ZERV

E-mailmarketing øgede omsætningen for Padelshoppen med 252%

Kunde
ZERV
Type
E-commerce
Markeder
Danmark, Sverige, Holland, Finland, Tyskland, Internationalt
Services
Automations, funnels, copywriting, leadgenerering, nyhedsbreve
ESP
Klaviyo
“Ackermann er en fornøjelse at arbejde sammen med, og vi ser nu e-mailmarketing som et af vores vigtigste marketingområder.”

Er du verdens største ketchersport-fan eller har du bare set en masse investeringsprogrammer på DR? Så kan du sikkert genkende navnet ZERV. 

ZERV er nemlig en af de største inden for kategorien ‘ketchersport’. I dag har de 14 shops spredt rundt i verden: 

🥎 Ketshop, som var deres første fysiske butik
🏸 Badmintonshoppen, som var deres første shop, og nu også har en tysk, svensk og international shop
🥎 Padelshoppen, der er også kendt som Padelxpert i Sverige, Holland og Finland
🎾 Tennisshoppen, som er kendt som Tennisxpert i Sverige og Finland
🥎 ZERV.dk, deres eget brand med egne produkter, der også sælges i de andre shops

I oktober 2020 tog de fat i os. De skulle nemlig deltage i et investeringsprogram på DR med deres virksomhed allerede i januar 2021, og de ønskede at komme velforberedt on set

Og inden kameraerne blev tændt, lå der en stor opgave foran os 🎥

Først og fremmest skulle de skifte e-mailplatform. De havde hidtil brugt Profitmetrics, men de skulle bruge et program, der var langt mere specialiseret i e-mailmarketing. Med vores hjælp endte valget med at falde på Klaviyo. Skiftet fra Profitmetrics til Klaviyo betød også, at de nu kunne samle alle 14 shops på samme platform og udvikle de forskellige set-ups fremover. 

Dernæst var vi klar til at påbegynde arbejdet.

Oprindeligt var det kun Badmintonshoppen.dk, som vi skulle hjælpe dem med. Opgaven var at gøre Badmintonshoppen.dk til stedet, man købte badmintongear fra. Her var vores allerførste skridt at analysere kunderejsen på deres platform, så vi kunne finde ud af, hvordan deres funnel delte sig op. 

Her fandt vi frem til følgende fire produktkategorier: 
🏸 Ketchere
🎽 Tøj
🎒 Tasker
👟 Sko

De fire kategorier arbejdede fuldstændig uafhængigt af hinanden, og det første køb kunne være hvilken som helst af dem. Derfor blev fokus først og fremmest lagt på upsell. Hvis en kunde f.eks. havde købt en ketcher, så ville der først komme nogle gode råd om ketchere og plejen af dem, og efter et stykke tid ville vi begynde at sende e-mails med fokus på nogle af de andre produktkategorier.

Derudover lavede vi også en plan for at udbygge deres automations, så vi havde flows til at underbygge hele kunderejsen - inklusiv fuld copywriting og design af nogle templates, så det nemt ville kunne overføres til deres mange andre shops. 

Og nogle af de nye flows var bl.a.: 

  • Velkomst
  • Lead-onboarding
  • Post 1. køb
  • Post +2 køb
  • Winback til både lead og customer
  • Active on Site
  • Abandoned Product og Abandoned Cart
  • Category Interest Known
  • Product Advisor

De var vilde med den nye strategi - så vilde, at de med det samme ønskede den udrullet på andre shops også 🔥

13 nye shops - samme skarpe deadline. Nu skulle der arbejdes hurtigt!

Vi startede med at prioritere de danske shops, hvor målet var at skaffe en masse subscribers og data til den store optage-dag. Derfor startede vi med at opsætte velkomstflows og leadgenerere på Facebook og onsite. 

Og hvis man så det velkendte investeringsprogram, ved man også, at det jo gik dem ganske godt 💰

”Før vi startede samarbejdet med Ackermann, fyldte vores e-mailmarketing tæt på 0%. Efter kort tids samarbejde kunne vi allerede se det kæmpe potentiale, som e-mailmarketing har.”

Selvom den store tv-optræden var slut, var samarbejdet det langt fra. Nu var det tid til at kigge på et samarbejde med software-virksomheden Raptor, som gør det muligt at skabe relevante produkt-anbefalinger i e-mails. På den måde bliver e-mailen helt unik og personaliseret til den enkelte subscriber. Det er fx enormt effektivt i et abandoned product-flow. Og det viste sig også at være rigtig effektivt for Padelshoppen, hvor de oplevede, at klikraten steg fra 5% til 20%.

Derudover var det specielt ‘Padel Bat Rådgiveren’, deres product advisor flow, som performede super godt. Derfor introducerede vi også det flow til de andre shops. Her skulle kunden udfylde en kort formular onsite, hvorefter de ville få nogle produkter anbefalet på baggrund af deres svar. Den data ville så blive brugt til at sende kunden to opfølgende e-mails omkring netop disse produktanbefalinger. Se her, hvordan det hele ser ud:

Da vi var færdige med opsætningen, kunne vi hurtigt se rigtig gode resultater.

For at nævne nogle enkelte highlights: 

  • ✔️ Padelshoppen gik, i de første 6 måneder, 252% frem sammenlignet med året før
  • ✔️ Den totale omsætning via e-mails er steget markant på flere af deres shops
  • ✔️ Selvom Badmintonshoppen sender næsten 30.000 flere nyhedsbreve, er deres åbningsrate steget med 20%
  • ✔️ Padelshoppens subscriber-liste er mere end femdoblet alene på den danske shop

Og vi er langt fra færdige med samarbejdet med ZERV!

Næste punkt på agendaen er at udvide til endnu flere markeder og forbedre deres nuværende set-up. Målet er at blive Europas førende indenfor tennis, padel og badminton, og den kamp er vi klar til at vinde med dem 🏸🎾

Selv siger ZERV sådan om samarbejdet:
Jeg er typen, der går ind for det bedste, og det mener jeg ærligt, at Ackermann er indenfor deres felt. Samarbejdet har været over al forventning, og vi har vækstet markant i forhold til de KPI’er, vi har lavet. Jeg glæder mig til mange flere måneder i samarbejde med Ackermann.
Mikkel Normann, Partner/CMO i ZERV
ZERV

Næste case