Pilgrim

Kunde
Pilgrim
Type
E-commerce
Markeder
Internationalt
Services
Automations, fuld funnel, design, migrering, leadgenerering
ESP
Klaviyo

Om Pilgrim

Det er ikke ubevidst at smykkevirksomheden Pilgrim har givet sig selv netop dét navn…

En pilgrim er nemlig en rejsende af hjerte og sjæl. En, der søger rejsen og ikke målet. 

Og det er netop dét, Pilgrim forsøger at omfavne med deres smykker. 

Kigger man på virksomhedens historie, er det også en rejse i sig selv. Det er en rejse, der indtil videre har taget over 40 år, og hvor ruten har ført dem vidt omkring indenfor håndlavet, dansk design. Og rejsen kan du tydelig se, når du kigger på deres produkter. 

Virksomheden blev stiftet af Annemette Markvad og Thomas Adamsen i 1989 i Skanderborg, og opstod på baggrund af et sammensurium af kærlighed til musik, mennesker og smykkedesign. Derfor var det også ved festivaller, at de startede med at sælge deres smykker. 

Det viste sig kun at være starten af Pilgrims rejse…

I dag er virksomheden vokset til et brand, der er kendt på verdensplan for sit velkendte, skandinaviske design af både smykker, ure og solbriller. Og festivalerne? Dem er de også vokset fra. Nu sælger de både på egen webshop, i egne butikker og i andre butikker og centre som f.eks. Matas, Salling, Zalando og Magasin (og vi kunne tilføje mange flere til den liste!). 

Udgangspunktet

Pilgrims rejse har været lang. Og omend den slet ikke er slut endnu, er der allerede sket store forandringer i virksomheden. Det gælder også i deres e-mailmarketing. 

Da de kom til os, havde de allerede et setup med automatiske e-mails, som kunne alt det fundamentale, som et e-mailsetup skal kunne. Det var dog primært deres kampagnemails, som de fokuserede på at drive salg igennem. Og så sad de i Klaviyo, hvor de havde en konto til hvert land,men med én enkelt Shopify store-account. Og så havde de en helt enormt stor mængde af subscribers! 

De havde bare et stort problem med deres setup:

Det var alt for tidskrævende!

Fordi de havde så mange forskellige konti, skulle de bruge oceaner af tid på at versionere og opsætte e-mails på ny til de enkelte konti. Det var derfor meget tydeligt, at de skulle bruge et nyt setup, som skulle samle alle indsatser under én account - altså, de skulle migrere deres setup med mange forskellige konti ind i et one-account setup. Men det var samtidigt nødvendigt, at dette ene one-account setup kunne klare de mange forskellige valuta, som deres kunder har. 

Og det var ikke det eneste…

De havde nemlig også brug for at transformere deres automations og opskalere dem, så de blev både større og mere sofistikeret - og dermed matche virksomheden langt bedre. 

Og sidst men ikke mindst havde teamet hos Pilgrim overvejet at udvikle et loyalitetsprogram. Vi var derfor også nødt til at indtænke dette i udviklingen af det helt rigtige setup.

Løsningen

Selvom der var rigeligt at tage fat på, så var det ret tydeligt for os, hvad første skridt var:

Vi skulle have dem til at migrere til one-account, før vi kunne begynde på noget andet. 

Men da samarbejdet startede lige op til Black Friday, julesalg og januarudsalg, var første prioritet at få dem sikkert igennem disse vigtige salgsdage, så de kunne få mest ud af potentialet. Betød det så, vi slet ikke gjorde noget i mellemtiden? 

Nej, tværtimod. 

For eftersom migreringen først kunne igangsættes i januar, havde vi god tid til at udarbejde den strategi, som deres nye automation-setup skulle bygges op efter. Vi dykkede derfor ned i alle de forskellige flows og så på udviklingspotentialet, kortlagde om der skulle tilføjes nogle nye, planlagde hvordan vi opvarmede de eksisterende subscribers og udviklede en strategi for at indsamle nye subscribers. 

Og da januar så kom, var vi klar. Og den forberedthed var en stor gave.

For har du nogensinde forsøgt dig med en one-account løsning og brugen af multivaluta-funktionen i Klaviyo, så ved du også, det ikke er en helt simpel løsning. Vi vil faktisk gå så langt og kalde den lettere kompliceret!

