Hvis du godt kunne tænke dig at få flere subscribere at sende e-mails til, så skal du læse med nu. I det her blogindlæg vil vi nemlig fortælle dig om gamification og vise dig, hvordan værktøjet kan skaffe dig både permissions, interesse og engagement til dit brand.
Du kan næsten høre det, når du siger ordet højt. Gamification handler om at engagere sine leads via spil. Mange af spillene kender du sikkert allerede i forvejen, hvor lykkehjulet er et af de mest kendte. Og metoden har vist sig at være uhyre effektiv.
Men hvorfor?
Det hele handler om flow. Når du engagerer dine leads via spil, så frembringer du et mentalt stadie hos leadet, hvor de er 100% fordybet i en følelse af fokus, involvering og glæde.
Og det er lige netop i de her øjeblikke, at man gerne vil viderebringe sine nøglebudskaber 🔑
Resultatet er nemlig budskaber, der har en langt højere chance for at blive husket. Forskning viser, at gamification kan være med til at frembringe følelser, og når man kobler følelser og budskaber sammen, så øger man chancen for, at budskabet bliver husket.
Og hvilken virksomhed vil ikke gerne blive husket? 🤷
Gamification i e-mailmarketing
Der er særligt én disciplin indenfor e-mailmarketing, hvor gamification er utrolig effektiv;
Leadgenerering.
Du har mange muligheder for at øge din permission base (altså, antallet af mennesker du har tilladelse til at sende e-mails til) med gamification. Men der er nogle helt grundlæggende ting, du bør overveje, inden du opsætter din næste gamification-kampagne.
Overvej hvilke leads, du gerne vil have ind på dit nyhedsbrev
Et lykkehjul med præmier kan nemt tiltrække mange mennesker og har også ofte en høj konverteringsprocent - og det er jo en god ting!
Men det ses desværre også, at denne type sign-ups forsvinder hurtigt igen, når de har indkasseret deres præmie. Derfor skal du overveje, hvordan du sørger for at holde bedre på dine nye subscribere og også monitorere deres engagement, så du kan nå at skille dig af med dem igen inden, at de påvirker din deliverability.
Du kan fx huske at tagge dine leads op fra din kampagne. Det betyder i praksis, at du får din e-mailplatform til at notere hvilken kanal, dine nye subscribere kommer fra. Den information kan du senere hen bruge til fx at se, hvor de mest købestærke og købesvage subscribere kommer fra.
Husk oplysning om permission
Du ved det helt sikkert i forvejen, men rigtig mange glemmer det. Derfor synes vi heller ikke, at der er nogen skam i lige at tage den én gang til for prins Knud:
Du skal tydeligt i din leadgenereringskampagne markere, at subscriberen også skriver sig op til nyhedsbrevet, når de tilmelder sig kampagnen. Der gælder altså samme regler her, som der gør ved en normal sign-up proces.
Hvornår skal man bede om personens e-mail?
Det er faktisk ret vigtigt at være opmærksom på, hvornår man skal bede om sine nye leads e-mail. For det valgte tidspunkt er nemlig i høj grad med til at definere, om din leadgenerering bliver en succes eller en fiasko.
Hvis du vælger at bede om e-mailen som det allerførste i din kampagne, kan du risikere, at mange vil falde fra. For hvad har du egentlig givet dem af værdi (en præmie, noget værdifuldt indsigt, en rabatkode), som de gerne vil bytte deres e-mail for?
Svaret er: intet - endnu.
De ved endnu ikke, om det er en god deal for dem at bytte deres e-mail for at deltage i din kampagne. Samtidig vil du heller ikke vente med at bede om e-mailen, når værdien allerede er givet til dem. For hvorfor skulle de så egentlig overhovedet give dig den? 🤔
Derfor fungerer det typisk rigtig godt, hvis deres belønning bliver sendt til dem via e-mail. For så har du skabt en helt naturlig grund til at bede om den, og incitamentet til at give den er stor. For ellers kan de jo ikke få fingrene i den præmie, som de har gennemført en hel kampagne for at få!
