Rigtigmad.dk

Når omsætningen fra e-mailmarketing vokser med 34% år-for-år📈

Kunde
Rigtigmad.dk
Type
E-commerce
Markeder
Danmark
Services
Automation, Content, Leadgenerering, Nyhedsbreve, Tekstforfatning
ESP
ActiveCampaign

Rigtigmad.dk er et online og økologisk madmarked med den højeste kvalitet af varer på de digitale hylder. Her skal upåklagelig smag, gennemført håndværk og naturligt indhold gå hånd i hånd, hvilket medstifter og uddannet kok Thomas Rode har været med til at realisere. Det primære fokus har derfor været at lære danskerne om vigtigheden i at handle kvalitetsvarer, og på samme tid være til stede over for forbrugerne på tværs af købsrejsen.

Vi har med en virksomhed at gøre, som er born-digital, hvilket også ses i det aktive ønske om løbende at udbygge og forbedre de digitale aktiviteter. Hos Rigtigmad.dk er målet derfor at være det foretrukne online-samlingspunkt for Danmarks bedste madvarer med fokus på tilgængelighed og praktikalitet - og hvor varernes gode historie altid er et must!🥒

Når e-mailmarketing-niveauet skal højnes📧

Rigtigmad.dk har i løbet af årene testet, eksperimenteret og arbejdet konsekvent med sit digitale kanalmix. Her har fokus været på både owned, earned og paid media. Over de seneste par år har virksomheden opbygget sit owned media i form af sin permissionbase, hvor e-mails og marketing automation tog udgangspunktet i ActiveCampaign som platform. Her fik Rigtigmad.dk også opsat diverse automatiske e-mailserier samt eksekveret kampagnemails med en klar metode i forhold til generering af tilmeldinger.

I starten af 2020 ønskede Rigtigmad.dk dog at højne niveauet for sin e-mailmarketing. Der skulle derfor være mere fokus på følgende parametre: 

Det er her, at vi i Ackermann kommer ind i billedet med bidrag til nye koncepter og løsninger!

E-mailserier, der skal understøtte købsrejsen

Efter vores indledningsvise analyser af både e-mailplatformen samt Google Analytics stod det klart for os i Ackermann, at der var et stort uudnyttet potentiale i det nuværende e-mail-setup. Der lå en masse gode intentioner bag det eksisterende setup, men strukturen heri skulles optimeres før, at vi kunne igangsætte de planlagte vækstrelaterede tiltag. Hertil undersøgte vi også systematikken i den løbende drift, optimering og rapportering, hvor vi ligeledes så plads til tekniske forbedringer for at kunne realisere virksomhedens mål.

En af de afgørende problemstillinger hos Rigtigmad.dk var nemlig den manglende opdeling af automatiske e-mailserier. Rent teknisk blev virksomhedens e-mailserier ikke opdelt med henblik på købsrejsen, hvilket vanskeliggjorde den vigtige indsigt i performance og rapportering.

Det var derfor alfa og omega, at vi fik bygget nye separate e-mailserier i forlængelse af købsrejsen - for på denne måde kunne vi netop spore de automatiske e-mailseriers bidrag til f.eks. at skabe nye kunder, mersælge til eksisterende og andre essentielle KPI’er i en e-commerce virksomhed. Denne optimering af struktur sikrede derfor også mere givende og konkrete dataaflæsninger i Google Analytics.

Undervejs arbejdede vi samtidig sammen med udviklerne hos Rigtigmad.dk med målet om at tilgængeliggøre mere retvisende datapunkter på virksomhedens kunder i ActiveCampaign. Her var der tale om mindre rettelser, som tilsammen gav en markant forbedring til virksomhedens evne i at levere det helt rigtige indhold på de helt rigtige tidspunkter!

Mere fokus på segmentering og leadgenerering🛒

Men opbygningen af det automatiske e-mailsetup var ikke vores eneste fokus hos Rigtigmad.dk - målet var også at forbedre og restrukturere arbejdet omkring kampagnemails.

Inden vores arbejde havde denne post ligget internt hos virksomheden. For at vi i Ackermann på kort tid kunne overtage den del og aflaste virksomheden på  kampagnemail-fronten, var det afgørende, at vores copywriters brugte tid på at lære tone of voice og virksomhedens value propositions at kende. Med vores copywriters på sagen betød det også, at vi kunne arbejde mere langsigtet med selve planlægningen af kampagnemails.

Med driften af kampagnemails overdraget til os, implementerede vi samtidig vores selvudviklede segmenteringsmodel. Denne giver os indblik i, hvordan de respektive kampagnemails bidrager med nye kunder, mersalg til førstegangskunder samt mersalg til returning customers. I vores arbejde med løbende at forbedre Rigtigmad.dk’s e-mailmarketing har vi derfor ligeledes haft fokus på at implementere in-mail personalisering i form af HelloRetail, hvilket også blev benyttet til eksekveringen af virksomhedens abandoned cart setup.

Vi fandt det samtidig oplagt at dykke ned i Rigtigmad.dks leadgenerering. Vores analyser viste nemlig, at der var et gap mellem de leadkilder, som generede flest leads, og dem som genererede de mest værdifulde.

Dette betød rent praktisk, at Rigtigmad.dk kunne slukke for de leadkampagner, som havde kørt store volumer af leads ind, men som ikke bidrog til virksomheden rent økonomisk. Med vores præsenterede tiltag fik vi altså struktureret og optimeret Rigtigmad.dk’s e-mailmarketing med vores fokus på automatiske e-mailserier, kampagnemails, segmentering og leadgenerering - og lad os tage et kig på resultaterne!

Et kig på resultaterne 👏

Sådan siger kunden 💬

"Hos Rigtigmad.dk har Ackermann været den helt rette partner for os på e-mailmarketing kanalen. Jeg har været meget glad for deres involvering og engagement. De formår både at levere på det tekniske såvel som det indholdsmæssige. Det digitale landskab ændrer sig løbende, men e-mail er bare blevet den kanal som vi nu altid kan regne med - og det kan Ackermann tage en stor del af æren for.”
Kristian Justesen, Co-founder og Chief Marketing Officer.
Rigtigmad.dk

Næste case