En rigtig god e-mail: Goodiebox

I “En rigtig god e-mail” prøver vi at gøre vores generelle anbefalinger meget konkrete - og det gør vi med udgangspunkt i en rigtig god e-mail! Denne gang har vi valgt at fremhæve en e-mail fra GOODIEBOX.

GOODIEBOX er en abonnementsforretning, der sælger makeup og skønhedsprodukter i bokse. Og ligesom hos alle andre abonnementsforretninger så er afmeldte betalende abonnenter et vigtigt fokusområde. Det skyldes - lidt firkantet sagt, at virksomheden har brugt X på at skaffe den nye abonnent. Det kan fx være via facebookannoncering. Den nye abonnent skal altså nå at have været betalende abonnent i lang nok tid til, at virksomheden som minimum har tjent X hjem, som de har brugt på at skaffe abonnenten. Den samlede sum af de månedlige betalinger (Y) skal derfor overstige X før, at det er en god forretning. 

Og det er her, at en automatisk winbackserie på e-mail kommer ind i billedet. Det er nemlig en automatisk måde at sikre, at man løbende minder abonnenten om, hvorfor de skal blive abonnenter igen. 

Og det gør GOODIEBOX rigtig godt. 


Hvad fungerer godt ved e-mailen:

  • GOODIEBOX er helt on-brand i e-mailen. Lige fra farvevalget til sproget i e-mailen. Det hele er 100% i tråd med deres kommunikation på deres andre kanaler, og det gør det nemt for modtageren at afkode.
  • Sproget i e-mailen er fra "vi" til "dig". Der bliver talt direkte til modtageren, og det gør e-mailen nærværende og vedkommende.
  • GOODIEBOX forsøger med afsnittet "kan du huske den fantastiske følelse, det var, at åbne boksen..." at minde den afmeldte abonnent om, hvor tilfredsstillende det var at modtage boksen fra GOODIEBOX hver måned.
  • CTA'en i e-mailen er en direkte fortsættelse af det sidste afsnit ("vil du vide, hvad der er i næste boks?"). På den måde forsøger GOODIEBOX ikke at vinde abonnenten tilbage med den klassiske "vi savner dig"-approach men ved at slå på dét, som de ved, at abonnenterne drives allermest af: overraskelsen i næste måneds boks.
  • GOODIEBOX har nederst i e-mailen en GIF af en boks, som både minder modtageren om det produkt, som de har afmeldt sig, og som samtidig skaber liv og og blikfang i e-mailen. 

Hvad kunne være anderledes:

  • E-mailen er lavet som en 'full image e-mail'. Og det er et problem. Mange e-mailklienter vil kategorisere e-mailen som spam, når klienten modtager en e-mail uden tekstindhold. Dette skyldes, at e-mailklienten vil vurdere e-mailen til at have skjulte budskaber (klienten kan 'læse' tekst men ikke billeder). Dette er klart e-mailens største udfordring.
  • GOODIEBOX benytter sig af personalisering i emnelinjen. Og det fungerer! Det er med til at skabe blikfang i indbakken. Vi synes også, at de burde gøre det i teksten i selve e-mailen. På den måde ville e-mailen nemlig blive endnu mere personlig for subscriberen. 

Læs videre 🤓