SNT er en Aalborg-baseret tøjbutik, og du husker dem måske fra deres mere eller mindre ikoniske optræden i Løvens hule. Dengang investerede både Jesper Buch og Birgitte Aaby i virksomheden, og siden da er det gået over stok og sten.
Ifølge Jesper Buch er SNT, eller Shaping New Tomorrow, den investering, der har imponeret ham mest – og det forstår man godt. For fra at have en omsætning på 650.000 kroner i deres første regnskabsår kunne de fem måneder efter deres deltagelse i Løvens hule fortælle, at de omsatte for lige omkring en million – på en måned.
I løbet af det sidste års tid er der sket en del for SNT, og det indebærer blandt andet lancering af ny webshop, og de første spæde skridt mod at gå fra national til international webshop er taget. I den forbindelse valgte de at inddrage Ackermann Kommunikation.
Da SNT skulle skifte fra en relativ gammel webshop til en nyere webshop (Shopify, der i øvrigt spiller fantastisk sammen med ActiveCampaign), har vi blandt andet været med til at integrere denne i deres e-mail platform.
I forbindelse med lanceringen af ny hjemmeside var vores primære opgave at opsætte marketing automation, der skulle skabe øget trafik til Web og SoMe – og som altså i sidste ende skal skabe øget omsætning. Og en nødvendig forudsætning for at komme hertil var købsdata, som vi indhenter direkte fra Shopify, hver gang en kunde køber. Uundværlig data, når det kommer til segmentering – og segmentering er uundværlig, når det kommer til at udarbejde effektive automation flows, der formår at fange og beholde nuværende såvel som potentielle kunder i alle stadier af købsrejsen.
Alt sammen med et mål om at få nye kunder til at trykke “køb” for første gang – og nuværende subscribers og kunder til at trykke “køb” igen og igen.
Den løsning, vi sammen med vores kontaktperson fra SNT fandt frem til, var, at vi i tæt samarbejde skulle udarbejde og implementere en række automation flows og kampagne e-mails.
For at det skal give resultater, handler det i bund og grund om at sende det rette budskab på det rette tidspunkt.
Og her er data og segmentering alfa og omega.
Udgangspunktet for at lægge en plan for SNT’s e-mail markedsføring var derfor at indsamle alt den data, vi skulle bruge for at komme videre i processen. Første skridt var at få integrationen mellem Shopify og ActiveCampaign til at spille. Her var vores fornemmeste opgave at yde rådgivning, da det i sidste ende var SNT selv, der står for dette. Det, vi bidrog med, var således at gennemteste integrationen for blandt andet at forsikre os, at kunderne kom ind i de rette automations, og at data dermed var retvisende.
Herudover implementerede vi Typeform, som er en software, vi bruger i udarbejdelsen af vores automation flows. Med Typeform kunne vi sende en mail 10 dage efter første køb, hvor vi bad om kundens fødselsdato og postnummer. På baggrund af denne viden havde vi rig mulighed for at opsætte relevante automation flows som eksempelvis en fødselsdagsmail med en rabatkode eller nyheden om åbningen af en ny butik i København til de, som bor i nærområdet.
På baggrund af kontinuerligt opdateret købsdata og løbende databerigelse på hver enkelt kunde fik vi altså mulighed for at opsætte skarpe og effektive automation flows. Faktisk har vi for SNT opsat ikke mindre end otte automation flows, som blandt andet tæller:
Ved hjælp af de mange særligt tilpassede automation flows har SNT nu mulighed for at fange deres kunder i alle de forskellige touchpoints, der er i en købsrejse – og det er noget, der giver resultater.
E-mail specialisterne hos Ackermann har gang på gang løst komplekse situationer og opgaver. Vores tilknyttede e-mail marketing specialist har et helt team af andre specialister i ryggen, hvilket gør, at man dermed ikke kun trækker på én specialist, men på et helt team.
Udover at fange besøgende, nye, gamle og kommende kunder er særligt tilpassede automation flows også med til at skabe en relation til kunderne, fordi indholdet er særligt tilpasset de forskellige segmenter. Det øger sandsynligheden for, at de vender tilbage til SNT – igen og igen og igen.
SNT har for nyligt lanceret skjorter som en ny del af deres sortiment, og i den forbindelse udformede vi en e-mail kampagne i kombination med leadgenerering, hvor man kunne opnå en rabat – hvis man altså købte skjorten, lige når den blev lanceret. Og det gav pote.
Det hele handler om timing – at udsende det rigtige budskab på det helt rigtige tidspunkt.
Og det her, vi kommer ind i billedet. For SNT har ikke bare travlt – de har rigtig travlt. Og hvor finder man tiden (og evnerne) til som webshopejer at indsamle og behandle alt den data, der gør det muligt for en?
Vi har med SNT haft et tæt samarbejde kørende, og det har for denne opgave været det helt rigtige. Vi har haft én specialist på opgaven, der har været med igennem hele processen. På den måde har vi mest af alt fungeret som en sparringspartner og rådgivende konsulent for SNT, der samtidig har kunnet varetage det, de er gode til. De har på baggrund af vores ekspertanbefalinger selv designet og skrevet de e-mails, som siden blev en del af deres automation flows.
Ved at have os med i processen har de hos Shaping New Tomorrow haft mulighed for at koncentrere sig om det, de er gode til – og så har vi kunnet tage os af alt, der handler om strategiske og taktiske såvel som mere tekniske dele af opgaven.
Samarbejdet med Shaping New Tomorrow er i fuld gang – så det betyder, at der kommer en case part to, som du kan glæde dig til at læse.
I part to kommer vi blandt andet til at snakke om:
Hvad fremtiden bringer
Hvordan man tilrettelægger automation e-mails til webshops, der skal træde ind på et nyt, internationalt marked
.. og sidst men ikke mindst skal vi snakke resultater.