Din velkomtsmail til din nye subscriber eller kunde er din chance for at skabe et godt fÞrstehÄndsindtryk pÄ e-mail. Uanset hvilken handling, der udlÞser den - som at din subscriber foretager et kÞb eller tilmelder sig dit nyhedsbrev - er din velkomstmail den fÞrste bid kommunikation, alle vil se fra dig.
Det er altsÄ her, du skal overbevise dem om at blive hÊngende og glÊde sig til det, du sender dem fremover. Og vi lover, det betaler sig, hvis du bruger lidt tid pÄ det.
Er du alligevel ikke helt overbevist om effekten af en enkelt velkomstmail, sÄ kast lige et blik pÄ tallene:
- Den gennemsnitlige Ă„bningsrate for en velkomstmail er 50%. Og det gĂžr den 86% mere effektiv end andre former for nyhedsbreve.
- 76% af dine modtagere forventer at fÄ en velkomstmail umiddelbart lige efter tilmelding til dit nyhedsbrev.
- Subscribere, der modtager en velkomstmail, viser 33% mere engagement med dit  brand.
Uden at lyde for kĂŠphĂžje, kan vi vist godt konkludere, at det er en god idĂ©, at fĂ„ sendt den velkomstmail ud. Men det er du helt sikkert ikke den eneste, der har fĂ„et Ăžjnene op for. â
SĂ„ hvad adskiller en âstandardâ e-mail, fra en e-mail, der fĂ„r din modtager til at tĂžrste efter mere? â
Det fĂ„r du her vores bud pĂ„ med fire gode vinkler, der kan gĂžre forskellen pĂ„ dig og alle de andre, der kĂŠmper om din modtagers opmĂŠrksomhed:â
â
1) Den taknemmelige đâ
De bedste eksempler pĂ„ velkomstmails er oprigtige og taknemmelige, for nĂ„r alt kommer til alt er du jo glad for, at de har lyst til at fĂžlge med i dit univers - og det mĂ„ du hellere end gerne vise dem. â
Derfor er det altid god stil at starte med at takke din nye modtager. â
Det kan du gĂžre med en enkelt sĂŠtning, med en sjov GIF eller mĂ„ske med en video. Som du nok ved, hvis du har lĂŠst nogle af vores andre indlĂŠg, er vi ret glade for GIFs og de vilde resultater, de kan skabe for din klikrate. â
Men det behĂžver slet ikke vĂŠre kompliceret. â
Se bare, hvordan Bullerbox herunder sender en kort velkomstmail, og bruger humor som et element. Det er selvfÞlgelig ikke alle brands tone-of-voice, det passer til, men humor og ordspil er en mÄde at vise virksomhedens menneskelige side - og det vil helt sikkert skille jer ud fra mÊngden.
2) Den med et stĂžrre formĂ„l đ
Du kan med fordel bruge din velkomstmail til at fĂ„ din modtager til at fĂžle, de hĂžrer hjemme i dit univers og er en del af et stĂžrre formĂ„l. â
Hvem vil ikke gerne fĂžle sig som den vigtigste brik i puslespillet?â
Og det kan du fĂ„ dem til at fĂžle pĂ„ mange forskellige mĂ„der. â
Er jeres virksomhed sat i sĂžen for at gĂžre en branche lidt grĂžnnere? SĂ„ fortĂŠl om jeres mission og den rolle, din modtager spiller for at kunne realisere det hele. â
Har jeres virksomhed haft en vild rejse til der, hvor I er i dag? SĂ„ giv din modtager et indblik i den, og fortĂŠl dem, at de er med til at gĂžre det hele muligt.
Du har nemlig langt stĂžrre chance for at gĂžre din modtager til en loyal kunde, hvis de fĂžler en tilknytning til jer og det, I reprĂŠsenterer.
Smykkefirmaet Camille Brinch bruger herunder deres velkomstmail til at fortÊlle om virksomhedens baggrund, og bruger den som en form for kig bag scenen. Det er et effektivt greb, der giver virksomheden et ansigt - Camille virker til at elske det, hun laver, og man fÄr helt lyst til at stÞtte hende pÄ hendes rejse, ikke?
