Email automations Do's og Don'ts

Email automations Do's og Don'ts

Arbejder du med e-mail marketing og nærmere bestemt automatiske e-mailserier? Så har vi nogle tips og tricks til dig 👏


I denne artikel gennemgår vi nogle af de do's and don'ts, som vi hos Ackermann finder vigtige, når du arbejder med e-mail marketing og især e-mail automatisering.

Vores do's and don'ts kan forhåbentlig hjælpe dig med at udvikle dine e-mail automatiseringer og undgå nogle af de klassiske fejl, som vi ser ❌

Først og fremmest skal vi definere, hvad e-mail automatisering er:

Kort sagt er e-mail automatisering en serie af e-mails, der aktiveres, når en subscriber udfører en bestemt handling på din webshop. Dette kan være begivenheder, som at tilmelde sig til dit nyhedsbrev eller foretage sit første køb. Når sådan en handling finder sted, udløses en automatisk e-mail, som sendes til subscriberen.


Afhængigt af hvordan dit e-mail flow er opbygget, vil subscriberen modtage en række e-mails efter den første handling/trigger er blevet udløst. Hvis vi forestiller os, at du har en e-mailserie, som starter når en subscriber har gennemført sit første køb, så kan den første email i det flow eksempelvis indeholde et budskab ala “andre, der har købt dette produkt, har også kigget på følgende”.

Do's i E-mail automatisering 

Herunder finder du en række do’s, når du skal bygge automatiske e-mail serier. 

✔️ Brug en e-mail platform, der kan bygge automatiske e-mailserier.

Helt fundamentalt er det vigtigt, at den e-mailplatform, du benytter, kan bygge automatiske e-mailserier. Derudover er det vigtigt, at din webshop også kan forbinde til din e-mailplatform. På den måde kan du hente en masse data om dine subscribers og sammensætte nogle mere avancerede og effektive e-mail flows.

✔️ Strategi - Hvad vil du opnå med e-mail marketing?

Som du sikkert har hørt før, er en strategi alfa omega i mange sammenhænge, og det gælder også, når det kommer til at bygge automatiske e-mailserier. Det er vigtigt at få defineret, hvad du ønsker at opnå med din e-mail marketing. Derudover er det vigtigt, at du er klar over, hvad dine mål er, og hvordan du vil måle din succes.

Her er tre faktorer, du kan måle på:

⭐ Konverteringsrate: Konverteringsraten måler, hvor godt din e-mail-kampagne konverterer besøgende til kunder. En konvertering kan for en B2B virksomhed også være når nogen booker et møde med dig salgsteam.  

⭐ Klikrate: Indikerer, hvor mange modtagere der interagerer med dit indhold ved at klikke på f.eks. links.

⭐ Unsubscribe rate:  Unsubscribe rate viser, hvor mange der ikke længere ønsker at modtage dine e-mails. Dette kan være en indikation på, at du gør noget forkert. Det kan være, at dit indhold ikke er relevant, eller at du sender for mange e-mails.

✔️ Budskaber - Hvad er formålet med din e-mail?

At skrive en god e-mail involverer flere aspekter, herunder den rigtige tone of voice, struktur og ikke mindst et klart budskab. Budskabet i en e-mail kan variere afhængigt af formålet med e-mailen. Vi anbefaler, at en e-mail ikke indeholder mere end ét budskab. Dette skyldes, at læserne dagligt modtager mange e-mails, og læserens hukommelse er begrænset. Det er derfor vigtigt, at din kommunikation er klar, og at du fokuserer på det mest relevante. På den måde er der større sandsynlighed for, at dit budskab kommer igennem til din læser.

✔️ Data

Data er alfa omega, når du skal bygge automatiske e-mailserier. Dataen bruges til at sende en e-mail baseret på modtagerens handling eller mangel på samme. Modtagerens handlinger kaldes også triggers. Triggeren er den handling, der starter et flow, og dermed sender den første automatiske e-mail. En trigger kan være, når en subscriber har efterladt en vare i sin kurv. Denne handling udløser et abandoned cart flow, og kunden vil modtage en mail omkring deres glemte varer.

Udover at dataen bliver brugt til at opbygge flows, giver dataen dig mulighed for at målrette og personalisere dine e-mails. Ved at indsamle oplysninger omkring din modtagers webadfærd, købshistorik osv., kan du tilpasse dine e-mails, så de er relevante for din modtager hver gang.

Størrelsen af data afhænger meget af virksomhed og branche. Nogle virksomheder har kun brug for en lille smule data, hvor andre virksomheder aldrig kan få nok.

Don´ts - de klassiske fejl, vi ser når der bygges automatiske e-mailserier

Nu har vi gennemgået nogle af de do's, som vi hos Ackermann synes er vigtige, og derfor skal vi selvfølgelig også afdække dont's. Det er nemlig rigtig nemt at komme til at lave fejl, når man arbejder med e-mail marketing - men nogle fejl er mere træls end andre.

Ikke at teste dine e-mail flows

En fejl, mange begår, er ikke at teste deres e-mailflows. Der er rigtig mange ting at teste inden, under og efter, at dit e-mail flow er sat i live. Når du ikke tester dine e-mail flows, risikerer du flere ting:

- Du risikerer at sende alt for mange e-mails til dine subscribers i en for kort periode.

- Du risikerer, at formatet på din mail ikke passer til dine modtagers valg af enheder bl.a desktop, tablet og smartphone. 

- Du risikerer, at dit flow ikke virker som ønsket, og at dine subscribers ikke bliver ledt den rigtige vej gennem din funnel.


❌ Undervurder vigtigheden af indholdet

Vi har allerede snakket om, hvor vigtigt det rigtige budskab er, og derfor er det også en kæmpe fejl at undervurdere betydningen af indholdet i din e-mail. Med indhold menes der både copywriting og grafik.

Copywriting handler om at skrive tekster, der informerer og engagerer læseren, med det formål at opnå en bestemt handling. Vi bruger copywriting til at overbevise modtageren om at udføre den handling, vi ønsker. Det kan være at deltage i en begivenhed, købe et produkt eller give os en anmeldelse. Hvis du ikke lægger vægt på din copywriting, risikerer du, at dine modtagere mister interessen, og e-mails mister deres relevans.

Design spiller en vigtig rolle i e-mails af flere grunde. Design gør ofte din e-mail mere tiltalende for modtagerne. Et kreativt design og billeder kan hjælpe med at fange og fastholde læserens opmærksomhed. En anden fordel er, at grafik kan være med til at gøre komplekse tekster lettere forståelige. Dette kan bl.a. være ved hjælp af grafer og diagrammer.

For at undgå de ovenstående fejl kræver det omhyggelig planlægning og forståelse af dine subscribers behov, adfærd og præferencer, hvis du vil sende e-mails, der performer godt.

I Ackermann står vi altid klar til at hjælpe dig 🤝

Læs videre 🤓