Det er nemmere sagt end gjort - for selvom du ofte læser, hvordan en god e-mail bør se ud, ved du så egentlig, hvordan sådan én reelt kan se ud?
Det kan du snart.
For i disse blogindlæg dykker vi ned i konkrete e-mails og fortæller om designet; hvad der fungerer og hvad, der kunne være endnu bedre.
Først lidt om BARONS
Det danske skjortebrand, BARONS, går til opgaven med en helt enkel filosofi om at gøre det simple bedre. Bag brandet står en gruppe dedikerede individer med erfaring fra et af verdens førende konsulenthuse. Netop dét giver dem en unik forståelse for, hvilke krav der stilles til den travle mands hverdag. Mens nutidens modejagt raser, skaber BARONS tidløse skjorter, der holder løftet om at have ét fokus: manden i skjorten. Målet er at etablere sig som et kendt navn inden for kvalitet og vedvarende enkelhed – en skjorte ad gangen.
BARONS er skarpe til at skabe mails, der skiller sig ud med deres kreative budskaber, der samtidig integrerer en subtil dosis af traditionel markedsføring for produkter. Vi har taget et eksempel med, der viser deres evne til både at være nytænkende og engagerende i en af deres jule-mails.
Tekst
• Teksten i den udvalgte mail er gennemgående humoristisk, og budskabet er klart: ‘Hvordan undgår man at spilde sovs på sin skjorte under julemiddagen?’
• Det genkendelige problem med at spilde på skjorten under julemiddagen adresseres i mailen på et humoristisk plan ud fra deres eget ‘sovse-reglement’.
• Teksten tager læseren igennem 3 gode råd til, hvordan man undgår at spilde med dertilhørende enkle, stilrene illustrationer, som er meget fængende.
• I bunden af mailen viser de let og elegant, i helt naturlig forlængelse af mailen, deres 4 forskellige skjorter.
• Der er gjort brug af det visuelle teksthierarki i mailen, hvor de vigtigste overskrifter (eller råd i dette tilfælde) bliver fremhævet med en stor og fed skrift, så de skiller sig ud hos modtageren.
• Mailen emmer af kreativ markedsføring for deres eget brand og er et friskt take på den ‘klassiske’ jule-mail, hvor kunderne ønskes god jul.
Design
• Det animerede logo er en lille genistreg i sig selv. Det er i høj grad noget, vi fortsat ser mere til rundt omkring. Rent visuelt er det den perfekte måde at fange modtagerens opmærksomhed som noget af det første.
• Layoutet er meget simpelt og illustrativt på en fængende og æstetisk måde. De håndtegnede illustrationer er med til at tilføre et mere personligt præg. De er lette i deres udtryk og dermed nemme at forholde sig til og afkode.
- Det, at illustrationerne er enkle animationer, er også med til at fange modtagerens opmærksomhed lynhurtigt – dog uden at mailen føles overvældende, når der er flere animationer på én gang.
• Den manglende CTA knap gør, at modtageren ikke kan interagere aktivt med mailen, og det er ikke noget, vi normalt anbefaler at eksperimentere med – men det fungerer faktisk i det her tilfælde, hvor budskabet er enormt blødt. Fokus er i højere grad at informere og give den gode service på en finurlig og frisk måde.
- De 4 skjorter er hver især præsenteret på en enkel måde. Modtageren sendes ved at klikke på selve produktet direkte ind til den pågældende vare. Sådan får BARONS på den mindst anmassende måde stadig fremvist deres produkter som en naturlig forlængelse af mailens budskab.
• Den strukturprægede baggrund, som giver associationer til et hvidt snelandskab, er også en lille genistreg. Det skiller sig ud og giver kant til mailen – uden at det føles forstyrrende eller overvældende for modtageren.
• Der er en fin, rød tråd mellem mailens stil og BARONS’ identitet på hjemmesiden, som er med til at understøtte den enkle og æstetiske, visuelle identitet, som kendetegner dem.
- Mailen emmer visuelt af luksus og kvalitet, hvilket også afspejles i deres skjorter, som ligeledes kredser om god kvalitet.
Er du på udkig efter mere inspiration? 👀
Så kan du besøge denne side. Her sætter vi nemlig også løbende lækre e-maildesigns ind, som du kan finde inspiration i til din næste e-mail.