Livet er for kort til gamle møbler…
I hvert fald hvis du spørger den nye og vældig populære virksomhed Møbelkompagniet. For dem er møbler af god kvalitet, gode priser og god kundeservice kernen af alt, de gør, og med et efterhånden enormt bredt sortiment med lager i Danmark, kan danskere lynhurtigt kan få deres nyerhvervede møbel hjem.
De havde styr på fundamentet af deres forretning - men ikke deres e-mailmarketing.
Derfor henvendte de sig til Ackermann i juli 2022 💪
Møbelkompagniet vidste, at deres setup var relativt ustruktureret. De manglede et setup med en bedre logik end dét, de allerede havde. De manglede også hjælp til løbende at få opsat og udsendt nyhedsbrevemails, som skulle bestå af en kombination af salg- og brandingbudskaber - alt sammen også på en mere struktureret måde.
Det var ikke nogle kompetencer, de havde in-house, og det var derfor hurtigt klart for dem, at løsningen blev at outsource deres e-mailmarketing.
Det allerførste vi gjorde, var at lave et sanity check på hele deres setup, så vi kunne forstå, hvad de havde - og, mindst lige så vigtigt; hvad de ikke havde.
De sad allerede i Klaviyo, da vi kom ind over - et program, vi er godt vant i efterhånden. Derfor var det let for os at forstå, hvordan deres setup fungerede. Samtidigt tjekkede vi også, at det helt teknisk var sat rigtigt op med lister, segmenteringer, tracking, domæner og lignende.
Det grundlæggende var på plads, og de sendte også kampagnemails ud - dog noget sporadisk. Og sporadisk var både deres templates og e-maildesigns også, hvilket gjorde oplevelsen meget inkonsistent for subscriberen.
Men selvom de havde alle de grundlæggende flows på plads, besluttede vi os i fællesskab alligevel for at opbygge nye flows fra bunden. På den måde kunne vi nemlig have meget mere fokus på branding i deres automations, sørge for et konsistent visuelt udtryk og sørge for, at det vil passe sammen med de flows, vi ellers udbyggede for dem.
Derfor var allerførste skridt at udarbejde et dashboard, så vi kunne opsætte et fuldt funnel-setup, der passede specifikt til dem og deres kunderejse.
Her valgte vi også at undlade de helt lange copy-tekster, fordi vi vurderede, at det visuelle ville være det, der dragede deres kunder mest.
Specielt to af de flows, som vi fik opsat, vil vi gerne fremhæve i artiklen her 💡
Det første er deres velkomstflow - for sammenligner vi med et traditionelt velkomstflow, tog vi den op til det næste niveau:
Vi skabte det nemlig sådan, at det ville se forskellige ud alt efter hvilken platform, subscriberne havde skrevet sig op fra.
Var de f.eks. kommet ind via en Lead Ad på Facebook, der kørte med et gavekort ved sign-up, så var det dét, der var fokus i e-mailen. Skrev de sig til gengæld op på hjemmesiden, hvor der promoveres med gratis fragt, var det i stedet dét, som de ville se.
Så ikke nok med, at det er en meget mere personaliseret oplevelse, så gjorde det det også muligt at tracke hvilke platforme og aktiviteter, der performede bedst og hev de bedste leads ind 💡
Det resulterede i rigtig mange konverteringer allerede i velkomstflowet. Så selvom leadgenerering ikke var et hovedfokus for samarbejdet, og vi kun havde lavet en enkelt pop-up på hjemmesiden og opsat nogle Facebook og Instagram lead-ads, så var det altså kvalitetsleads, som vi fik drevet ind i forretningen.
Og det er vigtigt! - for det betyder både, at vi har lavet et godt velkomstflow, og at vi får leads ind, der sandsynligvis ville konvertere i senere flows.
Herfra lærte vi også, at mange af Møbelkompagniets kunder er repeat kunder, så derfor ville det give mening at fokusere på nogle loyalitetsflows, der giver lidt ekstra til dem, vi ved, er gode til at engagere sig med brandet.
Derudover vil vi også fremhæve det viewed product flow, som vi har lavet for dem. For, ligesom velkomstflowet, så har det nemlig også performet rigtig flot:
Her ligger det specielle i, at vi har opdelt flowet i produktkategorier. Det krævede, at vi kunne se, hvilke slags møbler folk havde været inde at se på - om det var soveværelset, stuen, spisestuen eller entreen for eksempel.
På den måde kunne vi nemlig skræddersy indholdet i e-mailen til den specifikke kategori, de havde kigget på og give anbefalinger, som enten var et alternativ til det besøgte eller supplerede de besøgte produkter godt 💡
Og den løsning performede enormt godt!
Hertil skal det nævnes, at vi begyndte at bruge Custimy som CDP (Customer Data Platform) til at lave intelligente segmenter, der ville gøre det muligt at ramme kunderne på den bedst performende måde ifølge dataen. Vi kunne også sende specifikke nyhedsbreve ud til de segmenter, der er personaliserede til deres mønstre - eller endda lave hele flows, der triggede på netop de segmenter.
Sådan fik vi en meget mere datadreven tilgang til dét at arbejde med e-mailmarketing for Møbelkompagniet - og det er bestemt noget, som vi vil arbejde endnu mere med. Custimy har nemlig mange funktioner, som du kan læse om i denne artikel.
Alt dette, og de flotte tal som vi har fået indhentet allerede nu, har også gjort, at Daniel har været nødsaget til at lægge sin tilbageholdenhed fra sig: “Jeg var skeptisk i starten, må jeg blankt erkende, men det blev hurtigt manet til jorden, da vi allerede på måned 1 så en stor forøgelse i vores e-mail performance.”
Vi fastslår hårdnakket, at vi er bedst, når vi får lov til at gøre dét, vi er bedst til - nemlig e-mailmarketing. Og hos Møbelkompagniet har meldingen altid været “Giv los!”, da de stolede på, at vi var specialister på området. Det har også givet os friheden til at prøve nye ting af og tænke ud af boksen.
Og det betaler sig at prøve ting af - se bare på performance fra september 2022 til februar 2023:
Her er nogle enkelte highlights for perioden:
📈 Deres omsætning via automatiske e-mails er steget med 118% - selvom de udsender 46,45% færre e-mails.
📈 På de automatiske e-mails har de forbedret deres open-rate med 12,64%, og deres klikrate er steget med 1,64%.
📈 Deres subscriberliste er vokset med 17,67%, selvom det ikke har været et hovedfokus.
📈 Deres nyhedsbreve toppede i omsætning november 2022 med et resultat, der var 33,67% bedre end i september samme år.
📈 Åbningsraten på nyhedsbrevene er steget med 11,63% og trafikken derfra til hjemmesiden er steget med 15,56%.
📈 I perioden 1. sep. 2022 - 28. feb. 2023 fylder email 2,23 % af den totale omsætning sammenlignet med perioden 4. mar. 2022 - 31. aug. 2022, hvor e-mail kun stod for 0,13 % af den totale omsætning.
Det er nogle ekstremt flotte tal - især på en periode af et halvt år.
Derfor er vi også langt fra færdige med samarbejdet med dem: “Kort sagt, så er jeg meget tilfreds og vil anbefale Ackermann til alle, der ønsker et seriøst e-mailmarketingbureau, der rent faktisk løfter performance markant!”
Og da både de og vi godt kan lide at udforske alle de dybeste afkroge af e-mailmarketing, vil der være stor fokus på at afprøve nye ting. Vi skal bl.a. arbejde med gamification og både optimere og tilføje flere flows alt efter hvilket mønster, dataen tegner.