3) Forventningsafstemningen đâ
I stedet for at starte ud med den hĂ„rde salgstale og en CTA, der hedder âKĂB HERâ, kan du bruge din velkomstmail til at kĂŠle lidt om dit forhold til din nye subscriber. FortĂŠl dem, hvad de kan forvente at fĂ„ fra dig - ikke hvad de skal kĂžbe af dig.
Du skal give lidt, fĂžr du kan forvente at modtage.â
Og husk lige at holde det, du lover, og rent faktisk sende dem det, de forventer fra dig.â
Hos Rigtigmad.dk gĂžr de det straks klart, hvilken vĂŠrdi du som subscriber fĂ„r hos dem. Efter at have introduceret modtageren for deres vision om 100% naturlig mad, er der denne korte, fremhĂŠvede tekst, der opsummerer det:â
âSom modtager af vores nyhedsbrev fĂ„r duâŠ
⊠en masse inspiration til lĂŠkre, ĂŠrlige og velsmagende hverdags- og weekendretter, besked om vores nyheder som den fĂžrste og adgang til eksklusive tilbud.ââ
Det er simpelt og âto-the-pointâ, og deres modtager ved nu, hvad de kan forvente fremover. Og sĂ„ gĂžr de ogsĂ„ brug af en blĂždere CTA, som opfordrer til besĂžg og udforskning frem for kĂžb. Â
4) Guiden đ
Usikkerhed er en drÊber, hvis du vil have dine nye modtagere til at blive kunder hos dig. Det er nemlig ikke altid, at de ved, hvordan dit produkt eller tjeneste fungerer, nÄr de subscriber til dit nyhedsbrev - det er tvÊrtimod her, de gerne skulle blive klogere pÄ det, du kan bidrage med og lÞse for dem. Det er ogsÄ et klart plus, nÄr det kommer til at uddele karakterer for din kundeservice.
Skiller dit produkt sig ud fra andre? SĂ„ vis hvordan.
SĂŠlger du et abonnement eller service? SĂ„ fortĂŠl, hvordan din modtager tilmelder sig.
Det er kun fantasien, der sĂŠtter grĂŠnser for, hvordan du illustrerer det. Det vigtige er bare, at din velkomstmail tager din modtager i hĂ„nden og viser dem, hvordan tingene fungerer.â
Og du behĂžver ikke skrive en roman af en brugsvejledning - desto mere simpelt, du kan guide din modtager, desto bedre. â
Se bare Frederik Baggers velkomstmail herunder. Den er ikke sÊrlig teksttung, men fortÊller dig pÄ 4 linjer, hvad du skal gÞre, hvor lang tid det tager, og hvad du fÄr ud af at gÞre det.
Men husk lige⊠â
Hvis du lover en gave af en art ved din modtagers tilmelding - hvad enten det er en guide, kampagnekode eller eksklusivt tilbud - sÄ del den med det samme. Din modtager er nemlig allermest kÞbevillig og engageret lige efter, de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Og hvilken bedre mÄde at fÄ dem til at forblive engageret i dit brand end ved at give dem en gave, de kan bruge med det samme?
Hvis du ikke lever op til det, du lover, vil din subscriber fĂžle sig snydt og i vĂŠrste fald afmelde sig fra dit nyhedsbrev.â
Konklusion: Du bĂžr ikke lade dine nye modtagere vente pĂ„ deres gulerod.â
â
Og en allersidste ting⊠â
Hvis du havde hĂ„bet pĂ„ at finde opskriften pĂ„ den perfekte velkomstmail, der er universelt gĂŠldende, er vi kede af at briste din drĂžm. â
Den findes ikke. â
Og der er heller ikke Ă©n vinkel ud af de fire, vi har nĂŠvnt, som er bedre end de andre. Det afhĂŠnger nemlig alt sammen af din virksomheds tone-of-voice, hvad dit budskab er, hvem du henvender dig til og meget andet.
SĂ„ desto mere personlig du kan gĂžre din velkomstmail, desto bedre resultater fĂ„r du. Og derfor vil vi altid opfordre dig til at kigge pĂ„ den data, din e-mailplatform indsamler pĂ„ dine subscribere. Den kan nemlig gĂžre dig meget klogere pĂ„ din mĂ„lgruppe. Og sĂ„ vil du i sidste ende kunne skabe den helt rigtige velkomstmail - fra din virksomhed. Â