Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvad en god e-mail er, ved du så egentlig, hvordan sådan én kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller, hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre. I dette indlæg har vi valgt at fremhæve en e-mail fra MessyWeekend.
Først lidt om MessyWeekend
Solbriller designet af den sultne generation til den sultne generation…
Sådan beskriver MessyWeekend sig selv. Bag selskabet står et hold af initiativrige herre med en brændende iværksætter i maven og en drøm om at skabe solbriller med holdning. For dem er en solbrille ikke bare en solbrille. Det er en mulighed for at nedbryde barriererne i modeindustrien.
Og den holdning viser de også i den mail, vi har valgt at fremhæve i denne artikel.
Det er en automationmail, der bliver sendt til en subscriber, der har signet sig op via et køb - lad os dykke ned i den:
Tekst
• Denne velkomstmail til nye kunder følger absolut nogle af de anbefalinger, vi har i forhold til denne type e-mail:
• Den er forholdsvis kort
• Den byder velkommen til et fællesskab
• Den er 100% on brand med dét, man forventer fra MessyWeekend, når man har shoppet fra deres hjemmeside
• Den skaber hype omkring det køb, man lige har foretaget
• Og så er der nogle flere features, der er værd at nævne - f.eks. er det helt genialt, at de fokuserer så meget på deres 1 = 2-initiativ. Det går ud på, at for hver solbrille man køber, fjerner MessyWeekend 2 kg plastik fra verdenshavene. Det er et meget relevant og nutidigt initiativ, der taler ind i en stor miljø-udfordring, som vi alle er bevidste om og som huserer her og nu. Ved at italesætte det og faktisk direkte omregne købet i plastikposer, får de gjort initiativet enormt håndgribeligt, og subscriberen sidder tilbage med følelsen af, at de virkelig har gjort en forskel ved at købe en solbrille.
• Den næste feature vi vil nævne, er deres fokus på deres VIP-klub. De fortæller i overskriften, at der allerede er 126 point, der ligger og venter - og de skal blot tilmelde sig VIP-klubben for at få adgang til dem. Det er enormt smart, fordi man som subscriber føler, at man har fået noget gratis, som man gerne vil have fingrene i. Chancen for at man derved skriver sig op og opgiver værdifuld data, er stor.
Design
• Mailen afspejler MessyWeekends visuelle identitet rigtig godt - både i form af farvevalg, font, billedstil og layout af CTA.
• Det gør det genkendeligt og nemt at afkode for modtageren, at mailen kommer derfra.
• GIF’en i headeren fungerer kanon-godt og er virkelig med til at understøtte overskriften “Welcome to the fam” med måden hvorpå, der peges mod modtageren og man bliver taget helt tæt på Messy Weekend-familien.
• Der er et naturligt teksthierarki, hvor man hurtigt kan afkode den vigtigste overskrift i første sektion, som understøttes af den sekundære overskrift i anden sektion - hvori også den vigtigste detalje, netop ens point, er markeret med fed skrift.
• Der gøres brug af primære og sekundære CTA-knapper, som også er en del af vores anbefalinger. Her er den primære i første sektion markeret med fed og i en større skriftstørrelse end den sekundære CTA-knap, som er ovenpå billedet, og opfordrer til at blive en del af deres medlemsklub.
• At det er samme to mennesker på GIF’en som i billedet med medlemsklubben er blot prikket over i’et. Det er med til at understøtte den ensartede visuelle opfattelse af mailen, og at man er en del af en “familie”.
Hvad kunne være bedre:
• MessyWeekend er en dansk virksomhed, og selvom de lige nu sælger til 6 forskellige markeder, er det vores tese, at hovedpublikummet er i Danmark. Derfor er det ærgerligt, at de vælger at skrive på engelsk. Vi anbefaler altid (så vidt ressourcerne tillader det), at man skriver på kundens modersmål, da det vil højne chancen for engagement.
Er du på udkig efter mere inspiration? 👀
Så kan du besøge denne side. Her sætter vi nemlig også løbende lækre e-maildesigns ind, som du kan finde inspiration i til din næste e-mail.