Før at du får værdi ud af din e-mailmarketing, er det vigtigt at du løbende tiltrækker nye modtagere.
Har du en hjemmeside? Og bruger du pop-ups? 🧐
Hvis svaret er nej, så går du glip af en rigtig god mulighed for at udnytte din allerede eksisterende trafik - altså mennesker, der i allerede har vist interesse for din virksomhed.
Denne artikel vil give dig en rundtur i, hvad der er op og ned på pop-ups, og hvordan du kan implementere dem på din egen hjemmeside.
Hvad er pop-ups?
Pop-ups er små vinduer, der - ja - popper op på en webside, normalt med det formål at informere, reklamere eller bede om handling fra brugeren.
“Ja, ja. Men er de virkelig så værdifulde, at de kræver en hel artikel?” - tænker du måske.
Og ja, det er de ☝️.
Pop-ups kan nemlig bruges til at omdanne nysgerrige blikke til subscribers!
Men, du skal passe på. For, som du nok kender selv, kan de godt være en smule irriterende, hvis de er over det hele. Derfor er det enormt vigtigt, at du implementerer dem på en hensigtsmæssig måde, så besøgende på din hjemmeside ikke får en sur smag i munden af dit brand (og rent faktisk har lyst til at afgive deres data).
VIGTIGT: Hav brugeroplevelsen i mente, når du laver din pop-up!
Læs med her for at se, hvordan du gør.
Hvorfor skal jeg bruge pop-ups?
For det første, giver en pop-up dig mulighed for at konvertere dele af din allerede eksisterende trafik til subscribers uden yderligere omkostninger 🙌.
For det andet, er det en mulighed for en mikro-konvertering. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis du sælger en service og har en formular, som dine besøgende kan udfylde for at blive kontaktet. Og på den måde, kan du fornemme, hvor tæt dine leads er på et køb.
Med de rigtige lokkemidler, kan du nemlig få dem, der måske ikke var klar til at lave den handling, til at lave den alligevel. Og på den måde kan du opnå en blød konvertering og tiltrække flere subscribers - på samme tid!
På den måde kan du fange de besøgende på dit website, som befinder sig på et tidligere købsstadie.
Hvor meget data skal jeg indsamle?
De felter, som du beder dine abonnenter om at udfylde, bør afhænge af din e-mailmarketingstrategi samt dine planer for, hvordan du vil håndtere dine subscribers efter tilmelding.
De mest almindelige felter inkluderer typisk fornavn og e-mailadresse.
Efter behov kan du bede om yderligere data som f.eks.:
▪️ Køn - Hvis du f.eks. sælger produkter der henvender sig skarpt opdelt til mænd og kvinder.
▪️ Postnummer - Hvis du f.eks. har en butikskæde med butikker over hele landet og en vigtig del af din e-mailmarketingstrategi er geo-segmenterede nyhedsbreve.
▪️ Størrelse eller type af virksomhed - Hvis du er en B2B virksomhed, kan du vælge lave en dropdown, hvor modtageren angiver antallet af medarbejdere i sin virksomhed eller virksomhedstype.
Hvor mange felter er for mange?
Det kan være fristende at tro, at jo mere data du indsamler, desto bedre er det for din e-mailmarketing. Men i virkeligheden, er det ikke altid så enkelt 🤓.
Det afhænger nemlig i høj grad af, hvad der rent faktisk er nødvendigt for at opnå succes med dine e-mailkampagner!
For eksempel, hvis du primært sælger t-shirts gennem din webshop, er det måske ikke afgørende at indsamle modtagerens postnummer.
Desuden skal du huske, at jo flere felter du kræver udfyldt, desto større er risikoen for, at folk vil undlade at tilmelde sig. Data fra danske Sleeknote viser faktisk, at der er en markant nedgang i antallet af fuldførte tilmeldinger, hvis der er mere end to felter at udfylde.
En mulighed i den forbindelse er at opdele din pop-up i flere trin, hvor ekstra felter vises efter tilmeldingen er gennemført. Alternativt kan du vælge at indsamle yderligere oplysninger via en automatisk opfølgningsmail.
