Ved du, hvor lang tid dine subscribers bruger på at læse dine e-mails?

Helt konkret har du 8 dyrebare sekunder til at få dem til at klikke på din CTA 👀

Vi mennesker har nemlig svært ved at dedikere vores fulde opmærksomhed i mere end 8 sekunder ad gangen. 

Vores koncentrationsevne er faktisk ringere end en guldfisks, der slår os med et helt sekund. 

Derfor kan du forvente...

At en stor del af dem, som åbner dine e-mails, slet ikke læser alle dine skrevne ord. 

De scanner.

Dvs. de springer dele af din tekst over, som de ikke finder 100% nødvendigt at læse.

Årsagen er nok, at vi dagligt bliver bombarderet med budskaber.

Og det er ærgerligt for dig som er marketeer.

For der kan være vigtige pointer, dine subscribers misser 👀

Men bare rolig. Der findes en løsning 👇


Sådan sikrer du den perfekte længde
e-mail

Nu tænker du måske: 

''Hvad kan jeg bruge denne info til?''

Jo, nu hvor du ved det, kan du faktisk arbejde på at skrive kortere e-mails, der er nemme for dine læsere at scanne. 

For det vil gøre din e-mails mere effektive!

Selvom du sikkert har en masse godt på hjerte 🖤, så ved du nu, at dine subscribers bedre kan overskue at læse hele din e-mail - og trykke på din CTA - hvis de ikke bliver mødt af lange teksttunge afsnit. 

Kan du se forskellen? E-mailen til højre kan dine øjne bedst overskue at læse. Og præcis på samme måde har dine subscribers det… 

Hvad skal du gøre? 

Er du klar til at dykke et dybere lag ned i artiklen?

Så lad os se nærmere på nogle af vores best practices, når det kommer til længden på den perfekte emnelinje, preheader, brødtekst og CTA. 


1. Den ideelle længde på din emnelinje er mellem 5-10 ord 

Men inden du skriver det her råd bag øret, bør du starte med at undersøge, hvor mange af dine subscribers, der åbner dine e-mails fra mobilen. 

Som du sikkert ved, så er det nemlig ikke på alle devices, at man kan se hele emnelinjen, hvis den f.eks er på 10 lange ord. 

F.eks får emnelinjen her en helt anden betydning end dét, afsenderen havde ønsket 👇  

Et godt tip er derfor, at du altid tester, hvordan din e-mail fremstår på både mobil og desktop, inden du sender den ud. 


2. Den ideelle længde på din preheader er max 10 til 12 ord 

Som du sikkert ved, er din preheader den tekst, som skal understøtte pointen i din emnelinje. 

Det er den ekstra lokkemad, du kan bruge til at lokke dine potentielle læsere til at åbne mailen. 

Der er et større antal ord at lege med her, hvilket giver dig et godt frirum til uddybelse. 

Men stop lige en halv

For ligesom at alle 10 ord i en emnelinje (måske) ikke bliver vist på alle devices, så gør preheaderen det heller ikke. 

Test derfor også altid her, hvordan din e-mail fremstår på både mobil og desktop, inden du sender det ud. 

Og så sørg altid for, at den vigtigste information står først i din preheader, så du er sikker på, at det vigtigste i hvert fald kan ses!

3. Den ideelle længde på selve e-mailen er så kort som muligt

Da vores koncentrationsevne ikke er meget værd efter 8 sekunder, så er pointen, at du skal holde din tekst kort og præcis - og ikke gå for meget i detaljer.

Detaljerne kan du gemme til den landingpage, du gerne vil have dine subscribers ind på, da du typisk er tættere på den ønskede konvertering der.  

Din e-mail er altså blot din appetizer, der skal gøre din subscriber sulten efter at spise hovedretten (læs: din landingpage) 👨‍🍳

4. Den ideelle CTA-længde er mellem to til fem ord

En CTA (call-to-action) skal være kort, handlingsorienteret og ultra let for øjet at afkode. 

Derfor er to til fem ord best practice

De fleste vil nok være enige i, at en lang CTA-knap kan se rodet og uprofessionel ud. Men flere vil sikkert spørge, hvad der er i vejen med en CTA på ét enkelt ord? 

Eksempler som ‘’køb’’, ‘’download’’ og ‘’bestil’’ går under kategorien friktionsord, og dem er vi mennesker ikke særlige glade for at trykke på 👎

Vi vil meget hellere trykke på knapper, som beskriver værdien ved at trykke, og derfor er ét ord bare ikke nok. 

Bedre eksempler er:

‘’Få din gratis konto’’, ‘’bliv klogere på CTA’er’’ eller ‘’Se alle tilbud med 50%’’.


Har du brug for hjælp til at skrive e-mails?

Vi håber, du er blevet klogere og har lyst til at afprøve nogle af de mest effektive tendenser af. 

Husk dog ☝️

At best practice ikke er lig med ubrydelige regler! De er gyldne at læne sig op ad, men det er ikke altid, at du kan eller bør overholde dem til fulde - se dem hellere som guidelines og splittest dig altid frem, før du ændrer noget permanent. 

Og husk: Vi vil altid gerne hjælpe dig, hvis du ikke har tiden, kompetencerne eller lysten til at give dig i kast med det selv.

Du er velkommen til at skrive til vores Client Service Director Emil og høre, hvordan vi kan hjælpe dig.

Læs videre 🤓