Har du hørt, at Forbrugerombudsmanden er kommet med nye regler, der med sikkerhed vil påvirke dig og din forretning?
Hvis ikke, så er det på høje tid at pudse læsebrillerne nu:
For de nye regler vil påvirke både dit salg på Black Friday og til jul!
Og måske du allerede nu gyser ved tanken om at skulle bruge tid på at sætte dig ind i de mange (og til tider forholdsvis komplicerede) regler - bare rolig….
Det har vi allerede gjort for dig 🤓
Vi har sat os helt ind i de nye regler. Og i denne artikel vil vi tage dig igennem de største ændringer og konkret fortælle dig, hvilken effekt de har på dig og din forretning - uanset om du er e-commerce eller B2B-virksomhed.
Hvem er Forbrugerombudsmanden
Allerførst vil vi komme ind på, hvem Forbrugerombudsmanden er og hvad de kan. Men kun helt kort, for du ved det sandsynligvis allerede.
Forbrugerombudsmanden er en organisation, der arbejder med og sørger for, at der tages hensyn til forbrugerne, når de handler. De holder derfor øje med markedsføringsloven og alle former for forbrugerbeskyttende lovgivning.
De er derfor dem, der er med til at bestemme, hvordan du kan forhandle dine varer og hvordan du markedsfører dem - og har også retten til at lave finansielle beslutninger på det område.
Hvis du vil læse mere om Forbrugerombudsmanden og hvem de er, så kan du det her: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/om-os/hvem-er-vi/
Hvad skal du være opmærksom på?
Med de nye regler er der specielt to punkter, som du skal være opmærksom på:
- Annoncering af “gratis” varer har ændret sig
- Forholdet mellem normalpris- og tilbudsperioder har ændret sig
1. Annoncering af ‘gratis’ produkter
Denne er den mere simple af de to punkter. Det, som denne nye regel slår ned på, er produkter og varer, der annonceres som ‘gratis’, ‘vederlagsfri’ eller andre synonymer for samme. Og helt specifikt: varer der bliver annonceret som ‘gratis’, men kræver betaling i form af forbrugerens data.
For i Forbrugerombudsmandens øjne er data en betaling på lige fod med fx penge. Man betaler derfor for din vare med sin data.
Det betyder, at hvis du har e-bøger, webinarer, whitepapers, nyhedsbreve eller andet, så må de altså ikke annonceres som gratis, hvis det også kræver, at dine forbrugere indtaster sin e-mail, før de kan få det.
Den eneste undtagelse for dette er, hvis det i din markedsføring tydeligt fremgår 1; hvilke typer af persondata der indsamles, og 2; hvordan den data vil blive brugt.
2. Forholdet mellem normalpris- og tilbudsperioder
Der er 2 ting, som du skal være opmærksom på i dette punkt. Og her er det med at holde tungen lige i munden, for det kan godt være lidt kompliceret:
For det første:
Enhver vare har en periode med normalpris, før man sætter prisen ned. Med de nye regler varer periode nu som minimum 30 dage. Hvis prisen indenfor de seneste 30 dage varierer, så vil det altså være den laveste pris i den periode, der vil anses som normalprisen.
Og hvorfor er det så vigtigt?
Jamen det betyder, at den pris, som din nye tilbudspris skal sammenlignes med, så vil være den laveste pris, som din vare har haft indenfor de sidste 30 dage. Også selvom den vare har været på et lille 3-dages tilbud, der ellers ikke er dens normalpris.
Med andre ord: Dit julesalg er i risiko!
For hvis du vælger at sætte det samme produkt (f.eks. en blender) til salg både på Black Friday og til jul, så vil det være Black Friday-prisen, der er blenderens nye normalpris - IKKE den pris den oprindeligt havde FØR Black Friday.
For det andet:
Perioden, hvor en vare må stå til en nedsat pris, må nu kun vare 10 dage. Den kan forlænges, men i det tilfælde skal det være tydeligt varslet i markedsføring af produktet. Og det må heller ikke vare længere end halvdelen af den periode, som varen har stået til normalpris. Black Friday-priserne kan derfor heller ikke forlænges ud i julesalget.
Det betyder også, at hvis din blenders normalpris er 299 kroner, så kan den ikke komme på tilbud i f.eks. 3 dage til 249 kroner, fordi 30-dages reglen så vil være brugt. I stedet for at blenderens normalpris så er 299 kroner, vil den i dette tilfælde ændre sig til at blive 249 kroner.
Konklusionen på det hele?
Du kommer til at skulle tage nogle valg mellem Black Friday og dit julesalg. Både i forhold til hvilke produkter du vil promovere hvornår, hvordan du vil prissætte dem og selvfølgelig hvordan du vil markedsføre dem. For det vil nok kræve noget kreativ tænkning at få begge tilbudsperioder til at virke tiltrækkende.
Og vi vil gerne brainstorme sammen med dig 🧠
Tænker du allerede nu på Black Friday?
Godt! - du er ikke et sekund for tidligt på den!
De bedste resultater på den store handelsdag skabes nemlig med rigtig god forberedelse, leadindsamling- og behandling mange måneder forinden.
På jagt efter en samarbejdspartner, der kan hjælpe dig med at sejle skibet sikkert i havn - og navigerer i forbrugerombudsmandens kringlede koordinater? 🛳️
Vi står klar til at hjælpe.
Vælg det tidspunkt, der passer dig bedst i kalenderen, så ringer vi dig op og tager en snak om din udfordring. Så kan vi sammen vurdere, om vi er den rette partner for dig.