Målret dine facebookannoncer til din kampagne
Jo mere larm du laver for din kampagne, jo større chance har den for at generere et godt resultat til dig. Derfor vil vi også altid anbefale dig at målrette dine facebookannoncer til din igangværende kampagne (og hvis du ikke har nogle facebookannoncer, så se det her som et venligt vink med en vognstang).
Men når du gør det, så skal du sørge for, at Facebook får et customer audience fra din hovedliste på den e-mailplatform, du bruger. Det vil nemlig sikre to ting:
- Facebook ved derfor hvilke personer, den ikke skal bruge penge på at vise annoncen til (dem, du allerede har på din liste)
- Hvis der alligevel kommer dobbeltgængere ind gennem din kampagne, så skyldes det med stor sandsynlighed, at de har skiftet e-mail. Og man må så antage, at du nu har fået fingrene i den e-mail, som din eksisterende subscriber faktisk er mest aktiv på.
Kampagnen skal matche dit brand
Der er mange muligheder for at gå helt amok i animationer og interaktive grafikker, når du skal bygge din gamificationkampagne. Især hvis du bruger vores samarbejdspartner LeadFamly til det. Men bare fordi du kan, er det ikke ensbetydende med, at du skal.
For det er vigtigt, at kampagnen matcher udtrykket i dit brand. Og hvis animationer og interaktiv grafik ikke er en del af dit brands hjemmeside- og e-mailunivers, så bør det heller ikke være det i din kampagne. Jo mere ‘off’ din kampagne virker for din målgruppe, jo sværere vil det være at få dem til at engagere sig med den.
Saml al din kommunikation i din e-mailplatform
Du vil ofte have muligheden for at vælge, om e-mails vedrørende din kampagne skal sendes via værktøjet (fx LeadFamly) eller via din e-mailplatform.
Her er det vigtigt, at du sørger for, at det er din e-mailplatform, der sender e-mailen ud. Det er nemlig meget nemmere for dig at skabe en god struktur. Du har fx både muligheden for at tracke alle typer e-mails, og du kan nemmere designe dem, så de bliver ensformige.
Tjek, tjek og tjek. Men hvad er resultatet?
Du har fulgt vores råd til punkt og prikke, og du er nu interesseret i at se, hvad du egentlig kan forvente at få ud af det. For at svare dig på det spørgsmål, vil vi fremhæve nogle resultater fra vores venner ovre hos LeadFamly.
Men inden da en kort introduktion til, hvem LeadFamly er.
LeadFamly hjælper virksomheder med at skabe engagerende og resultatskabende gamificationkampagner. De så et behov for at tilbyde et værktøj, der kunne hjælpe virksomheder med at skille sig ud fra de mange millioner af budskaber, som forbrugerne dagligt bliver eksponeret for. Og det så de, at de kunne gøre med interessevækkende spilkampagner.
Og det er vi rigtig glade for, at de gjorde.
Se fx deres resultater fra samarbejdet med Zizzi. Det internationale tøjbrand til plus size kvinder havde lige lanceret en ny badetøjskollektion og ønskede en gamificationkampagne (nærmere bestemt et scratchcard) til at sprede opmærksomhed, skaffe nye medlemmer til Club Zizzi og til at øge salget.
Kampagnen løb på 1 måned. På den måned genererede kampagnen:
- 77.000 tilmeldinger
- 7700 nye medlemmer i deres medlemsklub
- En gennemsnitlig konverteringsrate på omkring 80%Men det var ikke det eneste resultat, som kampagnen skabte.
Zizzi endte nemlig med at omsætte for over 3 millioner danske kroner den måned 💪
Og det her eksempel er blot ét af mange. Du kan læse flere kundecases fra LeadFamly her.
“Årh, det vil jeg os’ ha’!”
Hvis du er kunde hos os, kan vi nemt hjælpe dig med at opsætte en gamificationkampagne via LeadFamly. Hiv fat i din specialist og hør mere.
Hvis du ikke er kunde endnu, men stadigvæk gerne vil høre mere om gamificationkampagner, så skriv til vores Client Service Director Emil på ej@ackermann.dk