Bjarke Petersen er manden, der ene og alene står bag Survivalstore.dk. Webshoppen har et stort udvalg af varer inden for tre kerneområder, nemlig Bushcraft, Survival og Outdoor – dvs. alt fra tøj, grej og udstyr, og knive, økser og save. Bjarke dyrker selv friluftsliv i mange forskellige variationer, og synes det er vigtigt, at man flirter lidt med det hele. Derfor har han dyrket alt fra spejder, jagt, havjagt, undervandsjagt med harpun, kajak og bushcraft. Han er af den overbevisning, at hvis man som barn stifter bekendtskab med udelivet, så vil det i de fleste tilfælde blive i én, og man vil med stor sandsynlighed vende tilbage – sådan har det nemlig været for Bjarke selv.
Som så mange andre nystartede webshops havde Survivalstore.dk behov for et generelt setup, der bød nye kunder velkomne. Derudover ønskede Bjarke at øge sin omsætning gennem mersalg, at få eksisterende kunder til at komme igen, samt at fastholde hans virkelig gode kunder.
Hos Ackermann Kommunikation udarbejdede vi et forslag til Survivalstore.dk med det formål at drive den første konvertering, at få kunder til at købe igen, at pleje relationen til såkaldte VIP kunder, samt forsøge at genaktivere de subscribere, som med tiden var blevet inaktive. Alt dette lykkedes vi med ved at opsætte følgende fire automatiske e-mailserier:
Velkomst e-mail serie
Den første e-mailserie var en velkomstserie. Denne bestod i, at hver gang en ny person tilmeldte sig Survivalstore.dk’s nyhedsbrev, modtog den tilmeldte en personlig e-mail fra ejeren af Survivalstore.dk. I denne e-mail var der indsat en rabatkode, som skulle få modtageren til at reagere og dermed drive den første direkte konvertering. Endvidere fokuserede e-mailen på at få gøre modtageren opmærksom på forskellige produkter på Survivalstore.dk’s hjemmeside, samt introducere dem til forskellige guides og indlæg relateret til outdoor-livet. Vi opsatte serien til, at der ville blive sendt endnu en e-mail ud 12 timer efter den første velkomstmail var blevet sendt. Denne skulle minde om, at rabatkoden snart ville udløbe. Ligeledes indeholdte denne mail en oversigt over to produktkategorier, hvori subscriberen kunne finde inspiration til sit første køb.
Post-køb e-mail serie
Næste serie var en post-køb serie bestående af to e-mails. Her opsatte vi den første mail til at sende ud 1 time efter kundens første køb, med det formål at skabe mersalg og dermed øge Survivalstore.dk’s omsætning ved at få eksisterende kunder til at komme igen. Mailen indeholdte endnu en rabatkode, som gav fri fragt på den næste ordre, hvis købet gennemførtes inden for 24 timer. I mailen fremhævede vi i øvrigt en række anbefalede produkter, som blev fremvist gennem Mailchimps Product Recommendations funktion og på baggrund af de data, vi havde indhentet om modtagerens seneste køb. Sidst men ikke mindst viste vi to statiske produktkategorier, med det formål at give kunden yderligere inspiration til sit køb. Den efterfølgende e-mail, som blev udsendt 14 dage efter købets gennemførsel, indeholdte en række dynamisk genererede og anbefalede produkter, samt to produktkategorier.
Genaktiverings e-mail serie
Tredje serie vi opsatte var en genaktiveringsserie. Denne udsendtes til personer, der ikke havde købt noget fra Survivalstore.dk inden for de seneste tre måneder. Denne serie opsatte vi på baggrund af vores viden om, at det er langt billigere at få en allerede eksisterende kunde til at købe igen, end at få en helt ny kunde “ind i butikken”. Faktisk viser undersøgelser, at chancen for at konvertere en eksisterende kunde er 60-70 %, mens chancen for at konvertere et nyt lead er 5 – 20 % (Læs her for mere info). Indholdsmæssigt havde denne mail fokus på at fremhæve nye produkter på webshoppen siden kundens sidste køb. Derudover fremhævede vi flere relevante produkter, samt forskellige guides og indlæg relateret til outdoor-livet.
VIP e-mail serie
Den sidste automatiske e-mail serie var en VIP-serie. Formålet med denne var at fastholde de virkelig gode kunder. Dette gjorde vi ved at tilbyde en gave i form af endnu en rabatkode, der gav fri fragt, såfremt kunden foretog et køb inden for 24 timer. Derudover lagde vi stor vægt på, hvor taknemmelige Survivalstore.dk var for kundens interesse, og vi fremhævede endvidere nogle flere produkter og produktkategorier for kunden. Denne e-mail udsendtes til et automatisk opdateret segment i Mailchimp, bestående af personer, der havde købt for mere end den gennemsnitlige ordrestørrelse.
Det lykkedes os at automatiske en lang række e-mail serier, der var essentielle for Survivalstore.dk’s forretning, hvori vi fik kommunikeret til deres nye kunder, eksisterende kunder, inaktive kunder, samt de mest loyale kunder. Samtidig fik de nye tilmeldinger informationer om Survivalstore.dk i form af produkter, guides og indlæg relateret til outdoor-livet, og vi fik skabt tillid mellem brandet og kunden.
De segmenterede automatiske e-mails, som Ackermann Kommunikation satte op, lå med en åbningsrate på mellem 60 og 80 procent, hvilket er 20-40 procentpoint mere end de traditionelle kampagne e-mails, som Survivalstore.dk tidligere har sendt ud. Og ud af de tilmeldinger, der i perioden har skrev sig op til Survivalstore.dk’s nyhedsbrev, blev hver fjerde konverteret om til kunder, hvorimod det tidligere kun var under hver femte – altså en stigning på 25%!
På halvanden måned skabte vores e-mail serier i gennemsnit en omsætning på ca. 16 kroner for hver eneste e-mail. Det er et flot resultat, og det er vi hos Ackermann Kommunikation meget tilfredse med og stolte af.
Læs meget mere om Survivalstore.dk, Bjarke og hans store udvalg af produkter inden for Bushcraft, Survival og Outdoor på deres hjemmeside.