På den måde mister du ikke en subscriber, hvis ikke de udfylder alle felterne, men mister samtidigt heller ikke muligheden for at samle lidt data ind på dine nye subscribers.
Hvordan skal min pop-up se ud?
Der er mange måder at vinkle en pop-up på - kun din kreativitet sætter grænser!
Typer af pop-ups 🛠️
Valget af hvilken slags pop-up du skal have kommer selvfølgelig an på din virksomhed og hjemmeside, så her er nogle eksempler på, hvad det kunne være:
▪️ Gamification (læs mere om det her)
▪️ Konkurrencer
▪️ Rabatkoder
▪️ Whitepapers eller e-bøger
▪️ Pre-access
▪️ Gift with Purchase
Du kan også her ændre det til en Flyout eller embedded forms.
Husk din brandidentitet 🎨
Det er fint, at have en god idé til en pop-up, men husk også udtrykket.
Det kan faktisk komme dig til fordel, at bruge dit brand til at udforme din pop-up. Og så giver det jo også mening at lave noget, der stemmer overens med din brandidentitet.
Her snakker vi selvfølgelig om stilisering som farver, logo, skrifttyper, men det kan også være en god idé, at tænke din overordnede brandidentitet ind.
Se for eksempel nedenstående eksempel fra Fossflakes’ hjemmeside.
Her indsamler de fornavn og e-mail til fordel for en rabatkode, men pakker det ind i et budskab - “kærlige råd til bedre søvn” - samt et stemningsbillede, der stemmer overens med brandet.
Hvordan kunne din pop-up se ud? 👀
Hvor/hvornår skal jeg placere den?
Det er nemlig ikke helt lige meget hvor eller hvornår en pop-up er placeret på din hjemmeside.
Der er forskellige behaviors, som du kan overveje i forhold til din pop-up:
Display timing ⏳
Du kan enten vise din pop-up med det samme, eller du kan opsætte et delay.
Overvej at opsætte et delay, så din kunde ikke får pop-up’en med det samme. Det kan f.eks. være at den først kommer når:
▪️ et bestemt antal sekunder er gået,
▪️ eller der er scrollet en bestemt procentdel ned af siden.
Display Frequency 🔁
Overvej hvor ofte kunden skal præsenteres for pop-up’en, hvis de ikke tilmelder sig?
Devices 📲
Overvej om pop-up’en skal bruges på både mobil og desktop, eller kun på den ene.
En pop-up kan tilpasses så de kun bliver vist på mobil. Men hvor desktop måske er bedre til databerigelse, så skal en pop-up på mobil være nem at fuldføre.
Targeting 🎯
▪ By Visitor: F.eks. gøre at alle der er med i nyhedsbrevs listen ikke ser denne pop-up.
▪ By URL: Til kun at vise på specifikke sider. F.eks. hvis der er sprogkoder, så den kun viser på danske sider eller hvis kontoen viser på flere domæner. Derfor er det en god sikkerhed at have denne på. Husk også på E-commerce, at det kan være en god ide at ekskludere pop-up og Flyout på betalingssiden og når kunden er i kurven, da dette kan forstyrre købs processen for kunden.
▪ By location: Denne er baseret på IP adressen, og er derfor ikke altid 100% præcis.
Du kan også A/B teste dine forskellige forms, så du kan se om det virker bedst som en Pop-up eller en Flyout, eller om kunderne er mere tilbøjelige til at skrive sig op med specielle tilbud eller en rabatkode.
Afrunding
Mulighederne er uendelige her, og pop-ups er en rigtig god måde til at optimere leadgenerering på din hjemmeside.
Husk dog altid at balancere brugeroplevelsen med dine mål for konvertering og dataindsamling for at opnå de bedste resultater.
Og har du brug for hjælp til dine pop-ups eller noget helt andet inden for e-mailmarketing? Så er vi altid klar til at hjælpe! 🙏
Du kan kontakte os lige her.