Ved du helt præcis, hvad du kan gøre for at øge chancen for, at dine e-mails ender i din subscribers indbakke i stedet for spamfilteret? ⛔
Det spørgsmål ville Dyrenes Beskyttelse gerne kunne svare et højt “ja” til.
Men der er faktisk rigtig mange knapper - både sprogligt og teknisk - som man kan justere på for at forbedre ens delivery rate (hvor mange e-mails, der bliver sendt fra e-mailsystemet uden problemer) og deliverability rate (hvor mange e-mails, der ikke ender i spamfilteret).
Derfor henvendte de sig til os i efteråret for at få hjælp til netop dét.
“Vi søgte sparring i forhold til, hvordan vi kunne forbedre vores deliverability. Derudover ønskede vi også sparring på, hvordan vi kan undgå, at vores nyhedsbreve ender i modtagerens spam-mappe”, skriver Patricia Kleist, Marketing Automation Fundraiser hos Dyrenes Beskyttelse.
Det var vigtig for os, at medarbejderne fra Dyrenes Beskyttelse forlod vores kontor i Ørestaden fuld af konkret og praktisk viden omkring, hvordan de kan øge sandsynligheden for at ende i deres modtageres indbakke.
Det krævede, at vi på forhånd dannede os et overblik over deres nuværende setup.
Derfor fik vores E-mail Specialist Tais adgang til nogle af Dyrenes Beskyttelses performance tal, så han kunne se, om der var noget, der stak ud.
Derudover bad vi dem også om at sende 3 eksempler på tidligere nyhedsbreve til vores Copywriter Sophie. Da en høj interaktion med ens e-mails er en del af løsningen for at undgå spamfilteret, vurderede Sophie, hvordan Dyrenes Beskyttelse kunne øge engagement på deres e-mails. Det betød blandt andet en analyse af deres målgruppe, tekstforfatning og design.
For at Dyrenes Beskyttelse fik det maksimale ud af deres workshop, valgte vi at dele den op i 3 sessioner:
Session 1: E-mail Specialisten og Copywriteren holdte hver især oplæg om de grundlæggende rammer inden for delivery, deliverability (herunder segmentering og DNS-indstillinger) og tekstforfatning af en rigtig god e-mail.
Session 2: Her koblede vi værdier, nøgleord og kommunikationsformer på deres målgruppe-personaer og smed alle indsigterne op på en tavle. Disse indsigter skulle nemlig danne grobund for session nummer 3.
Session 3: Gennemgang af de 3 fremsendte eksempler med udgangspunkt i viden fra de to forrige sessioner.
Og især under session 3 havde vi stort fokus på, at Dyrenes Beskyttelse selv skulle identificere forbedringspotentialet i deres e-mails. Det betød, at for hver gang vi hev et nyt eksempel af deres frem, kom Dyrenes Beskyttelse selv mere og mere på banen. Og det resulterede i, at de i slutningen af sessionen helt egenrådigt kunne vurdere, hvordan de kunne optimere deres e-mails - hvilket var målet med det hele.
Og da vi efterfølgende spurgte Dyrenes Beskyttelse, om de også selv følte, at de fik noget ud af workshoppen, svarede de følgende: