Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvordan en god e-mail bør se ud, ved du så egentlig, hvordan sådan én reelt kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller om designet; hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en kampagnemail fra Boody.
Først lidt om Patagonia
Patagonia er et amerikansk tøjmærke, der er kendt for deres outdoor-beklædning og udstyr, som kan benyttes til adskillige udendørsaktiviteter – heriblandt vandring, klatring og fiskeri – men Patagonia rummer meget mere end ‘bare’ at være et tøjmærke...
Patagonia er særligt skarp i deres brandidentitet – og den bærer især præg af kærlighed til naturen, bæredygtighed og miljøbevidsthed. Brandets målsætning er nemlig at lave produkter, der giver lige så meget tilbage til Jorden, som de tager. Siden 1985 har Patagonia doneret 1% af deres salg til bevarelse og genopretning af naturen. De udfordrer konstant forbrugerismens kultur og opfordrer alle til at købe færre ting, men af bedre kvalitet – og desuden at genbruge så meget, som vi kan.
Derfor har vi valgt at fremhæve en mail fra Patagonia, som introducerer os for brandets identitet og deres mission. Den rammer plet i forhold til at fremlægge deres historie og få os fanget ved det allerførste møde – det er nemlig en velkomstmail.
Tekst
• Mailen starter med at dykke direkte ned i Patagonias målsætninger og historie. De fremstår allerede her ekstremt bevidste om, hvad intentionen med mailen er – at give en konkret introduktion til deres mission og brandidentitet.
• Efterfølgende fortæller de om deres 1% donation af hele deres årlige salg. Pengene går direkte til nonprofit miljøorganisationer, der fokuserer på bevarelse og genopretning af natur – de fortsætter altså i samme bæredygtige, miljøbevidste spor, hvilket skaber en rigtig fin sammenhæng for læseren og tilføjer et ekstra lag integritet.
• Det er først herefter, at de overhovedet nævner deres produkter. Det illustrerer, hvad deres prioriteter er, og hvordan de gerne vil fremstå som brand.
• Dernæst introduceres et af deres tiltag, The Cleanest Line, som er lavet for at skabe samtale – både om produkter, outdoor-liv og miljømæssige problemer.
• Til slut nævner de, at de i næsten 40 år har støttet aktivister for at hjælpe med at finde løsninger på miljømæssige problemer.
• Igennem hele mailen er det meget tydeligt, hvad Patagonias formål er, og hvad de ønsker at bidrage med. De formår helt enkelt at kommunikere deres budskab ud til læseren via den minimale tekstmængde med et twist af konkret information.
• Patagonias budskab går helt tydeligt igennem i denne velkomstmail.
Design
• E-mailen fremstår enormt enkel, ren og meget naturlig, hvilket går direkte tilbage og bliver indtrykket af selve brandet.
• Billedstilen i hele mailen er virkelig fin, eventyrlig og meget idyllisk. Det gør, at det er harmonisk for øjet med farver, der harmonerer med naturens egne farver.
• Layoutet er super enkelt, hvilket gør det nemt at scanne hele mailen og afkode hierarkiet. Det enkle 1-kolonne layout gør mailen letlæselig.
• Der er gjort fin brug af whitespace og afstand, hvilket gør det nemt og overskueligt at tage alle de mange billedindtryk ind.
• Stemningsbillederne giver en fredfyldt og idyllisk stemning, hvor de næsten formår at tage modtageren med ud i naturen via de autentiske billeder derfra.
• Designet indeholder ikke nogle forstyrrelser i form af farver eller designelementer, som bryder med stilen. Dermed er designet meget behageligt og intuitivt at forholde sig til og engagere sig med.
• Der er en rød tråd mellem mailens stil og Patagonias identitet på hjemmesiden, som understøtter den minimalistiske og naturlige identitet med produkter i god kvalitet, som de går efter.
• De korte tekster gør, at det netop er billederne, der er stort fokus på, og som bærer meget af budskabet og storytellingen. Og eftersom det er nogle enormt gode billeder, sælger de budskabet (og produktet) rigtig godt.
• På grund af den enkle tekst får billederne lov til at træde mere i forgrunden og skabe visuelle fornemmelser i læseren. Billederne skaber en fortælling, som knytter sig perfekt til teksten.
• Kombinationen af billeder og tekst skaber en dybdegående forståelse for, hvem Patagonia er som brand, og hvad deres hovedfokus er – nemlig bæredygtighed og miljøbevidsthed – både i deres egen produktion men også helt generelt.
Hvad kunne være bedre:
• Det kunne være spændende med produkter i mailen, da denne mail er en del af deres velkomst-flow og endda den allerførste mail efter sign-up, hvor modtagerne er mest varme. Det er deres første chance for at vise, hvad de sælger, og hvad der kunne have interesse. Mailen er dog en smule lang i forvejen, så måske kunne en A/B splittest være en god idé - én med produkter og én uden produkter.
• Vi vil anbefale at gøre brug af primære og sekundære CTA-knapper for at understrege det vigtigste (og primære) budskab samt de sekundære budskaber.
Er du på udkig efter mere inspiration? 👀
Så kan du besøge denne side. Her sætter vi nemlig også løbende lækre e-maildesigns ind, som du kan finde inspiration i til din næste e-mail.