XtraGrej

Kunde
XtraGrej
Type
E-commerce
Markeder
Danmark
Services
Automations, template, design, fuld funnel, opsætning, nyhedsbreve, rapportering, copywriting, leadgenerering
ESP
Klaviyo

Om 

Var du en af dem, der fik udlevet sine outdoor-drømme under corona? 

Så har du måske hørt om XtraGrej.

XtraGrej sælger nemlig alt, hvad der handler om outdoor: jagtgrej, telte, fodtøj og beklædning, militær-produkter, førstehjælpskasser og alverdens tænkelige typer udstyr. Og det boomede for virksomheden under corona-epidemien. 

På et splitsekund gik målgruppen fra at henvende sig til mænd med interesse inden for militær og jagt, til at omfatte meget bredere - til både kvinder og mænd - med interesse indenfor outdoor, som nød at komme ud i naturen, og selvfølgelig også stadig personer med interesse i militær og jagt. 

Virksomheden har eksisteret siden 2016 og voksede ellers stille og roligt, men med boostet fra corona, skulle der pludselig nogle nye tiltag til - heriblandt e-mailmarketing. 

Udfordringen

E-mailmarketing var nemlig ikke noget, som der var brugt meget tid på i XtraGrej - specielt ikke idet Christian Jespersen sidder som en one-man-army for det hele i virksomheden 🦸‍♂️

Virksomhedens e-mailmarketing var, med andre ord, nærmest ikke-eksisterende… 

Men det skulle der gøres noget ved!

Han ville nemlig gerne, at vi kunne skabe et univers, hvor subscribers altid kunne få gode tips og tricks til, hvordan man f.eks. vedligeholder sit telt, finder den bedste udendørs lommelygte og imprægnerer sin jakke eller sko. Noget, som de fleste har behov for at vide, når de har de produkter, og som de kan forstå og gerne vil læse mere om. 

Derudover ville han gerne, at han kunne have så lidt med det at gøre, som muligt. 

Han vidste, at vi var eksperter, og at vi vidste mere om e-mailmarketing end ham - og derfor også, at hans tid var bedre brugt på andet. 

Som ene mand i XtraGrej, har Christian mange forskellige opgaver, som han er nødt til at varetage og prioritere - derfor havde han brug for, at dem, som han fik ind, også kunne overtage det så meget som muligt, uden han skulle gøre for meget. 

Ellers var der nemlig slet ikke plads til at prioritere det.

Løsningen

Det aller, aller første vi gjorde, var at flytte XtraGrej over i Klaviyo - det er et af de programmer, der passer allerbedst på e-commerces, og giver rigtig mange muligheder for automatiseringer - så det hele kunne køre uden menneskelig hjælp i fremtiden. 

Og deraf kom næste skridt i rejsen: automatiserede e-mails 🤖

Fordi det skulle være så simpelt som muligt for Christian, men samtidigt sådan at det skulle kunne klare og drive sig selv, vidste vi, at der skulle et komplet setup til. 

Og det betød altså komplet

👉 En velkomstserie, der skulle introducere modtagerne til brandet, så XtraGrej blev placeret som top of mind før modtagerne kunne gå ud og lede efter andet outdoor grej alle mulige andre steder. 

👉 En onboarding-serie med det formål at skabe en relation til modtageren, med et stort fokus på anerkendelse og inspiration til produkterne. Og så for fortsat at holde XtraGrej helt fremme i frontallapperne, næste gang modtageren overvejer et nyt udendørs eventyr. 

👉 Loyalitetsserien, hvor de, der allerede har foretaget det første køb, skulle få lyst til at købe mere og forblive loyale over for brandet. Jo flere køb, jo bedre tilbud i indbakken. 

👉 Og så lavede vi også diverse adfærdsbaserede automations- og kampagnemails, for at gribe al den trafik, der er blevet skabt. Her kunne man f.eks. kigge på remarketing, hvor der bliver taget fat i de potentielle kunder, som har forladt hjemmesiden, forladt et produkt i kurven, eller andet, der har udvist en form for interesse. Dem sender vi nemlig noget kommunikation, der er personaliseret og tilpasset det, som de netop lige har været inde og kigge på - og sådan omdannes en umiddelbart tabt kunde til en købende kunde. 

(Og det er på ingen måde en udtømmende liste..!)

Selvom setuppet virkede, havde han stadig brug for hjælp - for han havde ganske enkelt ikke tiden eller ressourcerne til at holde det ved lige på den måde, som det fortjente. Og noget af det, der manglede, var nye subscribers til at teste de spritnye flows af. 

Så derfor lå vores fokus på leadgenerering. 

Og med bare et par enkelte, velplacerede pop-ups på hjemmesiden, og 4-5 måneders løbetid, formåede vi at vækste deres subcriberliste med lige under 22%! 

Samtidigt satte vi også i gang med at drive nyhedsbreve for XtraGrej, med forskellige fokus. Og samspillet mellem automations, leadgenerering og nyhedsbrevene har vist sig at være uendeligt vigtigt for XtraGrej og deres setup. 

Nyhedsbrevene giver muligheden for forhøjet engagement og at skabe interesse og inspiration til virksomheden og produkterne. Samtidig bliver automationerne baseret på den adfærd, som subscriberen udviser i nyhedsbrevene, hvor de efterfølgende kan skabe loyalitet og samtidigt gribe dem, som falder fra. 

Resultater

Resultaterne fra samarbejdet afspejler også, at vi har fundet harmonien mellem automatiseringer, nyhedsbreve og nye subscribers: 

⚫️ Subscriberlisten er på 4 måneder steget med hele 22%
⚫️ Omsætningen via e-mails er steget med hele 741,2% ift. sidste år
⚫️ Transaktioner via e-mails er steget med 430,8% ift. sidste år

Og alt samtidigt med, at vi har sørget for, at Christian ikke behøver at løfte en finger (i hvert fald ikke langt hen ad vejen). 

Fremover vil vi også have mere fokus på leadgenerering via flere kanaler - som f.eks. Metas lead ads - for at øge subscriberlisten endnu mere. For nu ved vi jo, at de automations, som vi har lavet, virker. 

Derudover vil vi øge frekvensen af nyhedsbreve og udvide deres automation setup, så vi kan få endnu større omsætningsvækst. 

XtraGrej

Næste case