- og SMS-marketing.

Klaviyo hjælper med al det taktiske hjemmearbejde, der skal gøres, når du ønsker at gå fra strategi til praksis og få automatiseret din e-mailmarketing. Det handler om at opsætte automatiske processer, der kommer så tæt på den rigtige modtager med det rigtige budskab på det rigtige tidspunkt.

Men hvorfor er Klaviyo så interessant?

Klaviyo er drevet af kundedata og kan levere rigtig store mængder af data, som gør det nemmere for dig at analysere og optimere din e-mailmarketingindsats. Ved hjælp af bl.a. AI (kunstig intelligens) kan Klaviyo levere data om dine brugeres tidligere og nuværende adfærd, men også hvordan de sandsynligvis vil agere i fremtiden. 

Med Klaviyos AI kan du altså forudsige, hvornår din kunde med stor sandsynlighed er klar til at foretage et køb igen.

Med Klaviyo kan du:

⭐ Få oprettet komplette profiler på dine kunder med transaktioner, browserhistorik, fremtidig adfærd osv.

⭐ Segmentere i realtid - Opret segmenter baseret på produkter købt inden for en specifik tidsramme, websiteadfærd, ordreværdi og meget mere.

⭐ Have alt samlet et sted med omnichannel - Med Klaviyo kan du have e-mail, SMS, formularer og meget mere samlet på én platform. På den måde sikrer du dig et godt overblik og en problemfri oplevelse.

Automatiske e-mailserier i Klaviyo

Klaviyo er skabt for at gøre livet nemmere for e-commerce. Klaviyo tilbyder en lang række integrationsmuligheder og integreres nemt med platforme såsom Facebook, Shopify, Salesforce og Trustpilot. Som nævnt tidligere indsamler Klaviyo store mængder data fra disse platforme, hvis man ønsker det. Denne data er alt fra, hvilke sider dine brugere har klikket på, til om en kunde har kigget på et specifikt produkt eller efterladt noget i deres kurv. Med Klaviyo kan du basere dine e-mailserier på al denne data.

For at få succes med dine e-mailserier skal du have styr på følgende:

👉🏼 Målrettet segmentering

Målrettet segmentering er en vigtig faktor at have styr på, når du begynder at sende automatiske e-mailserier. Hvis du ikke definerer gode segmenter, vil modtagerne opleve at modtage irrelevante budskaber, og det ønsker vi ikke.

Når du er stærk i din segmentering, sikrer du dig, at dine kunder kun modtager relevante beskeder. Dette øger åbnings- og klikraten samt konverteringsraten, hvilket styrker kundetilfredshed og engagement.

👉🏼 Kortlæg kunderejsen

Det vigtigste er at kortlægge dine kunders kunderejse. Dit job er at observere, hvordan kunderejsen forløber, for så at kunne påvirke dem undervejs. I Klaviyo kan du spore dine brugeres adfærd på dit website og bruge denne data til at kortlægge kunderejsen. Når du kender din kundes touchpoints, kan du nemmere påvirke deres beslutningsproces.

👉🏼 Værdiskabende indhold og tydelige CTA'er 

Hvordan skaber man værdi? Det er vigtigt, at du giver dine modtagere det, de forventer, og gerne mere (aldrig omvendt). At udarbejde værdiskabende indhold hænger uløseligt sammen med kunderejsen. Du skal kommunikere forskelligt til hver modtager afhængigt af, hvor de er i kunderejsen. Dit indhold skal hjælpe med at guide kunden videre til næste fase i kunderejsen. Brug altid en call-to-action. Fortæl, hvad du vil have dine modtagere til at gøre med din e-mail og dit indhold.

Med ovenstående på plads kan du nemt komme i gang med dine e-mailserier i Klaviyo

Når du vælger at forbinde dit website med Klaviyo, vil du blive guidet igennem med en step-by-step guide.

Hvis du tror, det ikke kan blive nemmere, kan du godt tro om igen 😉

Klaviyo har nemlig gjort et stort stykke arbejde og har oprettet flere standardskabeloner, som du kan benytte. Disse omfatter både standardlister og segmenter, som du kan vælge imellem. Derudover kan du selv oprette præcis den liste eller det segment, du ønsker. Dette kan du gøre ud fra al den data, som Klaviyo har indsamlet, eller ud fra data, du selv har indsamlet. Du kan nemt uploade ønsket data fra en tilmeldingsformular, en abonnementside eller et regneark - mulighederne er mange.

Når det kommer til at oprette et flow, har Klaviyo igen gjort arbejdet for dig og har designet standardskabeloner baseret på al den data de har samlet fra alle deres brugere og deres kunders adfærd. Dette inkluderer skabeloner som en velkomst serie, abandoned cart, post purchase og mange flere. Igen har du mulighed for at vælge en skabelon eller bygge videre på en - så er fundamentet lagt for dig. 

Med alle de mange features og muligheder, som Klaviyo giver, er det bare om at komme i gang med at opsætte e-mailserier og designe.

Når du har opbygget en solid grundstruktur af automatiske e-mailserier og fundet den bedste måde at tiltrække nye abonnenter på, kan du klappe dig selv på skulderen - det er nemlig en helt enorm opgave, som du har klaret 👏

Når du har opsat dine automatiske e-mailserier, er du kommet langt. Nu begynder arbejdet dog med at analysere og optimere din e-mailmarketingindsats. (Du kan eventuelt læse vores e-bog: "Sådan optimerer du løbende din e-mailmarketing)

Skulle du gå i stå, kan du altid benytte dig af de mange guides, som du finder på Klaviyo eller du kan kontakte os her i Ackermann - vi står altid klar til at hjælpe🤝

Læs videre 🤓