Legeakademiet

652 % ROI med e-mail marketing for legetøjs-webshop

Kunde
Legeakademiet
Type
e-Commerce
Markeder
Skandinavien
Services
Automations, leadgenerering
ESP

Jane Vestergaard og Ann Riemer er navnene på de to kvindelige iværksættere, som grundlagde Legeakademiet i 2005. De to stiftere har selv oplevet, hvor svært det kan være at finde legetøj, som skaber værdi for de kære små. Med afsæt i personlige oplevelser og refleksioner valgte de at stifte virksomheden, Legeakademiet, som sælger lærende og udviklende legetøj på nettet.

Janes og Anns forretningsidé viste sig at være så god, at der ikke blot er blevet skabt national succes, men det er også blevet en international succes. I dag sendes der fortsat tonsvis af legetøj til danske kunder, ligesom også andre skandinaviske kunder er glade for at købe udviklende legetøj til børn i en bred aldersgruppe.

Udfordringen

For at sikre den fortsætte vækst havde Legeakademiet et brændende ønske om at få et komplet overblik over deres e-mail markedsføring og på baggrund af det udnytte de mange features og muligheder inden for e-mail markedsføring.

Legeakademiet havde i begyndelsen stort set ingen automatiserede e-mailflows, hvorfor der var et stort behov for at identificere mulige flows der kunne understøtte kunderejsen, ligesom behovene for at opdele lister og høste frugterne af personliggjort kommunikation via e-mail markedsføring var store. Dertil havde virksomheden brug for et 360 graders eftersyn af deres e-maillister.

Teamet hos Legeakademiet har tidligere set det at lave nyhedsbreve som en sur pligt, som blev gjort i sidste øjeblik og dermed bare skulle overstås, men den holdning har ændret sig, siden samarbejdet blev indgået.

Løsningen

Legeakademiet kontaktede Ackermann Kommunikation og gav udtryk for, at de havde brug for kompetent hjælp til at automatisere og optimere deres e-mail markedsføring.

Ackermann Kommunikation gik i første omgang i gang med at skabe sig et overblik over virksomhedens produkter, kunder, beslutningsprocesser og andre vigtige forhold. Det indledende researcharbejde har været en afgørende faktor for, at vi er lykkedes med at udarbejde effektive kampagne e-mails og automatiserede e-mailserier.

Der er blevet arbejdet med mange forskellige tiltag for at genaktivere tidligere kunder såvel som nye og inaktive kunder. I den forbindelse blev der bl.a. opsat en række automatiske e-mailserier der understøtter hele kunderejsen. Det være sig bl.a.velkomstserie, post-køb serier, genaktiveringsserier mv.

Dertil har vi opsat automatiserede udsendelse af spørgeskemaer, som har til formål at klarlægge, om kunderne er tilfredse, eller om der er grundlag for forbedringer. Spørgeskemaerne er sendt til kunder, som fornyligt har handlet på webshoppen og dermed har købet i frisk erindring. Det er med udgangspunkt i de indsamlede data muligt at arbejde med specifikke optimeringsløsninger for at øge kundetilfredsheden yderligere.

Hos Ackermann Kommunikation brugte vi produktanbefalings-softwaren Addwish til at opsætte produktalgoritmer til retargeting. Takket være deres software har vi ramt vores subscribers meget mere konkret og skræddersyet i produktvisninger.

Resultaterne

Ackermann Kommunikation har opsat en lang række automatiske e-mailserier, som har haft en positiv indvirkning på Legeakademiets omsætning og bundlinje. Legeakademiet har gennem de opsatte e-maillister fået kommunikeret til både  subscribers uden køb, eksisterende kunder, loyale kunder og inaktive kunder. Derudover har nye subscribers fået et bedre kendskab til virksomheden, og der er derved skabt tillid til brandet.

”Dejligt at have denne vigtige del af vores markedsføring outsourcet og føle, at det er i trygge og kompetente hænder. Vi nyder nu godt af, at der er fokus på vores e-mail markedsføring, og at vi får glæde af nye trends og muligheder med det samme” – Legeakademiet

Udover en markant stigning i engagement (åbningsrate og klikrate) på tværs af både kampagne og automatiske e-mails, har Ackermann Kommunikation leveret en positiv ROI på 652% i perioden fra opstart d. 1. maj til d. 20. september. Ackermann Kommunikation har ligeledes rådgivet Legeakademiet.dk om leadgenerering. Den totale base af nyhedsbrevsmodtagere er i perioden fra d. 1. maj til d. 20. september vokset med 17 %.

Ackermann Kommunikation har foruden overstående også været med til at give Legeakademiet et godt indblik i, hvordan man med automatisering kan skabe succesfulde resultater med e-mail markedsføring.

Det er trygt at overlade det til et professionelt team, som er engageret, og som tager udgangspunkt i hver enkel kunde. Hos nogle bureauer kan man godt føle, at man bliver proppet ned i en kasse, og outputtet bliver stort set ens med hundredvis af andre shops. Det føler vi ikke tilfældet er her. Ackermann har lært vores forretning at kende, har fået kendskab til vores kunder og hvordan vi gerne vil kommunikere med dem. Så de er Legeakademiets forlængede arm
Legeakademiet

Næste case