Det kræver nemlig et helt enormt avanceret setup at sikre, at du indsamler og anvender den helt rigtige, specifikke data på dine subscribere, så du kan sende de helt rigtige e-mails ud til det helt rigtige segment - og at det i øvrigt spiller sammen hver gang. 

Og når dén opsætning så var klar, så skulle den føres over på samtlige af de nye flows, vi efterfølgende har bygget på. Et eksempel var f.eks. et re-marketing flow, hvor der både skulle være styr på data på valuta og land, data på de produkter kunden har kigget på og meget mere - og alt dette skulle ske helt automatisk. 

Da vi var lykkedes med dette, skulle fokus nu vendes mod deres automations:

Med en klar handlingsplan fra start fik vi hurtigt styr på migreringen til one-account, og vi kunne sammen slippe kreativiteten løs og arbejde videre med vores automation-flows.

Her havde de bedt om et avanceret setup, der rummede en masse løsninger og muligheder. Så vi gav dem hele pakken, så at sige; et komplet flow med fuld funnel og alle de flows, man kan forestille sig for en smykkevirksomhed. 

Det var alt ligefra velkomstflow, onboarding og post-køb til loyalty og win-back (blot for at nævne et par stykker!). Og alle disse flows havde til formål at sørge for at engagere deres subcribere langt mere i både brandet og virksomheden og på den måde skabe en mere loyal subscriberliste. 

Og når vi nu er ved subscriberlisten…

Så trængte den også til noget kærlighed. For når du har så mange subscribers, og du ikke selv har ryddet op i din liste for nylig, så vil der være en god håndfuld, der er inaktive. Og selvom nogle er bange for at fjerne folk fra listen, så gælder det ikke os - inaktive subscribers giver nemlig et misvisende billede af performance. 

Så vi tog rengøringshandskerne på og ryddede automatisk op i listen!

Og når man gerne vil gøre det helt automatisk, så kan man bygge dét, vi kalder for et sunset-flow. Flowets formål er enten af re-engagere inaktive subscribers eller rydde ud/suppresse dem, hvis de fortsat forbliver inaktive. Oprydningsarbejdet betød, at Pilgrim fremover nu har et meget tydeligere billede af, hvordan deres forskellige e-mailaktiviteter performer og dermed også, hvordan de rent faktisk kan forbedre dem.

Resultater

Det færdige setup har kun være live i nogle måneder. Alligevel kan vi allerede nu begynde at se nogle resultater:

  • Antallet af subscribers er steget med 8,5% (hvilket er meget i deres højder).
  • Omsætning via e-mail i oktober 2022 er næsten fordoblet i forhold til måneden før.
  • Der er sendt næsten 3 gange så mange automatiske e-mails i oktober i forhold til marts - samtidigt er åbningsraten steget med over 15%, klikraten er steget med næsten 2% og unsubscribe-raten er faldet. 
  • Trafikken skabt via kampagnemails er fordoblet i oktober i forhold til måneden før. 

Som tallene også afspejler, har de haft en fantastisk oktober 2022, der på mange måneder har scoret over gennemsnit i forhold til tidligere måneder. Dette skyldes naturligvis ikke vores setup alene, men det har unægteligt været en betydelig del af det positive resultat. 

Samarbejdet med Pilgrim og arbejdet med deres e-mailmarketing har været en super spændende opgave for os. Netop fordi de går fra multikonto-setuppet og over i one-account, har der været udfordringer og muligheder, som vi ikke ellers har haft fingrene så meget i. 

Og selvom rejsen allerede nu har været stejl opad i forhold til læring, så er vi enormt glade for at sige, at rejsen slet ikke er slut endnu…

For der er også lige et loyalitetsprogram, der ligger og venter. Og så skal vi begynde at kigge endnu mere ind i segmentering, flows, SMS, interaktivitet og mere omnichannel omkring deres brand.

Selv siger de sådan om samarbejdet: 

Vores ambition er at blive de bedste til e-mail marketing inden for vores branche, men den vision blev ret hurtigt bremset af den meget tidskrævende drift af vores tidligere setup med 6 accounts, der skulle vedligeholdes. Ackermann var derfor den sparringspartner, vi stod og manglede til at optimere vores email setup og hjælpe os godt på vej mod vores ambition. Og resultaterne taler for sig selv; vi har fået løftet kanalens performance markant, og vi glæder os til at se, hvad samarbejdet kan bidrage med i fremtiden.
Frederikke Helsinghoff, B2C E-commerce Manager i Pilgrim
Pilgrim

Næste case