Når vi snakker om e-mail, så snakker vi normalt meget generelt. Det vil vi gerne lave om på nu. I disse nye blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og kommenterer på, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra The Body Shop.
The Body Shop er en international kosmetikvirksomhed, der producerer og sælger kosmetikprodukter i hele verden – bl.a. via deres webshop. De sender følgende e-mail ud til alle deres subscribere i forbindelse med subscriberens fødselsdag. Her kan du læse, hvad der fungerer rigtig godt samt hvad, der kan blive endnu bedre:
- E-mailen har en god GIF i toppen af emailen, som fanger subscriberens opmærksomhed.
- Det er en e-mail med høj relevans (afsendelsestidspunkt + subscribers fødselsdag + indhold, der passer 100% i.f.t. subscribers situation og afsendelsestidspunkt).
- Emnelinjen “Tillykke med fødselsdagen [fornavn] – vi har en gave til dig!” fungerer rigtig godt af to primære grunde; 1) den er personlig, fordi den bruger subscriberens eget fornavn og 2) den lokker med, hvad der er i e-mailen, hvilket giver subscriberen lyst til at åbne e-mailen.
- E-mailen har en god opbygning i forhold til layout (overskrift –> tekst –> CTA). Opbygningen fører nemt øjet ned mod det vigtige handlingspunkt – nemlig CTA’en!
- Der fortælles både, hvordan ‘gaven’ kan bruges online og offline. Dette understøtter hele forretningen og ikke kun dele af den.
Den kunne blive endnu bedre, hvis:
Det ligner, at mailen bliver brugt på flere markeder, og at den automatisk bliver oversat alt efter hvilket land, subskriberen er fra. Det betyder i praksis for denne e-mail, at teksten er oversat, men at billederne ikke er. Det omfatter bl.a. overskrifterne “Happy Birthday” og “How to redeem your reward“. Hvis e-mailen skulle have 5/5 stjerner, skulle teksten på billederne også være oversat til lokalsprog for at øge den personlige oplevelse for subscriberen.