3 eksempler på urgency - brug dem, før dine konkurrenter gør det

Uanset hvad du vil have din subscriber til at gøre - om det er et køb, anmeldelse, tilmelding til et webinar eller et event - findes der nogle helt generelle greb, du i din e-mailmarketing kan bruge for at skubbe dem forbi målstregen. Og et af dem er ‘urgency’.

Måske fangede du allerede, at vi brugte det i titlen på det her blogindlæg?

Urgency betyder nemlig, at du bygger en tidsbegrænsning ind i dit budskab. Det vil ofte give din modtager en større trang til at handle på det, du sender dem, fordi de ikke vil gå glip af noget - eller fordi de gerne vil være først på pletten.

Er du ikke helt sikker på, hvordan du praktisk kan bruge den teknik, skal du bare læse videre.

Vi giver dig nemlig en række eksempler på, hvordan brug af urgency kan se ud, hvad du skal være opmærksom på, når du selv gør brug af det, og hvordan du tænker urgency ind i din egen e-mailmarketing.

Urgency - hvem og hvornår?

Lad os slå det fast med det samme: Urgency er ikke kun for en bestemt branche. Så uanset, om du sidder i en B2C eller B2B virksomhed, kan du tænke det ind i jeres e-mailmarketing. For selvom de mest kendte eksempler på brug af urgency uden tvivl findes hos webshops, viser vores tal faktisk, at urgency kan have en effekt på klik- og konverteringsrater hos både B2C og B2B virksomheder.

Men inden du på livet løs bruger urgency i din e-mailmarketing, er det vigtigt, at du lige tænker over, om det overhovedet giver mening med en tidsbegrænsning.

Hvis du som B2B virksomhed f.eks. sender en e-mail ud, der opfordrer dine subscribere til at hente din nye e-bog, er det ikke en oplagt mulighed for at implementere urgency. Det skyldes, at muligheden for at downloade e-bogen (nok) ikke vil forsvinde efter en bestemt tidsperiode.

Det, du i stedet kan gøre, er at tilføje en tidsbegrænset ekstra offering til e-mailen. Måske kan de, der downloader e-bogen indenfor 7 dage, få en gevinst med? På den måde er urgency’en ikke bundet op på e-bogen, men i stedet den ekstra offering, du har tilføjet.

Som e-commerce er det ret simpelt, hvornår du kan bruge urgency, for du vil ofte have tilbud, som kun løber over en begrænset tidsperiode. For eksempel et weekendtilbud, januarudsalg, sommer sale, Black Friday eller noget helt femte.


Herunder har vi samlet en oversigt over ‘offerings’ til dig, som helt naturligt lægger op til at du kan bruge urgency:

  • Invitation til event (“Book plads til vores kommende seminar inden for de næste 7 dage, og vær sikker på at få en plads!)
  • Tilbud (“Køb nu og spar 15 % - kun de næste 3 dage)
  • Tilmelding til VIP liste (Tilmeld dig nu for at komme først i køen til vores Black Friday liste - vi lukker for tilmeldinger om 48 dage)
  • Konkurrence (Vores konkurrence slutter om 7 dage!)
  • Lancering af gated indhold (Download vores nye e-bog i løbet af de næste 2 dage og få en times gratis sparring med)


Nu hvor vi har fået forklaret, hvad urgency overhovedet er, og hvem der kan bruge det, er det blevet tid til de eksempler på urgency, som vi lovede dig i starten af indlægget:

Salg af billetter til event




Her vil software-virksomheden Segment.io gerne have deres subscribere til at købe billetter til deres kommende event Synapse.

De fremhæver og bruger ugency’en fire steder:

  • Først i e-mailens overskrift “Countdown to Synapse: last week to save on tickets”. Det gøres klart for modtageren, at det er sidste uge, hvor de kan spare noget på billetprisen.
  • De bruger urgency i e-mailens overskrift, hvor de fortæller, at det er “Last chance” (sidste chance), hvis man vil have fingrene i billetterne.
  • Urgency’en bliver også fremhævet - bogstavelig talt - i selve e-mailens brødtekst. Her gøres det klart for modtageren, at eventet er “less than a month away” (mindre end en måned væk). Og det er selvfølgelig ikke tilfældigt, at det lige er den del af teksten som fremhæves med fed skrift.
  • Til slut er der også indlejret et ur i e-mailen, som automatisk tæller ned til tidspunktet, hvor modtageren ikke længere kan spare penge på billetprisen.

Husk din rabatkode, der giver fri fragt


I den her e-mail fra Rigtigmad.dk, som er et online madmarked, vil de gerne have deres subscriber til at gøre brug af tilbuddet om fri fragt. Det er ikke fordi, indholdet i e-mailens brødtekst skriger “urgency” - her har man i stedet lagt vægt på den gode fortælling.

Men urgency-elementet skinner alligevel igennem, når vi tager et kig på både emnelinjen (“Du kan få gratis fragt i 48 timer endnu 🥦🍗🥕”) og countdown-uret, som er placeret lige over e-mailens CTA.

Læg også lige mærke til, at den her e-mail ikke er den første e-mail, der taler om gratis fragt.

Tværtimod.

E-mailen er i stedet én i rækken af serien af reminder e-mails, som er sendt til de subscribere, der ikke har gjort brug af tilbuddet. Urgency er netop et effektivt greb til at få dine tøvende subscribere til at handle på dine budskaber.

Sidste chance for at gøre brug af tilbuddene



Det her er en klassiker inden for brugen af urgency.

Det danske urmærke About Vintage kører et tidsbegrænset tilbud - Black Friday - på deres produkter, og vil med deres e-mail gerne have subscribere til at gøre brug af tilbuddet. Det gør de på følgende måde:

  • Læg mærke til, hvordan de med urgency’en forsøger at kanalisere trafik til både webshoppen og til firmaets fysiske butikker i København.
  • Det urgency-skabende countdown ur er placeret langt oppe i e-mailen, lige under det blikfangs skabende -20 % banner.
  • I teksten er det ligeledes understreget, at tilbuddene slutter ved midnat.

Sådan laver du dine egne countdowns


Ligegyldigt hvilken service eller produkter, du gerne vil have dine subscribers til at handle på via urgency, kan indlejringen af et countdown-ur, som vi har vist i eksemplerne ovenover, være et ret så effektivt greb.

Et countdown-ur indlejres i din e-mail via HTML, og du kan for eksempel benytte et værktøj som Countdownmail.com til at bygge selve countdown-uret. Når du har oprettet en konto, kan du oprette et ur ved at indtaste en dato og tidspunkt, som uret skal tælle ned til. Herefter kan du style uret, for da at få en HTML snippet, som du kan indlejre i din e-mail.

Alting med måde...


Som du nok kan fornemme, findes der mange forskellige måder at bruge urgency i din e-mailmarketing. Nogle er mere simple end andre, og nogle er mere tydelige end andre. Hvornår og hvordan, du vælger at bruge grebet, afhænger først og fremmest af, hvad du gerne vil have din subscriber til at gøre.

Og sender du en serie af reminders til din subscriber, bør du tilrettelægge dem efter, hvor stor en tidsramme, du arbejder med. Vær opmærksom på, at du ikke sender din modtager alt for mange reminders og stressende nedtællinger på alt for kort tid.

Det kan altså godt gå hen og give bagslag, hvis dine subscribere synes, du er for “pushy”.

Og en sidste ting…
Sørg nu for, at dit set-up med automations kun sender reminders til dem, der ikke har gjort brug af dit tilbud. Modtager din subscriber igen og igen irrelevant indhold, gider de til sidst ikke længere høre fra dig.

Læs videre 🤓