SharkGaming

Løft af e-mailomsætningen med +588 % år-for-år

Kunde
SharkGaming
Type
E-commerce
Markeder
Danmark, Sverige og Norge
Services
Automation, Content, Leadgenerering, Nyhedsbreve, Tekstforfatning
ESP
Klaviyo

Om SharkGaming

Er du gamer? Så kender du med sikkerhed SharkGaming 🦈

De er nemlig en af nordens førende leverandører indenfor gaming-computere og tilbehør. Den position har de opbygget med hårdt arbejde og dedikation siden 2009, og de er nu så skarpe indenfor udvikling af systemer til gamers, at de leverer udstyr til nogle af de førende atleter indenfor eSport. 

Og deres målgruppe kan - groft set - deles i to:

Den primære målgruppe består af yngre mænd, der elsker at game. Den sekundære gruppe er forældre til teenagere, da de ofte er involverede, når deres børn skal købe udstyr. 

Udfordringen

Da SharkGaming henvendte sig til os i sommeren 2021, var der ikke meget struktur over deres e-mailmarketing. De sendte kun sporadisk kampagnemails og lavede lidt leadgenerering. 

Det ville de gerne lave om på. 

De ønskede at løfte deres e-mailmarketing til næste niveau, og de udvalgte os i Ackermann som samarbejdspartner til at hjælpe dem med det. Og vores opgave var to-delt:

Først og fremmest skulle vi udvikle strategien bag deres nye e-mailkanal version 2.0. Dernæst skulle vi hjælpe dem med at få implementeret deres nye tiltag i deres nye e-mailplatform Klaviyo, som de var skiftet til i løbet af sommeren. 

Koncept og løsning 👀

Først skulle vi have overført data og lave de nødvendige integrationer til og fra Klaviyo. Da det var gjort, kunne vi gå videre til næste skridt:

at udvikle en skræddersyet e-mailstrategi, der ville afdække samtlige afkroge af kunderejsen hos SharkGamings kunder og leads. Her startede vi med at blive helt skarpe på målgruppen. Efterfølgende kiggede vi på, hvilke touchpoint de nuværende kunder og leads har med SharkGaming. Så kortlagde vi alle de spørgsmål/pains, man som lead eller kunde kunne sidde med. Det efterlod os med et overblik over, hvordan den mest værdiskabende funnel skulle se ud. 

Og her vil vi især gerne fremhæve de automatiske e-mailflows, der fokuserer på post-purchase 👇

Her har vi nemlig udtænkt en strategi, der gør indholdet ultra-relevant for subscriberen. For når de har købt et produkt, vil Klaviyo automatisk placere subscriberen i et segment alt efter hvilken gruppe, som produktet tilhører. Denne information vil Klaviyo bruge til at sende subscriberen ned i et flow, der promoverer nye produkter, der relaterer sig til det allerede købte produkt. 

Altså:

Har en subscriber købt en gaming PC - men ikke købt udstyr til PC’en - vil subscriberen blive sendt ind i et flow, der promoverer produkter fra SharkGamings tilbehørskategori. 


Ny proces for kampagnemails
Mens vi arbejdede på at bygge deres funnel med automatiske e-mailserier op, begyndte vi også at kigge på deres kampagnemails. 

Vi startede med at lave en analyse af, hvordan deres nuværende tilgang performede. De resultater - kombineret med vores erfaring fra andre cases - brugte vi til at udvikle en ny og forbedret struktur for deres kampagnemails. Den nye tilgang ville gøre SharkGaming i stand til at producere mere relevant indhold, give deres subscribere en langt bedre oplevelse med deres e-mails og som resultat heraf skabe bedre resultater for SharkGaming 🎯

Men det er ikke nok, at e-mailen kommer på det rigtige tidspunkt med det rigtige indhold til de rigtige mennesker…

Den skal også se rigtig ud! 

Og for at øge SharkGamings nuværende design benyttede vi os af det danske software Confect.io. Softwaren brugte vi til at optimere på de produktbilleder, vi ville bruge i deres e-mails. Se bare i eksemplerne her:

Når man normalt indsætter produktbilleder i en e-mailbuilder som fx Klaviyo, så vil man - som oftest - ikke have mulighed for at ændre baggrund og farver på priser m.m. Men ved at bruge Confect.io fik vi muligheden for at tilpasse produktbillederne med et overlay, der var designet til at matche SharkGamings brand-identitet. 

Det resulterede i nogle e-mails, der fremstår homogene, indbydende og engagement-venlige for modtageren. 

Flere subscribers

Der er én ting, der er helt afgørende for, at e-mailmarketing virker - subscribers. 

Og dem bør du hele tiden forsøge at få flere af. For jo flere - og mere kvalificerede - subscribers du har, jo mere data har du tilgængelig og jo større udbytte kan du få med din e-mailmarketing. 

Dette har vi også hjulpet SharkGaming med.

Vi har både indtænkt det i deres automatiske e-mailserier, så vi løbende indsamler data på subscriberne. Dette har bl.a. resulteret i, at vi har indsamlet så mange telefonnumre på deres subscribers, at vi har kunne koble SMS-marketing sammen med deres e-mailkanal via den danske SMS-platform InMobile. 

Derudover har vi hjulpet dem med leadgenerering, som bl.a. er sket på deres hjemmeside via klassiske pop-ups og i forbindelse med deres checkhout-side. Derudover har vi også lavet månedlige give-aways via paid social.

Resultater 👏

Alt dette arbejde har resulteret i disse resultater:

Løft i e-mailomsætning (2022 vs 2021)
+588%

Vækst i permissionbasen
76 %

Hos SharkGaming går vi op i kvalitet - både når det kommer til vores produkter og de kundeoplevelser, vi ønsker at levere. Her er e-mail en vital kanal i vores samlede marketingmix og den måde, som vi når og engager vores målgruppe på. Derfor er samarbejdet med Ackermann alfa omega. Vi har fået løftet kanalens performance markant, den måde vi tænker kunderejse på og de taktikker, vi nu benytter os af til at levere segmenterede oplevelser.
Frederik Bülow, Chief Marketing Officer, SharkGaming
SharkGaming

Næste case